סגור
תחנת ה כח רידינג צפון תל אביב
תחנת הכוח רידינג לייצור חשמל מגז (צילום: עמית שעל)

יחידות הייצור שוב מתעכבות ואיתן הירידה במחיר החשמל

בעוד החשמל מתייקר בגלל המחסור בפחם, הפעלת שתיים מיחידות הייצור באמצעות גז, שהיו יכולות למתן את העלייה, מתעכבות, וכעת מתוכננות להתחיל לפעול שנתיים לאחר המועד המקורי

במכתב פנימי של חברת החשמל שהגיע לידי "כלכליסט" הודיעה החברה על עיכוב נוסף בהפעלה המסחרית של יחידות ייצור החשמל בחדרה שאותן היא מקימה (יחידות 70–80) — בשנתיים מעבר למועד המקורי שתוכנן. הסיבה המרכזית לעיכוב, כך על פי חברת החשמל, נובעת מכשלים משמעותיים של יצרנית הטורבינות, ג'נרל אלקטריק (GE). בין הכשלים: יותר מ־100 התאמות שנדרשו במהלך העבודה, והצורך לפרק חלקים מיחידת ייצור אחת ולהתקין בשנייה, על מנת שלפחות אחת תתחיל לעבוד.
מדובר בפעם השלישית שהפעלת היחידות מתעכבת. יחידה 70 היתה אמורה להתחיל לפעול ביוני 2022, אך כעת מתוכננת להפעלה בסוף שנת 2023. מעבר לכך בחברת החשמל מכינים את הקרקע לדחייה נוספת וטוענים כי גם המועד המתוכנן להפעלת יחידה 70 נמצא כעת בסיכון גבוה. הפעלת יחידה 80, שתוכננה לספטמבר 2022, נדחתה לספטמבר 2024.
לעיכוב בהקמת היחידות השלכות רבות על משק החשמל הישראלי — ראשית, מדובר ביחידות ייצור באמצעות גז טבעי מהדור החדש (H), היעיל יותר מהדורות הקודמים. כלומר, יחידות אלו יוכלו לייצר יותר חשמל מאותה כמות של גז טבעי (לעומת יחידות אחרות) ובכך להיות חסכוניות יותר וגם מזהמות פחות.
כמו כן, להקמת היחידות החדשות השפעה ישירה על תעריף החשמל: הסיבה המרכזית לעליית מחירי החשמל בשיעור של 6.7% לעומת 2022 נובעת בעיקר מהצורך לייצר חשמל באמצעות פחם המשמש לייצור 23% מהחשמל בארץ, כאשר מחירו זינק ב־140% במהלך 2022 עם תחילת המלחמה באוקראינה. בכך, הגדלת יכולות הייצור באמצעות גז טבעי תוכל להפחית את השימוש בפחם לייצור חשמל.
רשימת הכשלים המופיעה במכתב ארוכה מאוד, בהם 300 מקרים של אי־התאמה בין הציוד שהוזמן ומועדי אספקתו לצורך של התחנות, מעל 100 הודעות לשינויים בהליכי הבנייה של יחידות הייצור — כאשר לדברי חברת החשמל, ליצרנית GE אין את המשאבים לבצע את השינויים ובכך עובדי החברה עושים זאת. כמו כן, מגדלי הקירור של פעילות התחנה, שאותן התחייבה GE להקים תוך שבעה חודשים, טרם הוקמו ומשך בנייתם המתוכנן כעת יעמוד על 18 חודשים. אפילו באספקת המערכות לגילוי וכיבוי אש יש עיכובים, מה שלא מאפשר לקבל אישור להפעלתן מרשות הכיבוי. חלק מהכשלים, למשל המיסב שהותקן ביחידה 70, דורשים להרכיב מחדש עבודות שנעשו, ולהשתמש בחלפים מיחידה 80.