סגור
מעון בני ציון בראש העין שבו נחשפה התעללות בחוסים
מעון בני ציון של קבוצת אלאור בראש העין. מטפלים בבעיה, אך לא בשורש שלה (צילום: יריב כץ)

שר החינוך התערב בדחיית פינוי של בית ספר ששייך לבכיר בליכוד

משרד החינוך בראשותו של קיש מסייע לפעיל הליכוד אלון אלרואי בעיכוב פינוי בית הספר אבן חן של קבוצת אלאור הממוקם במתחם בני ציון בראש העין. משרדי הממשלה ממשיכים לקבל שירותים מ־23 מוסדות הקבוצה, על אף האירועים במוסד שלה

קבוצת אלאור, שאחד מבעליה העיקריים הוא פעיל הליכוד אלון אלרואי המשמש כיו"ר ועדת הכספים של עיריית נתניה, ממשיכה להפעיל בית ספר לילדים אוטיסטים במתחם בני ציון בראש העין, תוך קבלת גיבוי משר החינוך יואב קיש. זאת על אף שהאחריות על המתחם עברה לידי עמותת פרח לצמוח לאחר שהתגלו בו מאות מקרי אלימות קשים כלפי חוסים. במקביל, משרדי הממשלה ממשיכים לקנות שירותים מ־23 מוסדות אחרים של קבוצת אלאור.
בתחילת 2022 נחשפה פרשת ההתעללות החמורה במעון החוסים בני ציון בראש העין, שהשתייך לחברת ק.ב.ע מקבוצת אלאור. תוך זמן קצר הגישה המשטרה כתבי אישום נגד 13 עובדים במעון החוסים שהואשמו במאות מקרים של התעללות. המטפל לאית סלאמה הואשם במקרים רבים של הכאת מטופלים, בין היתר באמצעות מוט. על פי כתב האישום הוא הצית אש קרוב לפניו של מטופל והטיל את מימיו על מיטות של מטופלים.

השלכות הפרטת הרווחה

באפריל 2022 העביר משרד הרווחה את המעון לניהול עמותת החינוך המיוחד החרדית פרח לצמוח. אבל במקביל הוא ומשרדי ממשלה נוספים המשיכו לרכוש שירותים מ־23 מוסדות של קבוצת אלאור: ביניהם הוסטלים לאנשים עם צרכים מיוחדים ומערך דיור מוגן. אתר הקבוצה מכריז בין היתר על: "30 שנה של מצוינות בשרות לאנשים עם צרכים מיוחדים. מקצוענות עם נשמה". במשרד מבהירים שאין להם אפשרות חוקית לנקוט צעדים כלפי מוסדות אחרים של אותה קבוצה. הפרשה הזו היא חלק מהרעות החולות שיצר התהליך של הפרטת 90% ממערך הרווחה.
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן אמרה ש"מציאות שבה מפעילים, שנכשלו או פשעו, יכולים להמשיך להפעיל מסגרות דומות או אפילו לזכות מחדש במכרזים, היא בלתי נסבלת ועלולות להיות לה השלכות הרות גורל". לדבריה, "יישומו של חוק חובת המכרזים לא מותאם למחויבות המיוחדת שצריכה להיות כלפי חוסים במצבי סיכון ופגיעות".
פרשת בני ציון - בתחילת 2022 נחשפה פרשה קשה של חשדות למאות מקרי התעללות במוסד החוסים בני ציון בראש העין השייך לקבוצת אלאור של פעיל הליכוד אלון אלרואי. זמן קצר לאחר מכן הוגשו כתבי אישום נגד 13 עובדים והמוסד הועבר לניהול עמותת פרח לצמוח. הפרשה הביאה להקמת ועדת דותן, שהמליצה להעביר את כל דיירי המעונות של משרד הרווחה לדיור בקהילה

אחד המוסדות שהקבוצה ממשיכה להפעיל הוא בית הספר אבן חן השוכן במבנים במתחם בני ציון עצמו. בית הספר השייך לקבוצת אלאור פועל במקום כבר 18 שנים אבל מתברר שהשכרת המבנים נעשתה בחוסר סמכות, תוך העלמת עין של הרשויות. עכשיו שטח המוסד כולו הושכר לעמותת פרח לצמוח שדורשת מבית הספר להתפנות. משרדי הממשלה נתנו לבית הספר אורכה של שנה עד סוף שנת הלימודים הנוכחית להפעלת המוסד, למרות המצב החוקי הבעייתי. לאחרונה לחץ בית הספר להעניק לו שנת ארכה נוספת במקום.
במכתב ששלח פרקליט עמותת פרח לצמוח המפעילה היום את המוסד עו"ד אשר דל למשרד החינוך הוא טוען שהפעלת בית הספר במקום גורמת למוסד למחסור קשה במבנים למטרות כמו "טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים פרא־רפואיים, ומרכז תעסוקה". במכתב ששלחה אסתי מלאכי, שמאית מטעם מנהל הרכוש הממשלתי לעיריית ראש העין, היא כותבת: "מפעיל בית הספר השתלט על קרקע שאינה שלו ולכן בית הספר מיועד לפינוי".

קיש הגיע לתמוך

כאמור הבעלים המרכזי של קבוצת אלאור הוא פעיל הליכוד אלון אלרואי. בבחירות לרשויות המקומיות ב־2018 הגיע יו"ר ועדת הפנים של הכנסת דאז ח"כ יואב קיש מהליכוד, היום שר החינוך, לתמוך באלרואי. קיש פעל לאחרונה למען הקלה לבית הספר של אלרואי ודחיית הפינוי.
1 צפייה בגלריה
אלון אלרואי חבר מועצת העיר נתניה מטעם הליכוד
אלון אלרואי חבר מועצת העיר נתניה מטעם הליכוד
אלון אלרואי. מקבל תמיכה משר החינוך יואב קיש
(צילום: מתוך הפייסבוק)
אלרואי נחקר בעבר בחשד למעורבות בהלבנת הון של הפשע המאורגן, אך לא הוגש נגדו כתב אישום. הוא גם הבעלים של קבוצות מקומונים שעיריית נתניה מפרסמת בה בקביעות. בעבר פסלה הוועדה לבדיקת מינויים ניסיון למנותו ליו"ר הוועד המנהל של רשות השידור בשל הקשר שלו לליכוד והיותו בעל רשת מקומונים.
מחברת אלאור נמסר בתגובה: "אנו מצרים על האירוע שקרה במעון בני ציון, הפקנו את הלקחים ויישמנו אותם בשטח. הארגון עסק בבניית תורת מוגנות שלמה, לרבות העסקת איש ביטחון בכיר, ניהול פרוטוקולים של בקרה פנימית והחלפת כל מערך המצלמות". בעניין בית הספר נמסר: "רק בנובמבר האחרון התבקשנו ממשרד הרווחה למצוא מקום אחר לפעילות בית הספר שבו 55 תלמידים. מאז אנחנו בחיפושים קדחתניים".
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "עם חשיפת האירועים במעון בני ציון הפסיק המשרד את ההתקשרות עם חברת אלאור. עם זאת על פי החוק לא ניתן לסגור מסגרת שפועלת באופן תקין כצעד 'ענישתי'. התנהלות עבר של מפעילים נלקחת בחשבון בדיוני ועדות המכרזים".
מלשכת שר החינוך יואב קיש נמסר בתגובה: "בני ציון ואבן חן הם מוסדות שונים. ההחלטות בגין מוסדות אלו התקבלו בשנים שקדמו לכניסתו של השר לתפקיד ואין סיבה להצמיד את המקרים או לחבר אותם לתקופת כהונתו. בית הספר אבן חן נמצא בהליכי פינוי ומעבר שיושלמו בתקופה הקרובה. לא התקבלה כל תלונה על תפעולו והוא ימשיך לפעול כרגיל לטובת הילדים".