סגור
אבריאל בר יוסף
סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר יוסף, המואשם בעבירות שוחד בפרשת הצוללות (צילום: אוראל כהן)

ההגנה בתיק הצוללות לעליון: קבע כי צווים שיפוטיים אינם חומר מודיעיני חסוי

סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר-יוסף, המואשם בפרשה, ערער לעליון לאחר שהמחוזי בת"א קיבל את עמדת המדינה לפיה היא רשאית לא להעביר להם חלק מצווי בית משפט שהוצאו לצורך האזנות סתר או הפעלת רוגלות. סנגורי בר-יוסף: "המדינה קשרה את עיני ההגנה"

סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר יוסף, פנה היום (ג') לבית המשפט העליון בדרישה להורות לפרקליטות להעביר לידו את כל הצווים השיפוטיים שהוצאו בחקירת פרשת הצוללות שבה הוא מואשם בעבירות שוחד. עוד מבקש בר יוסף מבית המשפט לקבוע כי צו שיפוטי שהוצא בעניינו של חשוד אינו חומר מודיעיני החסוי לפי חוק.
הפנייה לעליון היא במסגרת ערעור על החלטה בנושא של השופטת טלי חיימוביץ' מבית המשפט המחוזי בת"א, שדנה בתיק הצוללות. במהלך הדיונים בתיק נחשף כי הפרקליטות והמשטרה סיווגו צווי בית משפט – ביניהם כאלה שלשיטתם הצדיקו הפעלת כלי האזנת סתר או רוגלות – כחומר מודיעיני חסוי. לאחר שהדבר התגלה, דרשו הסנגורים בתיק לקבל את כל הצווים השיפוטיים בטענה שהם אינם יכולים להיות מסווגים כחומר מודיעיני.
אלא שהפרקטיקה לפיה צווי בית משפט, שהוצאו לטובת יחידת המודיעין הטכנולוגי של המשטרה (סייבר-סיגינט) האחראית על הפעלת כלי האזנת סתר ורוגלות, מסווגים כחומר מודיעיני, וכך סנגורים כלל אינם יכולים לדעת על לקיומם, קיבלה לאחרונה את חותמת המחוזי ת"א. זאת לאחר שהשופטת חיימוביץ' קיבלה בהחלטה שנתנה את עמדת המדינה לפיה צווים יסומנו ברשימת חומר החקירה שעוברת לסנגורים ויותר בהם עיון, רק באחד מאלה: הם חומר המתייחס לעובדות כתב האישום או לתוכן עדות שתישמע לבירור האשמה; או המתייחס לראיה שאמורה להיות מוגשת או למהימנות של עד מרכזי.
"המציאות בה נעשה שימוש בפעולות חקירה חסרות תקדים, כאשר גם לאחר הגשת כתב אישום הן מוסתרות מהנאשם ובאי כוחו, היא בלתי נסבלת. היא עומדת בניגוד מוחלט לכללי יסוד של ההליך הפלילי ושוללת למעשה את הזכות להליך הוגן", נכתב בערעור שהגיש צוות ההגנה של בר יוסף הכולל את עוה"ד ז'ק חן, אורנה פינטו-גפסון, ינון סרטל וניר לזר.
הם הוסיפו כי "התנהלות זו של המדינה 'קשרה את עיני' ההגנה והפכה את מלאכת העיון ולימוד חומר החקירה עבורה לסיזיפית. האופן בו מצא חומר מודיעין ביטוי ברשימת החומר שנאסף אינו אלא כתב חידה".