סגור
מימין ארנון מילצ'ן מיליונר ישראלי אמריקאי וראש הממשלה בנימין נתניהו
ארנון מילצ'ן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אם סי טי, אי פי איי)

מילצ'ן בעדותו: "נתניהו אמר לי שקיבל אישור מהיועמ"ש לקבל מתנות, אבל הוא לא"

איש העסקים, שנתניהו מואשם בכך שקיבל ממנו טובות הנאה בתיק 1000, מעיד בברייטון. הוא סיפר על "קודים" לשמפניות, סיגרים וחולצות: "בהתחלה אני יזמתי - ואז זה הפך לבקשות. ביבי אמר שמותר לקבל מתנות מחברים, חוץ מבית". התובעת התלוננה על שרה נתניהו: "אסור לרמוז לעד שום דבר"

היום, ובמשך שבועיים רצופים - מיום ראשון עד יום חמישי, החל מ-12 בצהריים עד 18:00 - יעלה להעיד המיליארדר ואיש העסקים ארנון מילצ'ן, במסגרת תיק 1000 במשפט נתניהו. זה קורה על רקע ההתפתחות הדרמטית האחרונה - אמירת השופטים לתביעה לפיה יהיה קשה להוכיח שוחד בתיק 4000.
מילצ'ן הוא עד מרכזי בתיק 1000, "תיק המתנות" שבו נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים. לפי האישום העניק מילצ'ן לנתניהו טובות הנאה – יחד עם בעל הון נוסף ג'יימס פאקר - בדמות סיגרים, שמפניות ותכשיטים, בשווי כולל של מאות אלפי שקלים. מילצ'ן אזרח ישראלי, שמחזיק בעסקים בתחומים שונים, בישראל ובחו"ל. בעבר נחשב לאחד המפיקים הבולטים בהוליווד, ובמשך עשור היו לו מניות בערוץ 10. מילצ'ן, שלא היה בישראל כבר יותר משש שנים, סירב להגיע לעדות בארץ, לטענתו מסיבות רפואיות. השופטים קבעו שיעיד בווידאו קונפרנס מהעיר ברייטון שבאנגליה, ועדותו תוקרן באולם בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם יישבו השופטים.
התובעת הראשית במשפט נתניהו, עו"ד ליאת בן ארי, עד היום לא חקרה אף עד בתיק. העדות הראשית תימשך כפי הנראה יום או יומיים, ולאחר מכן ייחקר מילצ'ן חקירה נגדית בידי עו"ד עמית חדד, שמייצג את נתניהו יחד עם נעה מילשטיין וישראל וולנרמן.
ארנון מילצ'ן אמר בעדותו כי הוא נחקר בישראל פעם אחרונה לפני שבע שנים - ומאז לא ביקר בארץ. "התחילו חקירות ושאלות. לא רציתי לחשוף את הילדים הקטנים שלי לכל ההתקפות והמגננות ולהסביר להם מה זה, אז החלטתי שהם יקבלו חינוך באנגליה", הוא אמר. "לפני 2016 היינו מבקרים בישראל כל כמה חודשים. פעמיים-שלוש בשנה, בכל פעם למשך זמן של שבועיים עד שישה שבועות". עו"ד ליאת בן ארי שאלה אותו מה היו כוונותיו בקשר לישראל, והוא השיב: "הייתי תושב חוזר, הכוונה שלי ושל הילדים הייתה ללכת לבתי ספר בארץ".
מילצ'ן סיפר בעדותו גם על העוזרת האישית שלו הדס קליין. "היא הייתה העוזרת האישית בחברה שלי 'האחים מילצ'ן'. כשהיא נמכרה היא נשארה בתור עוזרת אישית בארץ, עד היום. תפקידה לספר לי מה קורה", אמר מילצ'ן. "הדס אחראית ליידע אותי מה קורה בארץ, להיות אחראית. אני סומך עליה". עו"ד בן ארי שאלה אותו אם הייתה לו פעם מחשבה לסיים את העסקתה, והוא השיב: "נתניהו חשב שהיא יודעת יותר מדי דברים שלא קשורים לעזרה שלי, אלא גם דברים אחרים. הוא אמר שאולי לא כדאי לי להמשיך בהעסקתה".
עוד נשאל על ידי עו"ד ליאת בן ארי באשר להוצאות שלו בישראל ולמי יש גישה לחשבונותיו. "אני לא נותן יד חופשית, אני חייב לדעת מה קורה", אמר. " אני לא יכול שיוציאו לי הוצאות מבלי שאני יודע. אני מקבל פעם בשבועיים או חודש פירוט ומאשר מה שמאשר, ומה שלא אני שואל - ומה שלא מוצא חן בעיניי אני שולל". הוא הוסיף: "מי שמנהל את תחזוקת הבית והעסקים שלי בישראל אלה הדס קליין, יונתן חסון ושרה שוחט. כשהייתי בישראל הייתי מבקש שיעשו העברה או שיוציאו לי מזומנים. כל האישורים לגבי הוצאות ניתנו עם חתימה, אלא אם כן היה משהו ספציפי, ואז הייתי אומר להדס קליין בטלפון".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים כדי לצפות בעדותו של ארנון מילצ'ן. איש העסקים קרא לעברו בווידאו: "שלום ביבי".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ב בית המשפט 25.6.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו ב בית המשפט 25.6.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט
(צילום: ATEF SAFADI / POOL / AFP)
בעדותו סיפר מילצ'ן על הפעם הראשונה שבה פגש את ראש הממשלה בנימין ורעייתו שרה. "הכרנו ב-1996, הוא בא לניו יורק בתור ראש ממשלה עם אשתו", סיפר. "ביבי דיבר על היסטוריה וכלכלה. הוא אמר לי בשלב כלשהו לבוא לארץ בקיץ לעזור לו עם התקציב. אחרי זה נוצר בינינו איזה קרע כי התקשרתי ללשכה שלו כמה פעמים ולא ענו לי, אבל בהמשך חידשנו את היחסים".
מילצ'ן סיפר על תדירות פגישותיו עם נתניהו לאורך השנים. "תדירות היחסים הייתה גבוהה, היינו חברים טובים", אמר. "הפגישות בינינו נערכו בבלפור, בבית ינאי, בקיסריה ולפעמים בחו"ל". במהלך העדות מילצ'ן שלף תמונה שבה הוא מופיע לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד. הוא פנה לשרה נתניהו ואמר: "אני רוצה להראות לך את זה, זה מהימים שביבי ויאיר התאימו ביחד".
מילצ'ן נשאל על ידי עו"ד בן ארי מדוע היה לו חשוב להיות בקשר עם ראש הממשלה נתניהו, והשיב: "היינו חברים. הייתי קרוב לראשי ממשלה בעבר, כמו שמעון פרס ואריאל שרון, במסגרת מאמציי מאחורי הקלעים להשיג שלום עם הפלסטינים. לא אפרט מעבר לכך". מילצ'ן אמר כי נתניהו היה נגיש מאוד עבורו. "אם הייתי מרים טלפון לבית הוא היה עונה. אם ללשכה, הייתי מבקש להכניס פתק דחוף. ראיתי בו חבר קרוב".
עו"ד בן ארי שאלה אותו מדוע בחקירתו במשטרה הוא הגדיר את היחסים בינו לבין נתניהו כ"בין ידידות לחברות", והוא השיב: "לא ידעתי איך להגדיר את החברות. כשהתקשרו אליי מלהב 433 ואמרו לי לבוא לא היה לי מושג. התקשרתי לעו"ד פיני רובין והוא אמר לי 'תענה רק את האמת, אל תוסיף אל תגרע'". הוא הוסיף: "אני לא יכול לפרט איזה דברים ביבי ואני עשינו בלי פרסום למען המדינה".
עו"ד בן ארי שאלה את מילצ'ן: "מה אתה זוכר לגבי סיגרים שנתת לנאשם?", הוא השיב: "זוכר שנתתי". בן ארי: "מה לגבי שמפניות? נתת לבני הזוג נתניהו?", מילצ'ן: "כן". בן ארי: "נתת לבני הזוג תכשיטים או תכשיט?", מילצ'ן: "אני חושב שכן".
ראש הממשלה פנה לעיתונאים בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם הוא צופה בעדותו של ארנון מילצ'ן, ואמר: "לא נמאס לכם?".
עו"ד בן ארי שאלה אם בנוסף לסיגרים, לשמפניות ולתכשיטים הוא רכש עבור בני הזוג נתניהו גם חולצות ומעילים, ומילצ'ן השיב בחיוב. בן ארי הזכירה לו שבחקירתו במשטרה ב-2016 הוא אמר "גועל נפש" על כך שנתניהו ורעייתו ביקשו ממנו לקנות להם מעילים, והוא אישר כי כך הרגיש. עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, טוען שזה לא רלוונטי כי בכתב האישום מתייחסים רק לסיגרים, שמפניות ותכשיטים. השופטים בכל זאת מתירים לבן ארי לשאול את מילצ'ן בעניין החולצות והמעילים מטעם "מהימנות של הדס קליין".
מילצ'ן סיפר כי את החולצה הראשונה שקנה לנתניהו קנה מיוזמתו, "בגלל שהערתי לביבי שהחולצות שהוא לובש לא משהו", ובהמשך קיבל ממנו בקשות לעוד חולצות. מילצ'ן נשאל אם כך היה גם עם הסיגרים והשמפניות, והשיב: "כן, היוזמה הייתה שלי ואחר כך זה הפך לבקשות. אני נתתי להדס קליין יד חופשית כי לא הייתי בארץ מספיק. אמרתי לה שמה שראש הממשלה רוצה שיקבל. לא בגלל שהוא חבר, אלא בתור אזרח לא רציתי שלראש הממשלה יהיו בעיות לא רלוונטיות לתפקיד. אחר כך זה הפך לשגרה. מי שפנה אליי כדי לקבל דברים היו ביבי או שרה. היו לנו קודים. לחולצות קראנו 'גמדים', לסיגרים 'עלים' ולשמפניה 'ורודים'".
מילצ'ן ציין: "מבחינתי זה לא היה אירוע שנתתי לבני הזוג נתניהו מתנות, אבל כנראה שאני לא מכיר את החוקים. בזמנו ביבי בדק ואמר לי ש'מותר לתת לחברים מתנות - חוץ מבית'".
מילצ'ן פירט איך עבד ההסדר בינו לבין בני הזוג נתניהו בעניין המתנות: "לפעמים זו הייתה יוזמה שלי, כשהייתי בא לבקר והייתי מביא ורודים (שמפניות) ועלים (סיגרים), ובמקרים אחרים ביבי היה שואל 'יש איזה עלים בבית?'. היה לנו תמיד סטוק בבית, וברוב המקרים זה הלך לראש הממשלה ורעייתו. כשהייתי בא אליהם הייתי מביא להם", אמר. "ורודים היה אצלי אוטמטית, הוא לא היה צריך לבקש. זה התחיל מבקשות והפך לשגרה". הוא הוסיף: "היחסים איתם היו כל כך נוחים שלא הייתה הרגשה של עבירה, לפחות מבחינתי. עם הזמן, הכמויות הלכו וגדלו, לבקשת המקבלים".
עו"ד בן ארי הזכירה למילצ'ן כי בחקירתו אמר שהפעם האחרונה ששרה נתניהו ביקשה ממנו 4 שמפניות הייתה יום לאחר שנחקרה במשטרה. מילצ'ן אישר זאת גם בעדותו היום: "כן, זאת הייתה הפעם האחרונה שהיא ביקשה, אחרי החקירה".
מילצ'ן סיפר על אספקת הסיגרים והשמפניות לבני הזוג נתניהו, בזמנים שבהם לא היה בארץ: "אני יודע שיש מקרים שהעבירו שמפניות וסיגרים, הדס או יונתן. 'כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו'. זה מה שאמרתי להם. הם קיבלו אישור גורף. לא היה משא ומתן". בנוסף, מילצ'ן ציין כי אינו יודע מה היה היקף השמפניות והסיגרים שהועברו לבני הזוג נתניהו, אך אמר שאישר את ההוצאות עבורם: "חתמתי על זה".מילצ'ן טען כי נתניהו בחר בעצמו את הסיגרים. "לפעמים זה לא התאים, וביבי אמר לי. תיקנו את זה למה שרצה. לזוג נתניהו שלחנו כמות של קופסאות סגורות של סיגרים ושמפניות". כנשאל אם שלח שמפניות וסיגרים גם לאחרים, ענה: "לא זוכר. זה ערבוב של לא זוכר ולא יודע. רגע, מה עניתי כבר?".
עו"ד בן ארי פנתה למילצ'ן: "ספר על פנייה שהייתה אלייך מלשכת ראש הממשלה לגבי סיגרים. אני מבקשת לומר לפרוטוקול שהגברת נתניהו בקשר עין כל הזמן עם העד. שיהיה ברור שאסור לעשות פרצופים לעד ולרמוז לו שום דבר". עו"ד חדד הגיב: "אמירות ריקות שחבל שנאמרו". מילצ'ן צחק: "אני אסתכל על התקרה. זו קומדיה, בחיי. אני אעשה מזה סדרה".
מילצ'ן העיד שרצה לקבל אישור מראש הממשלה להעברת תכשיט לשרה נתניהו: "שאלתי את ביבי אם זה לא מסוכן, אמרתי לו 'אני מציע לך, קח חוות דעת מהיועץ המשפטי (לממשלה)'. הוא חזר אליי ואמר שקיבל אישור מהיועץ המשפטי. הוא אמר שציטט את היועץ המשפטי, 'מותר לקבל מתנות מחברים' ואין גבול ואין מספר שאומר 'עד כאן'. אמרתי תוודא, שתשמור על עצמך, שלא תסתבך. הוא לא קיבל אישור. הוא אמר לי, ביבי, שקיבל אישור".
מילצ'ן הוסיף: "המשמעות הייתה שאפשר לקנות, אני מניח, על התכשיט שקנינו. אבל קנינו בהנחה שיש אישור. היה חשוב לי לשמוע מביבי על היועץ המשפטי ולא לסבך את שרה עם כל הדיאלוגים האלו, רציתי שביבי יגיד לי כן או לא".
לפי כתב האישום נגד נתניהו, שווי טובות ההנאה שקיבלו ראש הממשלה ורעייתו ממילצ'ן הגיע ל-462,602 שקל - סיגרים ב-267,254 שקל, שמפניות ב-184,448 שקל ותכשיטים 10,900 שקל. נתניהו, לפי האישום, היה מודע למלוא היקף קבלת המתנות.
השופטים במשפט נתניהו התירו לקרוב משפחה מדרגה ראשונה אחד להיות נוכח בעדות באנגליה, ואשת ראש הממשלה שרה נתניהו - שהמריאה אתמול בטיסת בריטיש איירווייז היא זו שנוכחת בעדות.
הדיון הסתיים להיום ומילצ'ן ימשיך להעיד מחר.