סגור
יצחק גולדקנופף יו"ר אגודת ישראל בכנסת
יצחק גולדקנופף (צילום: יואב דודקביץ)

דרישות החרדים במו"מ: לימודי תלמוד לחילונים, בלי ייצור חשמל בשבת

גורמים בליכוד אמרו כי המפלגה לא תסכים לדרישות שהעלתה יהדות התורה במו"מ הקואליציוני, ובהן איסור ייצור חשמל בשבת והרחבת חופים מופרדים. "כל הסכם סופי ישמור על הסטטוס קוו שהיה נהוג שנים בענייני דת ומדינה", הוסיפו הגורמים

גורמים בליכוד אמרו הערב (שני) כי במסגרת המו"מ הקואליציוני עם יהדות התורה, הועלו דרישות דוגמת איסור ייצור חשמל בשבת והרחבת חופים מופרדים - שאותן לא תקבל המפלגה. "הליכוד לא מסכים על איסור ייצור החשמל והרחבת החופים, ודברים נוספים שהועלו בשיחות. כל הסכם סופי ישמור על הסטטוס קוו שהיה נהוג שנים בענייני דת ומדינה", הוסיפו הגורמים.
לפי דיווח של עמית סגל בחדשות קשת, הליכוד ויהדות התורה סיכמו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין שתי המפלגות על שורת צעדים מרחיקי לכת לטובת החרדים. בין השאר, נקבע בהסכמים כי תחנות הכוח שמייצרות חשמל יפסיקו לעבוד בשבת, ולטובת זה - ייאגר חשמל מבעוד מועד, כדי למנוע חילול שבת. מלבד זאת, נקבע בהסכם כי הממשלה תממן גניזת ספרי קודש, תתעדף חרדים במינויים לחברות הממשלתיות, תרחיב את מספר החופים המופרדים - ותערוך רפורמה בקבורה, שבמסגרתה יתאפשר לכל אזרח שיבחר להיקבר בקרקע לעשות זאת. ההסכם קובע עוד כי יתוגברו לימודי התנ"ך לחילונים, שילמדו גם תלמוד.
עוד נקבע בהסכם כי נציג הרבנות ישתתף בוועדה להיתר עבודות בשבת, שהממשלה תקים מכונים שיענו על שאלות הלכתיות שיתקבלו מהציבור ושערים חרדיות נוספות יזכו להנחות בתחבורה הציבורית. החינוך החרדי, כך נקבע בהסכמים, יזכה לתקציב של לפחות 100 מיליון שקל. במקביל, נקבע כי תבוטל רפורמת הבגרויות של שרת החינך יפעת שאשא ביטון, מנהלי בתי חולים יוכלו לאסור הכנסת חמץ בפסח, וגם שכל שירות ממשלתי שניתן כיום באינטרנט - יינתן גם בטלפון ופנים אל פנים. מלבד זאת, תיבחן גם סגירה של האגף הרפורמי במשרד התפוצות ותבוטל רפורמת הטלפונים הכשרים.