סגור
זירת נפילת הרקטה ליד מפעל שטראוס בשער הנגב
זירת נפילת הרקטה ליד מפעל שטראוס בשער הנגב (אריק מרמור)

מבצע עלות השחר
צה"ל: "תקפנו את מקבילו של ג'עברי בדרום הרצועה"; רקטה פגעה בחנייה ליד מפעל שטראוס

מפקד החטיבה הדרומית של הג'יהאד האיסלאמי חאלד מנסור הותקף בפעילות משותפת של צה"ל והשב"כ; הפלסטינים מדווחים על 5 הרוגים בג'בליה, מתוכם 4 ילדים - לטענת צה"ל, הם נהרגו משיגור פלסטיני כושל; מ-21:00 ירה הג'יהאד מטחים כבדים, אחת הרקטות פגעה ליד מפעל שטראוס בשער הנגב

  • מבצע עלות השחר - דיווח שוטף
23:00 - הקבינט מתכנס בקריה; לפיד: "נפעל ללא היסוס כדי להבטיח את שלום תושבי ישראל"
ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) מתכנסת בקריה בתל אביב. ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "ישראל תמשיך לפעול ללא היסוס כדי להבטיח את שלום תושביה". (איתמר אייכנר)
22:35 - קצין בכיר בצה"ל: הילדים בג'בליה נהרגו משיגור פלסטיני כושל
קצין בכיר בצה"ל התייחס לתקרית בג'בליה, שם נהרגו חמישה פלסטינים, בהם ארבעה ילדים: "מדובר בירי של העזתים. זה היה בלב העיירה ליד מסגד ורואים את הרקטה ליד אתר הפגיעה. אנו רואים במכ"מים שלנו שזה ירי כושל שיצא מהרצועה ופגע בג'בליה במטח של השעה 21:00. 15% מהירי שלהם עד כה נפל בשטחי הרצועה". (יואב זיתון)
22:35 - צה"ל: תקפנו את מקבילו של ג'עברי בדרום הרצועה
בפעילות משותפת של צה"ל והשב"כ, הותקף ברפיח מקבילו של תייסיר ג'עברי, מפקד החטיבה הדרומית של הג'יהאד האיסלאמי, חאלד מנסור, יחד עם סייענו, אחמד אל-מדלל, כך נמסר מדובר צה"ל. מנסור היה ממתכנני הפיגוע בשבוע האחרון ובמבצע "שומר החומות" אשתקד היה אחראי למאות שיגורים לשטח ישראל. (יואב זיתון ואייל ערביד)
22:21 - הפלסטינים למועצת הביטחון: קיימו דיון מיוחד על מבצע "עלות השחר"
הפלסטינים פנו למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה לקיים דיון מיוחד בעקבות מבצע "עלות השחר" בעזה, וייתכן שהמועצה תתכנס ביום שני הקרוב. איחוד האמירויות היא זו שיזמה עבור הפלסטינים את כינוס המועצה. בישראל מעריכים כי האמירתים קיבלו פניות מכמה מדינות ערביות, בנוסף לפלסטינים. (איתמר אייכנר)
22:15 - בית בכיר בג'יהאד האיסלאמי הותקף ברפיח
ביתו של בכיר בג'יהאד האיסלאמי הותקף ברפיח, שבדרום רצועת עזה. (אייל ערביד ויואב זיתון)
21:45- דיווחים פלסטיניים: "לפחות 5 הרוגים בהפצצה ישראלית ברצועה"
כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי חמישה בני אדם נהרגו וכמה נפצעו בצפון רצועת עזה. על פי הדיווחים הפלסטיניים, ארבעה מתוך חמשת ההרוגים בתקיפה הם ילדים. עוד נמסר כי בתקיפה נפצעו 15 בני אדם. (אייל ערביד)
21:40 - לפיד: "אירועי תשעה באב יתקיימו מחר כמתוכנן"; בן גביר: "אעלה להר הבית"
בתום דיון שכינס ראש הממשלה יאיר לפיד בנוגע לאירועי תשעה באב, הוחלט כי האירועים יתקיימו מחר כמתוכנן, ושתותר עליית יהודים להר הבית, בהם גם חברי כנסת. בהערכת המצב השתתפו נציגי המשטרה, המשרד לביטחון פנים, השב"כ וגורמים נוספים. חבר הכנסת איתמר בן גביר הודיע כי יעלה להר הבית, ומסר: "אסור להיכנע לג'יהאד ולטרור - אנחנו בעלי הבית על מדינת ישראל, וככל ונפעל בהתאם האויבים יבינו את המסר". (איתמר אייכנר ואלישע בן קימון)
21:20 - דיווח ראשוני: פגיעה ישירה במפעל בשער הנגב
על פי דיווח ראשוני, רקטה פגעה במפעל במועצה האזורית שער הנגב. רקטה פגעה ברחבת החנייה ליד מפעל שטראוס בשער הנגב. (רן בוקר)
19:25 - צה"ל: 227 מהשיגורים מעזה חצו לשטח ישראל מתחילת המבצע, 160 יורטו
על פי צה"ל, נכון לשעה 18:00, מאז תחילת מבצע "עלות השחר" זוהו 350 שיגורים מרצועת עזה. 227 מהרקטות חצו לשטח ישראל, ומתוכן יורטו 160 על ידי כיפת ברזל. 94 מהרקטות נפלו בשטח הרצועה, 29 נפלו בים. (יואב זיתון)
19:50 - עשרות מפגינים בחיפה נגד מבצע "עלות השחר": "נמשיך את דרכך ג'עברי"
עשרות בני אדם מפגינים בכיכר האסיר במושבה הגרמנית בחיפה נגד מבצע "עלות השחר". המפגינים נשמעו קוראים בין היתר "נמשיך את דרכך ג'עברי", בהתייחס למפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, שחוסל בפתיחת המבצע. כאשר שוטר ביקש לתעד את המפגינים, כמה מהם חסמו את שדה הראיה שלו באמצעות שלטים ודגלי פלסטין. כמה מפגינים יהודים התייצבו מול מתנגדי המבצע, כשהם מניפים דגלי ישראל. כוח משטרה גדול חוצץ בין שתי הקבוצות. (ליאור אל חי)
19:25 - שריפה התלקחה ליד קיבוץ במועצת אשכול כתוצאה מנפילת פצמ"ר
שריפה התלקחה ליד קיבוץ במועצת אשכול כתוצאה מנפילת פצצת מרגמה. (מתן צורי)
19:00 - בקשה לכינוס ועדת הכספים לבחון דרכי סיוע למי שנפגעו במבצע
ח"כ ולדימיר בליאק, מרכז הקואליציה בוועדת כספים, וחברת הכנסת נירה שפק חברת ועדת כספים פנו הערב (מוצ"ש) ליו״ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר בבקשה לכנס בדחיפות דיון בוועדת כספים בהשתתפות כל הגורמים הרלונטיים במטרה לבחון דרכי סיוע לבעלי מפעלים, עצמאיים ושכירים שספגו נזק ישיר או עקיף במהלך המבצע. (צבי זרחיה)
18:15 - נפילה באשקלון: כלי רכב ניזוקו, אין נפגעים בגוף
על פי דיווח ראשוני, רקטה ששוגרה מרצועת עזה פגעה במגרש חניה באשקלון. אין נפגעים בגוף, אך נגרם נזק לרכבים במקום. צוותים של עיריית אשקלון וכוחות הביטחון פועלים לפינוי הנפל בבטחה. (רן בוקר)
17:25 - אזעקות נשמעו בגוש דן
אזעקות נשמעו הערב (שבת) בגוש דן, ולראשונה מאז תחילת מבצע "עלות השחר" נשמעה אזעקה גם בתל אביב. מעט אחרי השעה 18:00 נשמעו אזעקות בראשון לציון, חולון, בת ים, תל אביב, יבנה, אשקלון ושדרות. קודם לכן נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות, איבים וניר עם, וכן בקיבוצים כרם שלום וכיסופים. מתחילת מבצע "עלות השחר" זוהו יותר מ-350 שיגורים מרצועת עזה, שחלקם נפלו בשטח הרצועה. כיפת ברזל שומרת על 95% יירוטים מוצלחים. (יואב זיתון)
17:25 - דובר צה"ל: חיל האוויר תקף קני מרגמות לשיגור פצמ"רים של הג'יהאד האיסלאמי
חיל האוויר פגע בשלושה קני מרגמות לשיגור פצמ"רים של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. כך נמסר מדובר צה"ל. (יואב זיתון)
17:20 - לפיד עדכן ראשי רשויות בדרום; הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הלילה
ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח עם ראשי רשויות בדרום ועדכן אותם בהתקדמות מבצע "עלות השחר". לפיד הדגיש כי יש לוודא שהתושבים יקשיבו להנחיות פיקוד העורף, ואמר כי הן מצילות חיים. ראשי הרשויות הביעו תמיכה וחיזוק במטרות המבצע, ואמרו כי תושבי העוטף חזקים ויש רוח גבית להמשך קיום המבצע עד להשבת הביטחון לאזור.
לפיד שמע מראשי הרשויות על הצרכים המידיים וארוכי הטווח של האזור ועדכן אותם כי בהמשך היום יתכנס פורום המנכ"לים, בהובלת מנכ"לית משרד רה"מ, במטרה למפות את המענה שיינתן לתושבים.
הערב ב-22:30 יכנס לפיד את הקבינט המדיני-בטחוני בקריה בתל-אביב. בנוסף, הזמין לפיד למחר את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לעדכון בטחוני יחד עם מזכירו הצבאי. המועד המדויק ייקבע בין הלשכות. (צבי זרחיה)
16:50 - מטחי רקטות על שדרות, אשקלון ונתיבות
אחרי שעה של שקט יחסי, נורה בשעה 16:15 מטח רקטות לשדרות, וכחצי שעה לאחר מכן נשמעו אזעקות גם באשקלון ובנתיבות. כל העת נמשך גם ירי הרקטות והפצמ"רים למועצת שער הנגב. במקביל, צה"ל ממשיך לתקוף ברחבי הרצועה כחלק ממבצע "עלות השחר", ולפני הירי לאשקלון דיווחו הפלסטינים על הפצצת בית בבית חאנון שבצפון הרצועה.
16:10 - ליברמן מכנס דיון חירום באוצר על סיוע מיידי לנפגעים בסבב הלחימה
שר האוצר אביגדור ליברמן מכנס בשעה זו דיון חירום במשרד האוצר בהשתתפות המנכ״ל וצמרת המשרד במטרה לבחון צעדי סיוע מיידי לנפגעים בסבב הלחימה הנוכחי. ליברמן: "נעשה כל שביכולתנו כדי להבטיח את היציבות הכלכלית והביטחונית של אזרחי ישראל ותושבי הדרום".
15:40 - צה"ל תקף שני מחסנים של אמצעי לחימה ימיים של הג'יהאד האיסלאמי בעזה
חיל האוויר תקף שני מחסנים של אמצעי לחימה ימיים של הג'יהאד האיסלאמי בעזה, אשר מוקמו בבתיהם של פעילים מהכוח הימי של ארגון הטרור. כך נמסר מדובר צה"ל. (יואב זיתון)
15:20 - מקורות פלסטינים: הג'יהאד האיסלאמי דחה את ההצעה המצרית להפסקת אש
הג'יהאד האיסלאמי הגיב להצעה המצרית להפסקת אש של מספר שעות ואמר כי "הזמן כעת הוא להגיב על פשעי ישראל. המצרים קיבלו הודעה כי תגובת ההתנגדות בעזה עשויה להימשך לתקופה בלתי מוגבלת". כך דווח בערוץ אל-מיאדין הלבנוני, שציטט מקורות בעזה. (אייל ערביד)
14:30 - נפילה בבית בשדרות, צה"ל הפציץ בניין בן חמש קומות ברצועה
בשעה 14:00 בדיוק (שבת) נורה מטח כבד מעזה לעבר דרום ישראל, ואזעקות נשמעו בין היתר באשדוד ובאשקלון. בשדרות פגעה רקטה בבית - המשפחה שהייתה בממ"ד לא נפגעה. במקביל, טופלו מספר נפגעי חרדה בעקבות פגיעת רסיס כיפת ברזל.
במקביל למטחי הרקטות הבלתי-פוסקים, ממשיכה ישראל לנסות להשיג את מטרותיו של מבצע "עלות השחר" ותוקפת יעדים של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. בסביבות השעה 13:30 הפציץ חיל האוויר בניין בן 5 קומות במרכז העיר עזה. דקות לפני שהופצץ, כלי טיס ירה עליו כאזהרה בהתאם לנוהל "הקש בגג" - במטרה להביא לפינויו מאנשים.
בתוך כך, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה נפגש בטהרן עם מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, והשניים דנו "בתוקפנות הישראלית בעזה ובדרכים לחזק את ההתנגדות הפלסטינית", כך לפי דיווח בערוץ אל-עאלם האיראני בשפה הערבית. בטלוויזיה האיראנית צוטט סלאמי מאיים: "ישראל תשלם מחיר כבד על תקיפותיה בעזה". בסיום הפגישה אמר נחאלה כי "נמשיך בהתנגדות לצד שאר הפלגים. אנחנו מסוגלים לתת תשובה הולמת לכל פגיעה". (כתבי ynet(
13:45 - מנהיג הג'יהאד האיסלמאי נפגש בטהרן עם מפקד משמרות המהפכה
מנהיג הג'יהאד האיסלמאי, זיאד נחאלה, נפגש בטהרן עם מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, והשניים דנו ב"תוקפנות הישראלית בעזה ובדרכים לחזק את ההתנגדות הפלסטינית", כך לפי דיווח בערוץ אל-עאלם האיראני בשפה הערבית. נחאלה: "נמשיך בהתנגדות לצד שאר הפלגים. אנו מסוגלים לתת תשובה תואמת לכל פגיעה". (ליעד אוסמו)
13:24 - הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב
ראש הממשלה יאיר לפיד יכנס בשעה 22:30 את הקבינט המדיני-ביטחוני, בקריה בתל אביב. שרי הקבינט עודכנו מראש על הכוונה לחסל את מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי. הם גם קיבלו עדכונים על מהלך המבצע. כעת החליט לפיד לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדווח לשרים על התקדמות המבצע ותמונת המצב המדינית. (איתמר אייכנר)
13:02 - מנסור עבאס: "מתנגדים לכל מלחמה, אבל לא משפיעים על המבצע"
יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, התייחס בפוסט בערבית למבצע "עלות השחר" ברצועת עזה וכתב כי "אנו מתנגדים לכל מלחמה שנופלים בה קורבנות וחפים משפע, אך אין לנו שום השפעה על מבצעים צבאיים. אנחנו נמצאים בכנסת כדי לעבוד למען החברה הערבית ולא כדי להשפיע על מדיניות החוץ והביטחון של מדינת ישראל". (עינב חלבי)
12:56 - בעקבות המבצע: המשחק בין יובנטוס לאתלטיקו מדריד בבלומפילד בוטל
בצל מבצע "עלות השחר", משחק הידידות בין אתלטיקו מדריד ליובנטוס שאמור היה להתקיים מחר (א') באיצטדיון בלומפילד לא יתקיים. באיטליה דווח כי יובנטוס לא רוצה להמריא לישראל, ולכן המשחק יבוטל. לאחר מכן דיווחו גם כלי תקשורת בספרד כי המשחק לא יתקיים. (נדב צנציפר)
12:35 - אזעקות בשדרות, בעוטף עזה ובאזור תעשייה הדרומי אשקלון
אזעקות נשמעו בשדרות, איבים, ניר עם, מפלסים, גבים, כפר עזה, מטווח ניר עם, מכללת ספיר, תלמי יפה, גברעם, שדה יואב, כוכב מיכאל, ארז, יד מרדכי, נתיב העשרה, זיקים ובאזור תעשייה הדרומי אשקלון.
12:30 - משרד הבריאות הפלסטיני: 12 נהרגו ו-84 נפצעו עד כה בסבב הלחימה
משרד הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה דיווח כי 12 בני אדם נהרגו ו-84 נפגעו מתקיפות צה"ל עד כה במבצע "עלות השחר". (ליעד אוסמו)
12:22 - שני חיילי צה"ל נפצעו קל מנפילת פצמ"ר באשכול
שני חיילי צה"ל נפצעו, ככל הנראה קל, מנפילת פצמ"ר במועצה האזורית אשכול. הם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים כשהם בהכרה מלאה. (יואב זיתון)
12:16 - לפיד וגנץ קיימו התייעצות ביטחונית
ראש הממשלה יאיר לפיד ערך לפני זמן קצר התייעצות ביטחונית עם שר הביטחון בני גנץ. ראש הממשלה ושר הביטחון דנו על התקדמות מבצע "עלות השחר", וכמו כן על המשך הפעילות המתוכננת. בהמשך היום יכנס רה"מ יאיר לפיד הערכות מצב נוספות בקריה. בשיחה השתתפו מזכירו הצבאי של רה"מ ומזכירו הצבאי של שר הביטחון.
12:05 - חמאס: האחריות להשלכות ההסלמה הביטחונית - על ישראל
דובר חמאס הטיל על ישראל את האחריות להשלכות ההסלמה הביטחונית. החמ״ל המשותף נמצא בכוננות המרבית ומבצע הערכת מצב לאורך כל הזמן על מנת להתמודד עם ההסלמה. ישנם מגעים אינטנסיביים ומאמצים רבים מצד המתווכים לבלום את ההסלמה", מסר עוד דובר חמאס. (ליעד אוסמו)
11:59 - אזעקות באזור השפלה ובמודיעין
שיגור הרקטות לעבר עוטף עזה לא פוסק, וסמוך לשעה 12:00 התרחב טווח הרקטות - ומטח נורה לעבר מודיעין והשפלה. בין היתר נשמעו אזעקות בגזר, בית חשמונאי, כפר שמואל, עזריה ובית עוזיאל.
במערכת הביטחון מעודדים מהעובדה שחמאס לא מצטרף לג'יהאד האיסלאמי, ורואים בכך סימן מעיד ואופטימי גם להמשך. גורמים ביטחוניים אמרו הבוקר ל-ynet כי בכירי הג'יהאד האיסלאמי, ובהם מנהיג הארגון זיאד נחאלה, נמצאים אמנם בימים אלה בטהרן ודוחפים משם לפיגועים וירי לעבר ישראל - אך ההנחיה לכך לא נבעה מיוזמה או הנחיה איראנית. לדבריהם, מעת לעת הג'יהאד יוזם אירועים מעין אלה "כדי להזכיר את קיומו", כמו למשל ירי הרקטות לאשקלון לפני כמה שבועות.
בינתיים, צה"ל השמיד הבוקר (יום שבת) בית בדרום-מערב העיר עזה. באל-ג'זירה דווח כי הבית היה ריק מיושביו, ובצה"ל אומרים שתקפו מחסן של הג'יהאד האיסלאמי שבו היו אמצעי לחימה. בנוסף, אחרי הסיכול בבוקר, חוליית ירי נוספת על אופנוע סוכלה מהאוויר. למעשה, בשעות אלה מתנהל ציד של ממש אחר חוליות הירי והנ"ט, כשלצד איסוף המודיעין, רכזי שב"כ ואמ"ן מזרימים מידע מהשטח ישירות לטייסי הקרב ולמפעילי המל"טים. כך, מוקדם יותר הבוקר סוכלה חולייה בצפון הרצועה, שאנשיה היו בדרכם לירי פצצות מרגמה לעבר העוטף.
העובדה שצה"ל תקף כבר במכת הפתיחה של המבצע פעילי שטח ומפקדים שאחראים על הקשר, התצפיות והנ"ט של הג'יהאד האיסלאמי מעידה על רמת החדירות המודיעינית שהשיג שב"כ, שרכזיו נמצאים בתאי השליטה של חיל האוויר. חיסולו של תייסיר ג'עברי נוהל אתמול מודיעינית מחמ"ל המבצעים המיוחד בשב"כ בהובלת ראש הארגון רונן בר. בישראל מבינים שאפקט מכת הפתיחה היה דרמטי ומשמעותית עבור ארגון הטרור השני בגודל ברצועה, שלפחות עד כה השפיע על קצבי הירי וטווחי הרקטות, שנמוכים יחסית לסבבים קודמים.
יחד עם זאת, אחת הערכות מדברת על הוצאת פיגוע נקמה מאיו"ש, באמצעות פעיל טרור שיחצה לשטח ישראל דרך קו התפר או יפגע באחת ההתנחלויות או בצירים. לכן, תוגברו הכוחות גם ליהודה ושומרון ובוצעו הלילה כ-20 מעצרים של פעילי ג'יהאד, בעיקר כדי למנוע פיגועים אפשריים.
בינתיים, שריפה פרצה הבוקר ליד שדרות כתוצאה מנפילת רסיס רקטה. לא היו נפגעים, והאש כובתה תוך זמן קצר. התקרית מצטרפת לנפילה ליד רפת במועצה אזורית אשכול, שממנה נפצע אדם אחד באורח קל מאוד. בהמשך הנפל התפוצץ, ושני בני אדם מהצוות שטיפל בו נפצעו באורח קל. עד כה נורו יותר מ-180 רקטות לישראל, רובן לעוטף עזה. בינתיים, אחוז ההצלחה של כיפת ברזל עומד על 95%, ומלבד שתי התקריות הללו לא נרשמו נפגעים בגוף או נזק משמעותי.
שר הביטחון בני גנץ קיים הבוקר הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל מנכ"ל משרד הביטחון, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון. "שר הביטחון הנחה על המשך המאמצים ההתקפיים מול הג'יהאד האיסלאמי, תוך דגש על פעולות לסיכול הירי לעבר ישראל", נמסר. "זאת במקביל להמשך מתן המענה המלא לאזרחי ישראל בעורף".
בתוך כך, רשות האנרגיה ברצועת עזה הודיעה הבוקר שבשל ההסלמה לא ניתן להעביר דלקים לתחנת הכוח, ולכן פעילותה תופסק לחלוטין בצהריים. כל זאת על אף שאתמול דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי ישראל הסכימה להכניס כמה משאיות דלק לרצועה, כדי לאפשר לתחנת הכוח להמשיך ולפעול. ברצועת עזה נציין יש ללא מעט אנשים גנרטורים, וישנם עוד מקורות אספקת אנרגיה נוספים - ובימי שגרה ממילא אספקת החשמל בה די מצומצמת.
9:35 - יותר מ-160 רקטות שוגרו, אדם נפצע קל באשכול
ירי הרקטות מרצועת עזה לעוטף נמשך לאורך כל הלילה (בין שישי לשבת) והבוקר, אך בשלב זה חמאס - חרף הצהרותיו התוקפניות - לא מתערב בלחימה ולא יורה לעבר ישראל. עד כה נורו יותר מ-160 רקטות, ואחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על 95%. בצה"ל הדגישו כי נכון לשעה זו לא מתנהל כל משא ומתן עם הג'יהאד האיסלאמי להפסקת הלחימה, וגם ארגון הטרור אמר שלא מתקיים מו"מ. "אנו נערכים לשבוע של פעולה", אמר דובר צה"ל רן כוכב, והדגיש במשדר המיוחד של אולפן ynet כי המטרה היא לפגוע משמעותית בג'יהאד האיסלאמי. "כך הוגדר לנו על-ידי הדרג המדיני והרמטכ"ל".
ירי הרקטות לעוטף עזה נמשך כל העת, והבוקר זוהתה נפילה ליד רפת בתוך קיבוץ במועצה אזורית אשכול. כתוצאה מהנפילה נפצע אדם באורח קל, ולא נגרם נזק למבנה. "זוהי נפילה ראשונה בתוך ישוב באשכול מאז תחילת המבצע", נמסר מהמועצה. "כל הרקטות ששוגרו עד כה יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או שנפלו בשטחים פתוחים מחוץ ליישובים".
הפלסטינים דיווחו הבוקר על הרוג אחד לפחות הבוקר בתקיפה אווירית של צה"ל בדרום רצועת עזה. על אף שחמאס בשלב זה לא מצטרף ללחימה, שני ארגונים נוספים ברצועת עזה הצטרפו לשיגור הרקטות לישראל: ועדות ההתנגדות - הארגון השלישי בגודלו ברצועה, שנוצר באינתפיאדה השנייה ומורכב מפליטי חמאס, פת"ח וג'יהאד איסלאמי; ושוהדא אל-אקצא - ארגון חמוש של פת"ח ברצועה.
אחרי מטח הרקטות המצומצם יחסית אמש לגוש דן, המשיך הג'יהאד האיסלאמי לשגר רקטות כמעט ללא הפסקה לעבר שטח ישראל, כשהוא מתמקד כאמור עוטף עזה. במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות בין היתר בשדרות, איבים, ניר עם, גבים, מפלסים, עין השלושה, נירים, חוף אשקלון, ניצנים, כיסופים ויישובים נוספים. הבוקר, אחרי הפסקה של כמה שעות, נשמעו אזעקות גם באשקלון. "העורף מפגין כושר עמידה וחוסן שמאפשר לנו לפעול בעוצמה", הדגיש דובר צה"ל. "אם נידרש, תייסיר ג'עברי לא יהיה המטרה האחרונה".
עד כה צה"ל השתמש ב-55 חימושים ותקף באמצעות מטוסי קרב, מל"טים ומסוקים יותר מ-30 מטרות, כולל חמש עמדות שיגור ושישה מחסנים או סדנאות לייצור רקטות. לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, יש כעשרה הרוגים פלסטינים, בהם שניים או שלושה בלתי מעורבים. 80 פלסטינים נפצעו.
בצה"ל אומרים שמלבד ג'עברי חוסל אתמול גם עבדאללה קאדום, ראש מערך הנ"ט של הג'יהאד האיסלאמי. "השניים עמדו מאחורי ההתרעה לפיגוע בעוטף עזה", נמסר.
לפחות 160 רקטות נורו עד כה מהרצועה, כ-130 מהן חצו לשטח היתר והיתר נחתו ברצועת עזה. אחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על יותר מ-95% הצלחה, ובסך הכול כ-60 יירוטים.
דובר צה"ל הוסיף כי "הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון בלי פיקוד ושליטה. הוא פחות מאורגן מחמאס. הג'יהאד חטף מכה חזקה בשומר החומות, ואלו היכולות שהפגין עד כה. הוא ירה אמש לעבר בת ים מספר חד-ספרתי של רקטות, במסגרת המטח שטען שירה לגוש דן, וחלקן נפלו בים. אחת החוליות שסוכלו ביממה האחרונה הייתה בדרך לפיגוע נ"ט בעוטף".
בינתיים, משרד הפנים הודיע הבוקר כי גם חופי הים בראשון לציון אסורים לרחצה, לאור הערכת המצב הביטחוני מול גורמי הצבא. כזכור, אתמול הודיע המשרד כי הרחצה בחופי אשקלון, חופי אשדוד, חוף פלמחים במועצה אזורית גן רווה והחופים זיקים וניצנים במועצה אזורית חוף אשקלון אסורים בשל הירי לדרום.
במקביל, כ-20 פעילי ג'יהאד איסלאמי נעצרו ביהודה ושומרון. בין היתר נעצר בכפר סאנור שדרומית לג'נין גם נג'אח חבאיבה, פעיל מוכר מאוד שריצה בעבר מאסר בכלא הישראלי. לא היו נפגעים במהלך המעצרים ביהודה ושומרון.
בסיכום היום הראשון למבצע, מבינים במערכת הביטחון שהיעד הראשון של המבצע הושג: קטיעת פעולת פיגוע הנ"ט שתכנן בשבועות האחרונים הג'יהאד האיסלמי נגד מטרה ישראלית. יחד עם זאת, ההערכה היא כי חוליות נוספות של ארגון הטרור שנפרסו אתמול ליד גבול הרצועה ימשיכו לחפש מטרות לתקיפה.