סגור
אוניות עם מכולות ב נמל חיפה
אוניות בתור לנמל חיפה. יבואנים טוענים להעדפה לענף הרכב המשתלם (צילום: שרון צור)
בלעדי

נמל חיפה סירב לקלוט ספינה עם ציוד לשיקום בזן בגלל מחסור בכוח אדם

הספינה הוגדרה כדחופה, אבל למרות שבנמל חיפה המתינו באותה עת רק שלוש ספינות, נמל מספנות ישראל הסמוך קלט אותה – אף שבו המתינו 38 אוניות לפריקה. כדי להתגבר על בעיית כוח האדם, נמל חיפה מנסה לגייס עובדי דור ג' 

בתחילת השבוע הגיעה לנמלי ישראל ספינה ועליה מטען של 200 טונות צינורות שיועדו לשיקום בזן, אך למרות שהמטען הוגדר דחוף, נמל חיפה לא קלט אותה, והיא הועברה לנמל מספנות ישראל הסמוך.
בנמל חיפה, שבבעלות קבוצת אדאני ההודית וקבוצת גדות הישראלית, המתינו באותה שעה לא יותר מ־3 אוניות בתור לפריקה, והאוניה היתה אמורה לקבל תעדוף עקב הוראת רשות הספנות והנמלים. למרות זאת, בנמל טענו כי אינם יכולים לקבל את האונייה עקב מחסור בכוח אדם, והפנו אותה לנמל מספנות ישראל, שבו המתינו לא פחות מ־38 אוניות, רובן אוניות ברזל, כולן נדרשו לפנות מקום לאוניה הדחופה, וחלקן נאצלו להמתין משמרת נוספת במים.
למרות שבמספנות ישראל עובדים על 5 רציפים במקביל והפריקה נעשתה בערב, דבר שצימצם את ההשפעה על זמן ההמתנה של האוניות, היבואנים שנדרשו להמתין זעמו על ההחלטה: "אם יצאה הוראה כנראה שזה דחוף, זה מובן לחלוטין", אמר אחד מהם, "למרות שזה אירוע חריג, כשיש ציוד דחוף לחברה ממשלתית או צורך אחר, רשות הספנות והנמלים מוציאה הוראה וכולנו מכבדים. במקרה הזה גם אמרו לנו שזה ציוד שמיועד ישירות לתשתיות של אספקת דלק, ואף אחד לא מקל ראש בחשיבות של זה. אבל למה דורשים מ־38 אוניות להמתין בתור, עם כל המשתמע מזה, במקום לדרוש מנמל אחר להביא עוד כוח אדם?

"במספנות קורסים"

"מספנות ישראל קורסים", המשיך, "אנחנו רואים את העומסים שם. כל יום המתנה בים עולה הון, למי זה נראה הגיוני? שידרשו מנמל חיפה לפתוח את הכיס ולגייס כוח אדם. בנמל הזה יש רציפים ארוכים וריקים, שתתכבד המדינה ותפעיל את סמכותה".
נמל חיפה הוא נמל מרווח, הכולל רציפים באורך של 2,900 מטר, בעוד מספנות ישראל עובד עם רציפים באורך של 1,019 מטר בלבד. למרות זאת, ביום שגרתי ממתינות עשרות אוניות בתור בנמל מספנות ישראל, בעוד בנמל חיפה לרוב מדובר במספר חד-ספרתי. עם תחילת חרבות ברזל וסגירת נמל אילת עקב האיום החות'י, נמל חיפה החל לפרוק יותר רכבים והוא שואף לשמר את יבואני הרכב גם ליום בו תסתיים המלחמה.
"יש סיבה שהאוניות מעדיפות את נמל מספנות ישראל, הם היחידים שמתפקדים. בנמל חיפה משתמשים בשטח של המכולות לאחסן רכבים, למה? כי זה יותר משתלם, זה הענף הכי רווחי בנמלים, מקסימום רווח במינימום מאמץ. אבל מה עם גרעינים? מכולות? ברזל? זה לא חשוב? המדינה חייבת להיכנס לאירוע הזה", אמר אותו יבואן.
בנמל חיפה מכירים בעובדה כי כדי לפתח את הנמל, הם חייבים לגייס עובדים, ובימים אלו הם מנהלים משא ומתן עם ההסתדרות. לטענת גורם בתחום הנמלים, ייתכן כי עוד החודש יחלו בנמל בגיוס של כמה עשרות עובדים חדשים במספר שלבים: "הנמל חייב עובדים דור ג' (עובדים עם תנאים פחות טובים מהעובדים הקיימים). השכר של העובדים הנוכחיים בנמל גבוה בהרבה מהמתחרים, ואי אפשר להתחרות ככה. ההסתדרות חתמה עם נמל חיפה על הסכם לקליטת עובדים דור ג׳, אבל עדיין יש דיונים בין הצדדים. ההסתדרות התחייבה לסיים את הנושא עד סוף החודש, ואם זה יקרה, ייקלטו עובדי דור ג׳ ראשונים בחודש הבא".

מחכים להקלות מהמדינה

הטענות כלפי נמל חיפה מגיעות בזמן שהוא מנסה לגבש הסכמות עם המדינה על הקלות לבעלי הנמל, כפי שנחשף בכלכליסט. ההקלות יאפשרו להם לממש חלק מהכסף שבקופת הנמל לצורך שעבוד לחוב, ובכך להקטין את הריביות שהם משלמים. במסגרת הנפקת הנמל, נאסר על הבעלים לעשות שימוש בכספים שנצברו בקופה לפני ההנפקה, כ־2.5 מיליארד שקל, שיועדו לפיתוח הנמל. בשנה האחרונה פנו הבעלים בדרישה להסיר את המגבלה. מאחר שיש אפשרות שהערבות תמומש, הדבר שקול לחלוקת דיבידנד של הנמל לבעלים.
בחודשים האחרונים מסתמנת פשרה בין המדינה לבין בעלי הנמל, שבמסגרתה נמל חיפה יעביר לחברת נמלי ישראל (חנ"י) 2-1.5 מיליארד שקל שייועדו לפיתוחו העתידי של הנמל, וביתרת הכסף שבקופה, שגדלה בינתיים ל־2.8 מיליארד שקל, יוכלו להשתמש לצורך חלוקת דיבידנד.
מנמל חיפה נמסר: "נמל חיפה תמיד עומד לשירות לקוחות הנמל. גם בעניין האוניה המדוברת, סייענו ללקוח ככל הניתן. הנמל מקבל אוניות מטען כללי מידי יום בהתאם לתור התפעולי".
ממשרד התחבורה נמסר: "מנכ"ל המשרד קיים דיונים עם מנהלי חברות הנמל בנושא ייעול העבודה. מתקיימים תהליכי עבודה שוטפים של רספ"ן וחנ"י מול הנמלים, הכוללים מעקב על תפקודם ומצב התור. נמל חיפה מחויב על פי כתב הסמכה להחזיק בכוח אדם מתאים לתפעולו, והנושא כעת בדיונים במטרה לתת מענה לעומסים. פרטי המקרה נבחנים, וככל שיתברר שבוצעה הפרה של הנוהל, רשות הספנות והנמלים תפעל בהתאם לכלים ולסמכויותיה בחוק".