סגור

התקומה לנגב המערבי תגיע דרך טיפוח החדשנות והיזמות באזור

אישור תוכנית החומש לשיקום הנגב המערבי היא מבורכת אולם הצלחתה תלויה ביכולת להפוך את האזור לאקוסיסטם תוסס של יזמות וחדשנות

החלטת הממשלה לאשר את תוכנית החומש לשיקום הנגב המערבי כפי שהוגשה על ידי מינהלת תקומה בהיקף כולל של 19 מיליארד שקל, התקבל אמנם לאחר לא מעט דחיות ועיכובים אך היא בהחלט צעד בכיוון הנכון. דומה גם כי לא יהיה מי שיחלוק על מטרת התוכנית אשר קבעה כי יש "להביא לחידוש ופיתוח חבל הארץ ולצמיחה דמוגרפית משמעותית" באמצעות הקצאת תקציבים הנוגעים למכלול חיי התושבים בתחומי הבריאות, תחבורה, רווחה, תעסוקה, לימודים ועוד.
אלא שתקציבים לבדם אינם מספיקים להשגת היעד וכדי להביא למימושו נדרשת ראייה ומעוף אשר יחזירו את הנגב המערבי להיות אזור משגשג ופורח. הבנה כזו היא שתאפשר בראש ובראשונה לשקם את אמון התושבים לאחר ארועי ה- 7 באוקטובר ולהחזירם לבתיהם, ומאידך, תמשוך צעירים וצעירות ומשפחות אשר יבקשו לנטוע בה את ביתם ולגדל את ילדיהם.
ראייה זו צריכה להתבסס על ההבנה כי המנוע לצמיחה ומשיכת כוחות חדשים יכול להתבסס על כיוון מהותי – הפרחת הנגב המערבי, לא רק דרך שיקום הבתים שנהרסו, השדות המוריקים המאפיינים חבל ארץ זה או מפעלי תעשייה אלא דרך יצירת רוח יזמית חדשנות שתביא איתה לאזור עוד חברות סטארט-אפ.
למעשה, זה היה חזונו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב, אשר יצא להגן על יישובו כפר עזה והיה בין הנופלים הראשונים באותה שבת שחורה. אופיר, אשר חלם להפוך את האזור ל'עמק הסיליקון' של ישראל, פעל ללא ליאות עם היבחרו לתפקיד וכמי שהגיע מעולמות ההיי-טק ועשה רבות לבניית התשתית המתאימה שתמשוך יזמים וחברות להעתיק את פעילותם לאיזור לצד עידוד יזמים מהיישובים להישאר ולא לעבור למרכז הארץ.
בין היתר, אופיר היה הכוח המניע והדוחף לפועלה של חממת SouthUp בשער הנגב ותרם רבות להפיכתה לגורם משמעותי באזור. מאז הקמתה בשנת 2017 הצליחה החממה לתמוך בלמעלה מ-60 סטארט-אפים שפעלו בתחומה, גייסו הון בהיקף כולל של מעל 120 מיליון דולר ובעיקר מעסיקות מעל 250 איש מהאזור, ביניהם מהנדסים, אנשי פיתוח ועוד. חלק נכבד מהחברות הבוגרות, ממשיכות עדיין לפעול בנגב המערבי גם לאחר שיצאו מהחממה ומהוות כיום עוגן חשוב בצמיחה של תעשיית ההייטק המקומית.
כדי לממש את החזון יש להבטיח כי יתקיימו מספר תנאים חשובים.
הראשון, יצירת הון באמצעות משיכת משקיעים בחברות סטארט אפ בנגב המערבי אשר ירצו לשלב בין השקעה ערכית, ציונות ורצון לסייע בתקומת הנגב המערבי ושיקום האזור אך גם ולא פחות חשוב, יזהו את הפוטנציאל העסקי הגלום בהן. מעבר להון, שהוא כמובן מרכיב קריטי ביכולת של חברת סטארט אפ להתפתח, יש גם ערך אסטרטגי במעורבות של משקיעים חיצוניים בחברות בשל יכולתם לסייע להם לקדם את החברה ולייצר להם חיבורים נכונים, לקחת חלק בקבלת ההחלטות ולהיות משאב בעל ערך וניסיון שיכול להיות המפתח להצלחה של חברת הסטארט-אפ.
1 צפייה בגלריה
מימין איתי הרשטוק ו גיל שוורצמן
מימין איתי הרשטוק ו גיל שוורצמן
מימין איתי הרשטוק וגיל שוורצמן
(צילומים: יח"צ, ירון עיני)
לצד זאת, יש להשקיע בבניית תשתית אשר תייצר את הערך המוסף ליזמים כשתגרום לכך שהם יעדיפו לפעול בנגב המערבי על פני המרכז ולספק להם את התמיכה הנדרשת לחברת סטארט אפ בשלביו השונים כדי להפוך את האתגרים של היזמים לפשוטים יותר. מארג זה חייב לכלול שילוב של מלוא הכוחות הפועלים כבר בנגב המערבי החל מרשויות מקומיות, מוסדות אקדמיים, אקסלרטורים, מעבדות, כוח אדם איכותי נגיש ותחבורה ציבורית מתקדמת שתקל על הריחוק הפיזי מהמרכז. כל זאת, בעידוד ותמיכה ממשלתית אשר חייבת לפעול בשיתוף פעולה ובאחריות הדדית בין כלל הגורמים השונים.
לצערנו מכורח הנסיבות, נחשפו בחצי השנה האחרונה אזרחי ישראל לכוח העמידה המרשים והרוח המיוחדת של תושבי הנגב המערבי. רוח זו, שהחלה עם החלוציות של הקיבוצים והיישובים הסמוכים לגבול עם עזה, ממשיכה לפעום גם היום והיא הבסיס לבניית הרוח היזמית התוססת אשר תוביל ברמה הלאומית בטכנולוגיות דוגמת מזון, אקלים, בריאות, חקלאות חכמה בשילוב עם יכולות בינה מלאכותית מתקדמת.
במקביל, מרכיב מרכזי בבניית קהילה כזו חייב להישען על השקעות בחינוך, ולמכללת ספיר יש תפקיד חשוב בכך. יש לתמוך בה באמצעות מענקים והטבות לסטודנטים על מנת להגדיל את היקף הלומדים בה ומתוך שאיפה כי בתום לימודיהם יבחרו להישאר באזור ויוכלו למצוא בו תעסוקה הולמת.
גם לחיבור בין המרכז לפריפרייה יש מקום חשוב בהצלחת המהלך וכבר כיום, בעקבות אירועי 7 באוקטובר החלו יוזמות שיש לברך עליהן דוגמת הקמת מתחם ההייטק בשדרות אותו מוביל מיזם ההייטק החברתי Place-IL יחד עם חברות טכנולוגיות בינלאומיות דוגמת גוגל, אינבידיה ופאלו אלטו לצד חברות הייטק ישראליות מובילות. הקמת מתחמים מעין אלה תגדיל את הפריסה של הסטארט אפ ניישן מעבר לגבולות הרצליה פיתוח עד שדרות רוטשילד ותייצר הזדמנויות תעסוקה שימשכו כוח אדם איכותי.
משברים, קשים ככל שיהיו, יכולים להיות הזדמנות לתיקון, בנייה ויצירת עתיד טוב יותר. דומה כי זו העת לכתיבת פרק חדש בתולדות הנגב המערבי.
גיל שוורצמן הוא מנכ"ל חממת SouthUp בשער הנגב ואיתי הורשטוק מוביל את הקמת וניהול קרן ההשקעות של חממת SouthUP ותשקיע בנגב במערבי