סגור
מלחמת עזה מסיבת עיתונאים של משפחות נעדרים שבויים במתקפת ה טרור של חמאס 12.10.2023
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים במתקפת הטרור של החמאס (צילום: מוטי קמחי)

בדיקה
אין חוק שמאפשר סיוע למשפחות של אזרחים חטופים ונעדרים

הביטוח הלאומי מסייע לפצועים ולמשפחות של הרוגים בפעולות איבה, משרד הביטחון מסייע למשפחות חיילים חטופים ושבויים. אבל אין בחוק הגדרה של משפחות חטופים אזרחים מה שמקשה מאוד על הסיוע להן. הצעת חוק שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת עשויה לאפשר פתרון חקיקתי מהיר

אין כל התייחסות בחוק הישראלי למצב של משפחות של אזרחים חטופים ונעדרים. המחסור הקשה הזה בחוק מתאים מקשה מאוד לסייע לעשרות רבות ואולי מאות משפחות חטופים ונעדרים, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". משרד הביטחון יכול לסייע לנעדרים ושבויים חיילים. הביטוח הלאומי אחראי לפיצוי פצועי פעולות איבה ומשפחות של הרוגים ופצועים. אלא שבחוק הזה אין הגדרה של חטופים ונעדרים.
המספר הכולל של פצועים ונעדרים אזרחים אינו ידוע. החמאס הודיע על 150 חטופים, חלקם חיילים. אבל יש גם נעדרים נוספים שהם אזרחים. בין הזכויות המיידיות שמקבלים נפגעי פעולות איבה מהביטוח הלאומי (במימון משרד הביטחון): טיפול מיידי בנפגעי חרדה, סיוע בהכנסה, מימון אביזרים רפואיים ומימון טיפול רפואי וסיוע כלכלי למשפחה. בטווח הרחוק הם יכולים לקבל קצבת נכות: דמי נחות, דמי ניידות, סיוע בדיור ומענקים שונים. חוק מימון הוצאות למשפחות שבויים ונעדרים מקים ועדה מיוחדת שמחליטה על הסיוע שיוגש למשפחות של פצועים ונעדרים של מערכת הביטחון כולל מימון נסיעות לחו"ל.
משפחות הנעדרים מעוטף עזה כן מקבלות טיפול בחרדה ומצוקות נפשיות. אבל אין שום דרך אוטומטית להכיר בהן כנפגעי פעולות איבה ואין מענים למצבן המיוחד. מגישת התוכנית "זה מגיע לכם" בכאן רשת ב ד"ר גילי תמיר אמרה ל"כלכליסט" שמדובר ב"חור בחקיקה. צריך סל מענים מיוחדים למשפחות חטופים אבל אין סל כזה. חייבים לחוקק מיד חוק שמעניק מענים למשפחות האלו, כולל מענק בלי הוכחת נזק ובלי מבחן הכנסה". תמיר סבורה שעד שיתוקן החוק יש להגיש את בני משפחות החטופים במסלול עוקף של תביעות של נפגעים נפשיים בפעולות איבה. לדבריה, אם משרד הביטחון לא יטיל וטו זה יכול להעניק להם סיוע תוך שבועיים.
מהביטוח הלאומי נמסר ש"המוסד סבור שיש לתת מענה נפשי וכלכלי במסגרת הטיפול שלנו למשפחות החטופים והנעדרים. על מנת לקדם זאת, אנו נצטרך הכרה של הגורמים הרלבנטים במשפחות כנפגעי טרור ואיבה, ונסייע מיידית".
עם זאת, מתברר שהצעת חוק בנושא עברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ועשויה לאפשר פתרון חקיקתי מהיר להסדרת זכויות משפחות החטופים והנעדרים, כך מגלה ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה. מדובר בהצעת חוק שיזמה ח"כ לשעבר נירה שפק מיש עתיד, תושבת כפר עזה, ח"כ לשעבר מוסי רז ממרצ וח"כ לזימי. שפק ומשפחתה היו נצורים בממ"ד 20 שעות במהלך הטבח והקרבות ביישוב.
לזימי היא היחידה מיוזמי החוק שעדיין מכהנת בכנסת. העובדה שהחוק עבר קריאה ראשונה מאפשרת להחיל עליו דין רציפות. כל הניסיונות שלה לעשות את זה עד כה נכשלו. אבל עכשיו היא אומרת שניתן להשתמש בחוק הזה כבסיס להוסיף לו פרק שמתייחס לזכויות משפחות חטופים ונעדרים מהטבח בעוטף עזה ולהעביר אותו כבר בשבוע הבא. היא מתכוונת לפנות עוד היום לשר העבודה יואב בן צור ולשר הרווחה יעקב מרגיש, שניהם מש"ס, בבקשה שייזמו את קידום החקיקה כדי לאפשר סיוע מיידי ורחב למשפחות החטופים והנעדרים מעוטף עזה.
מדובר בהצעת חוק הוועדה לטיפול במשפחות נעדרים אזרחיים. על פי דברי ההסבר להצעה בישראל כ-700 משפחות נעדרים. בדברי ההסבר נכתב ש"משפחה שאחד מבניה נעדר חרב עולמה באחת והיא שרויה בחוסר ודאות קשה מנשוא המקשה עליה מאוד את תפקודה היום־יומי". הצעת החוק מציעה להנעיק סיוע באמצעות משרד הרווחה לבני משפחה מקרבה ראשונה של נעדר. כן מוצע לקבוע כללים שיאפשרו למשפחה לבצע פעולות ברכוש הנעדר.