150 מיליארד שקל בלי דדליין: אתר התשתיות הממשלתי חושף פרויקטי ענק ללא תאריכי סיום
חרף הצהרות חגיגיות, לפחות ארבעה מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל אינם מפרסמים לו"ז מחייב לסיום. החברות הממשלתיות שלא ציינו תאריך סיום לפרויקטים — נת"ע, רכבת ישראל ונתיבי ישראל — טענו כי המידע סותר את העובדות בשטח
הבוקר השיקו המועצה הלאומית לכלכלה והמטה הכלכלי־חברתי במשרד ראש הממשלה, את אתר "תשתיות לישראל" — פלטפורמה ממשלתית שמטרתה לפרסם את לוחות הזמנים והנתונים המרכזיים של מיזמי התשתית הגדולים והחשובים בישראל, בתחומי התחבורה, האנרגיה והפסולת.
ההחלטה התקבלה לאחר שעלו טענות קשות נגד החברות הממשלתיות שמפרסמות לוחות זמנים שמראש נועדו לכישלון. זאת מתוך מחשבה שמדובר בפרויקטים שיסתיימו בעוד שנים רבות, ועל כן בעלי האחריות כיום לא יצטרכו להתמודד עם ההשלכות. האתר חושף מצב עגום שבו לפחות ארבעה פרויקטים בתחום התחבורה, שמוגדרים כתשתית לאומית, מתנהלים בלי לוח זמנים מסודר ובלי תאריך סיום.
במשרד התחבורה הדגישו לא פעם עד כמה מסילת הרכבת לאילת או לקריית שמונה היא חיונית. גם על המסילה הרביעית באיילון יצאו בהצהרות דרמטיות והכריזו כי היא זו שתאפשר להרחיב את שירות הרכבת. והמטרו הוגדר כתקווה הגדולה לשדרוג התחבורה בישראל. למרות זאת, לפרויקטים האלו לא הוגדרו תאריכי סיום.
במקרה של המסילה הרביעית נאלצו במשרד התחבורה להתמודד עם סוגיית ניקוז מי הגשמים, כיוון שהמסילה צמצמה את נחל איילון. רק לאחרונה הוסר החסם, כשבוועדה לתכנון ובנייה אושרו שני אתרי ניקוז חדשים. גם במקרה של מסילת הרכבת לאילת ולקריית שמונה ייאלצו גורמי המקצוע להתמודד עם אתגרים, אך מדובר בשני פרויקטים ששרת התחבורה מירי רגב, השיקה באופן רשמי — גזרה סרט וקשרה להם כתרים. בהודעה שנמסרה בתחילת 2025 אמרה רגב: "כבר בעשור הקרוב תהיה ישראל מוכנה לעידן החדש, שבו ייסעו ברכבת ישראל מעל 300 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2040", בהקשר למיזם "מחברים את ישראל" שכולל את שתי המסילות. אך ברגע האמת נראה כי אף אחד לא באמת יודע מתי המסילות האלו יופעלו.
במקרה של המטרו הפער חמור אף יותר: במסמכים רשמיים שפרסמה נת"ע ובמידע שהועבר לקבלנים שביקשו לקחת חלק בפרויקט, רשום שהמטרו ייפתח חלקית ב־2034 ובאופן מלא ב־2038. באתר, שבו החברה מחויבת לדווח על פי חוק, אין תאריך סיום. קשה לדמיין חברה פרטית שמקימה פרויקט בהיקף של 150 מיליארד שקל בלי תאריך יעד.
במשרד ראש הממשלה טוענים כי המטרה של האתר היא להנגיש לציבור מידע שלרוב אינו חשוף לאזרחים, אך אחד מהמניעים החשובים הוא ניסיון לצמצם את הלחץ שאיתו מתמודדות חברות ממשלתיות, כאשר שרים ומשרדי הממשלה לוחצים לצאת בהכרזות ולפרסם לוחות זמנים שלא תמיד תואמים את המציאות, רק כדי לגרוף פידבקים חיוביים, וכך מציגים מצג שווא שלפיו הפרויקטים מתקדמים מהר יותר מכפי שקורה בפועל. ברגע האמת, כשהדחייה מתפרסמת, לרוב מנכ"לי החברות כבר עברו לג'וב הבא, וגם השרים יכולים לשלוף שלל תירוצים — אם עדיין לא עברו למפלגה או ללשכה אחרת.
האתר החדש אומנם מבקש לאלץ את החברות לקחת אחריות על הדיווחים שלהן, אך אין לו באמת שיניים: אין סנקציות או קנסות שמוטלים על חברות שאינן עומדות בזמנים, ואין אכיפה על אמיתות הדיווחים. עם זאת, הממשק הידידותי, המידע הנגיש והעדכונים התכופים הופכים אותו למקור מידע חשוב ולצעד ראשון בדרך ללקיחת אחריות על מחדלי הממשלה, שגוררים לפקקים אינסופיים, ולהצהרות חסרות תוכן של משרדים וחברות ממשלתיות.
"אתר תשתיות לישראל שאנחנו משיקים היום הוא מקור המידע המקיף והאמין ביותר שפורסם אי פעם לציבור על מיזמי התשתיות הלאומיים הגדולים שנבנים כיום בישראל", אמר ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון. "מנכ"ל חברה ושר לא מתחילים ומסיימים פרויקט, אחד מתחיל והרביעי מסיים, אז כל אחד יכול לזרוק מספרים ולציבור אין דרך לדעת מתי דברים יקרו ולכן אין דרך לפקח. מה שעשינו פה זו מערכת שמעדכנת בכל רבעון, אם שלב ראשון לא מסתיים בזמן, אנחנו יודעים שהפרויקט כולו יכול להתעכב, ומי שמעביר דברים לא מבוססים - עובר על החוק. אנחנו מאמינים שהכלי הזה יביא ליותר עמידה בלוחות זמנים וגם ייתן כלי לאזרחים להיערך בהתאם".
המידע סותר עובדות בשטח
החברות הממשלתיות שלא ציינו תאריך סיום לפרויקטים — נת"ע, רכבת ישראל ונתיבי ישראל — טענו כי המידע סותר את העובדות בשטח, אך במשרד ראש הממשלה הבהירו כי האתר מעודכן לפי המידע שהועבר על ידי החברות, וכי אם קיימת סתירה — היא נמצאת במידעים של החברות עצמן, ובמידה שחברה תבקש לעדכן מידע, הדבר ייעשה תוך שעות ספורות.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בניגוד לטענתכם, כלל הפרויקטים המבוצעים על ידי חברות הבת של משרד התחבורה מתוארכים כנדרש והמידע הועבר למועצה הלאומית לכלכלה. ככל שאינכם מאתרים את המידע הרלוונטי עליכם לפנות למועצה. עצם הפנייה תמוה ביותר לנוכח העובדה כי האתר, שתכליתו שיתוף מידע ושקיפות, הוא פרי שיתוף פעולה עם משרד התחבורה ובתמיכה מלאה שלו".
מרכבת ישראל נמסר: "הרכבת עומדת בכל חובות הדיווח הממשלתיות והציבוריות באשר לפרויקטים שבאחריותה. יצוין כי חלק מן הפרויקטים המדוברים הינם בביצוע משותף עם חברות אחרות, והרכבת מפרסמת ומעדכנת אודות מקטעי הביצוע הנמצאים באחריותה. לו"ז מקטעים אחרים שהיו באחריות גורמי ביצוע אחרים והועברו לאחריות הרכבת לאחרונה, יועבר לאחר בחינת סטטוס הביצוע במקטעים אלו. המידע המדובר מועבר בקביעות, כנדרש ובמועד, למועצה הלאומית לכלכלה. יתרה מזו, הרכבת אף מפרסמת אותו לעיני כל, באתר האינטרנט שלה, תוך שקיפות מירבית כמצופה מחברה ממשלתית מובילה. אסמכתאות על פרסומים ודיווחים אלה הועברו לעיון העיתון, אשר בוחר להתעלם מהעובדות ולפרסם במודע ולאחר עיון בחומרים שהוצגו בפניו, דברים שאינם נכונים תוך הכפשת שמה של רכבת ישראל ועובדיה".
מנת״ע נמסר: "למועצה הלאומית לכלכלה נשלחה תכנית עבודה מפורטת תלת שנתית, שאושרה ע"י מת"ח, הכוללת את עבודות קידום הזמינות, תכנית המכרזים חסרת התקדים באנפרא 1 (65 מיליארד שקל!) שפרסמה נת"ע לאחרונה, פרסום מכרזי אנפרא 2 וצווי התחלת עבודה. עקב תקלה טכנית, לא פורסם התאריך המשוער להפעלת המטרו בגזע המרכזי - 2037, והעניין יתוקן בהקדם. מתוך אחריות נציין כי פרויקטים מורכבים כמו המטרו נתונים להשפעה של גורמים אקסוגניים: גאופוליטיים (כפי שחווינו עקב מלחמת חרבות ברזל) ואחרים כמו הקורונה, להם עלולה להיות השפעה קריטית על קצב העבודות".
מנתיבי ישראל נמסר: "חברת נתיבי ישראל מעבירה כדרך קבע בכל רבעון את כלל המידע המבוקש".































