אחרי יותר מ-7 שנים: אושרה התוכנית שתאפשר להשלים את מסילת הרכבת הרביעית באיילון
הוועדה לתשתיות אישרה את התוכנית המשלימה שתפתור את בעיית הניקוז שעיכבה את הפרויקט. התוכנית כוללת שני אתרי איגום חדשים שימנעו הצפות במסילה החדשה. העלות הכוללת של מסילת הרכבת הרביעית: 5 מיליארד שקל
הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות, בראשות מ"מ היו"ר עו"ד בני ארביב, החליטה להגיש היום (ב') לאישור ממשלה את התוכנית המשלימה הנדרשת להשלמת מסילת הרכבת הרביעית באיילון - במסגרת תוכנית תת"ל 33/ב.
מדובר בתוכנית משלימה שלמעשה הסירה את החסם האחרון לפתיחת המסילה שבמשך יותר מ-7 שנים לא הושלמה כיוון שהמסילה הרביעית עוברת מעל תעלת הניקוז בנחל איילון וכתוצאה מכך תצר אותו, זאת בזמן שכבר היום הנחל לא מצליח להתמודד עם ימים גשומים והחשש המרכזי היה כי לאחר הצרתו תוצף המסילה החדשה ואיתה שאר המסילות.
תוכנית תת"ל 33 שמטרתה לאפשר הקמת מסילה רביעית בקטע שמצפון למחלף ההלכה ולתחנת סבידור ועד למתחם הרכבת בלוד והכפלת מסילות הרכבת בגוש דן, היא תוכנית בעלות של 5 מיליארד שקל שאושרה על ידי הממשלה כבר ביולי 2018. אך בהיעדר פתרון לבעיית הניקוז לא יכלו צוותי נתיבי ישראל להתקדם עם העבודות על המסילה הרביעית שכבר נמצאת בשלבי ביצוע ראשונים.
תת"ל 33 ב' מהווה את ההשלמה לתת"ל 33 שכאמור אושרה ביולי 2018 ולתת"ל 33/א שאושרה בדצמבר 2022 וקידמה אתרי ויסות נגר במעלה אגן הניקוז. כבר בשלבים ראשונים הפעלת המסילה הרביעית הותנתה בהקמת אתרי ריסון נגר במעלה אגן הירקון איילון, שנועדו לצמצם את הזרימה בתעלת האיילון. בתת"ל 33/א הוצעו ארבעה אתרי ניקוז: פארק אריאל שרון, משמר איילון, מחצבת מודיעין ומחצבת נשר - אך לפני אישור התוכנית התברר כי איגום מים במחצבת נשר עלול לגרום נזק אקולוגי משמעותי ופגיעה בחי ולכן הוחלט לבטל את אתר נשר, ולאתר במקומו חלופה מתאימה שתיתן מענה לספיקות אותן סיפקה מחצבת נשר.
תת"ל 33/ב מציעה את החלופה לאתר נשר שבוטל וכוללת שני אתרי איגום וניקוז נגר חדשים, האחד על נחל נטוף, בסמוך למתקן הצבאי אדם ולשמורת נאות קדומים, והשני על נחל איילון מדרום לאור יהודה. על פי ההחלטה, האתרים יאפשרו למים להצטבר למשך שעות בודדות עד מספר עשרות שעות, ולאחר מכן שחרורם המבוקר במורד הנחלים עם תום אירוע השיטפון וכך נמצא פתרון לבעיה שמעסיקה את גורמי המקצוע כמעט 8 שנים.
המסילה הרביעית היא חלק מהאג'נדה של משרד התחבורה ושרת התחבורה מירי רגב, ששואפת להקים רשת מסילות ארצית וכשתצא לפועל תאפשר לראשונה הפעלה מלאה של רשת הרכבות הארצית, העלאת תדירויות בקווים, קיצור של זמני נסיעה וחיבור בין צפון, מרכז ודרום. במשרד התחבורה ביקשו להדגיש כי אף שהתוכנית עוסקת באמצעים הנדסיים של ויסות נגר, זה צעד חשוב נוכח הצפי להתגברות השיטפונות עקב שינויי האקלים, ומטרתה העיקרית היא לאפשר את הפעלת המסילה הרביעית בהקדם.
"זהו רגע חשוב לתשתיות התחבורה של ישראל", אמר מ"מ יו"ר הות"ל, עו"ד בני ארביב, "החלטת הוועדה מסירה את החסם האחרון ומאפשרת את מימוש המסילה הרביעית, פרויקט חיוני שיגדיל את קיבולת הרכבות במדינה ויחזק את היכולת להסתמך על תחבורה ציבורית מהירה, יעילה ובטוחה".






























