סגור
מימין בני גנץ חבר כנסת בנימין נתניהו ראש הממשלה
מימין בני גנץ חבר כנסת בנימין נתניהו ראש הממשלה (צילום: שלו שלום)

ממשלת החירום מקפיאה את חוקי ההפיכה המשטרית

חמישה שרים מהמחנה הממלכתי יצטרפו לממשלה. יוקם קבינט לניהול המלחמה שבו חברים נתניהו, גלנט וגנץ. הכהונות של נגיד בנק ישראל והמפכ"ל יוארכו. גורמים בקואליציה: "הרפורמה של יריב לוין מתה"

ההסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להקמת ממשלת חירום לתקופת המלחמה כוללת הקמת קבינט מלחמה וגם הקפאת מינויים והקפאת חקיקה בכנסת שאינה קשורה למלחמה.
ההסכם הקואליציוני טעון את אישורה של מליאת הכנסת שתכונס הערב. הקואליציה תגדל מ־64 ל־76 ח"כים. ממשלת החירום תמנה 38 שרים לאחר שיצורפו לממשלה הנוכחית 5 שרים בלי תיק מטעם המחנה הממלכתי: בני גנץ, גדי איזנקוט, חילי טרופר, גדעון סער ויפעת שאשא ביטון. לשרים יואצלו תחומי פעילות, ככל הנראה בעניינים הקשורים למלחמה, על פי החלטת נתניהו, אך לפי שעה לא ברור אילו סמכויות ותחומי פעולה יינתנו להם.
נתניהו נעתר לדרישת גנץ והוסכם על הקמת קבינט ניהול מלחמה שבו יכהנו שלושה חברים: ראש הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ. בנוסף, יכהנו כמשקיפים גדי איזנקוט והשר רון דרמר. מספר חברי הקבינט וייצוגם נתון לשינוי בהסכמה בין נתניהו לגנץ.
הקבינט לניהול המלחמה הוא למעשה ועדת משנה של הקבינט המדיני־ביטחוני וכל החלטותיו יהיו טעונות את אישורו של הקבינט המדיני־בטחוני שיורחב ל־15 חברים. נראה כי לא תהיה בעיה לאשר את ההחלטות של קבינט המלחמה על ידי הקבינט המורחב מפני שאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' יהיו בעמדת מיעוט.
הקבינט המדיני־ביטחוני מונה כיום עשרה שרים ויתווספו לו חמישה, כשאחד מהם ישמש כמשקיף. שר שהוא משקיף אינו יכול להשתתף בהצבעות אלא רק בדיונים. הרחבת הקבינט היא לתקופת מלחמת החירום בלבד.
הקבינט המורחב יסמיך את קבינט המלחמה לממש מבצעית את החלטות ועדת השרים לביטחון לאומי (הקבינט המדיני ביטחוני), בין היתר בנושאים הבאים: הצגת התכלית המדינית של מערכה בכלל הזירות, אסטרטגיית היציאה תוך בחינת החלופות והבאתם לאישור הקבינט המדיני־ביטחוני. גיבוש היעדים הנדרשים להגשמת המערכה הצבאית והגמשת היעדים שיש להתחשב בהם באישור הקבינט המדיני־בטחוני. כמו כן קבינט המלחמה ייתן הנחיות אופרטיביות למערכת הביטחון לנקיטת פעולות הדרושות בגזרת עזה וביתר הגזרות, לרבות יהודה ושומרון, בהתאם לאישור הקבינט המדיני־ביטחוני.
קבינט המלחמה יוסמך גם לערוך בחינה מעמיקה שמטרתה לוודא כי התוכנית האופרטיבית מובילה למימוש התכלית המדינית תוך איזון הסיכונים הקיימים בחלופות השונות ותוך הדגשת המשמעויות וההשלכות האפשרויות של חלופות אלה.
סעיף אחר בהסכם מגלה שקבינט המלחמה יעסוק גם בביטחון הפנים, "בהתאם להחלטת הקבינט המדיני־ביטחוני והפעלת גופי המשטרה והחירום ובכלל זה למרחב ירושלים ולערים המעורבות". לפיכך ניתן לצפות לחילוקי דעות בין חברי קבינט המלחמה לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החבר בקבינט המדיני־ביטחוני.
כמו כן, קבינט המלחמה יגבש המלצות והנחיות בנושא השבויים והנעדרים. עוד הוחלט כי כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה, לרבות נגיד בנק ישראל, מפכ"ל המשטרה ונציבת שירות בתי הסוהר.
הנגיד פרופ' אמיר ירון אמור לסיים כהונה בת חמש שנים בדצמבר. הוא אמור היה להיפגש עם נתניהו לאחר סוכות לדון בהמשך כהונתו, אבל בעקבות המלחמה הפגישה בוטלה. המפכ"ל קובי שבתאי ונציבת שב"ס קטי פרי מסיימים את כהונתם בינואר 2024.
לפי הסיכום עם המחנה הממלכתי, לא יקודמו החלטות ממשלה או הצעות חוק שאינן נוגעות למלחמה, אלא בהסכמת כל ראשי סיעות הקואליציה. המשמעות היא הקפאת חוקי ההפיכה המשטרית כמו שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. גורמים בקואליציה אמרו היום כי "הרפורמה של לוין מתה".
חוק שנוי במחלוקת אחר שלא יחוקק בהיעדר הסכמה בין כל מרכיבי הקואליציה הוא החוק לפטור מגיוס לבחורי ישיבות. בתקופה האחרונה ניסו בליכוד לקדם את חוק הגיוס עליו הוסכם בממשלת נתניהו־גנץ ב־2020 אבל יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף התנגד לכל "ריכוך" בחוק. הליכוד יפעיל לחצים על גנץ להסכים לחוק שעליו הסכים ב־2020. עם זאת ההסכם קובע כי ניתן לקדם החלטות "הנדרשות לשם המשכיות המצב הקיים ולייצוב המצב הכלכלי".
גנץ הוא היחיד עד כה מבין ראשי מפלגות האופוזיציה שמצטרף לממשלת החירום. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) מסרב להיכנס לממשלת החירום מאחר שלא התקבלה דרישתו להעביר את איתמר בן גביר מהמשרד לביטחון לאומי ואת בצלאל סמוטריץ' ממשרד הביטחון. לפי ההסכם, יישמר מקום בקבינט המלחמה ליו"ר האופוזיציה אם יחליט להצטרף.
עם יש עתיד וישראל ביתנו (שהציבה תנאי להכרזה על מיטוט שלטון החמאס) לא מתנהל נכון לכעת מו"מ על הצטרפות לקואליציה.