סגור
Dun's 100

בשגרה הם נלחמים להביא צדק, בחירום, הם נלחמים על הבית

רבים מאזרחי מדינת ישראל עזבו הכל בשביעי לאוקטובר והצטרפו למלחמה על הבית. ביניהם נמנים בכירי ענף המשפט, אשר בין התמיכה בעורף והלחימה בשדה הקרב, מנסים לתמוך במדינה בשעתה הקשה ובמקביל לתת מענה ללקוחות שלהם, "רוב הלקוחות מגלים הבנה לזמינות החלקית ויודעים שאנחנו עושים את כל מה שניתן עמ"נ לתת להם מענה משפטי מלא, ואם אנחנו לא זמינים זה בגלל שאנחנו בעיצומה של מלחמה על הבית של כולנו"

מלחמת 'חרבות ברזל' שהחלה בשביעי לאוקטובר תפסה את עם ישראל כשהוא עסוק בחגיגות שמחת תורה. אבל לא רק, המלחמה גם תפסה את החברה הישראלית בעיצומו של משבר חברתי לאומי שהתפרץ סביב הרפורמה המשפטית, ורגע לפני שחוזרים לשגרה מחופשות חגי תשרי. עבור עובדים רבים במשק הישראלי, מדובר בנקודת זמן קריטית בה יש להתחיל משימות רבות שנדחו ל-"אחרי החגים".
בענף עריכת הדין, התקופה של "אחרי החגים" היא מהעמוסות ביותר בשנה. עבור עורכי דין רבים מדובר בסוג של חזרה לשגרה הכוללת עומס משימות קיצוני, פגישות רבות עם לקוחות, הכנות לדיונים בבית המשפט וגישורים, דיונים קבועים ביומן, ערעורים ועוד, סוג של חזרה מהפוגה לקראת כמה חודשים מלאים בעבודה, החשובים, בין היתר, גם מבחינה כלכלית. השביעי לאוקטובר, תפס רבים מעורכי הדין, כמו את רוב עם ישראל, לא מוכנים ולא ערוכים לסיטואציה שכזאת.
עורכי הדין שהתגייסו למילואים השאירו על שולחנם תיקים רבים שהמתינו לטיפולם הדחוף מייד לאחר תקופת החגים. בין אם מדובר על תיקים בתחום דיני משפחה וירושה, נדל"ן, נזיקין ורשלנות רפואית, או כל תחום אחר, מדובר בסופו של דבר על עבודה מול אנשים, חברות, וארגונים שזקוקים לקדם את ענייניהם בצורה הדחופה ביותר, כאשר לכל עיכוב יש משמעויות רבות.
אחרי קרוב לחודשיים של לחימה ותוך כדי ההפוגה, כמה מעורכי הדין שהתגייסו למאמץ המלחמתי והתייצבו לשירות מילואים מייד עם תחילת הקרבות, התפנו לזמן קצר בכדי לספר היכן תפסה אותם המלחמה, מה חלקם במערכה, איזו אווירה הם פגשו במהלך התקופה הזאת מבחינת המורל והתחושה הכללית של חבריהם במילואים. בנוסף, שיתפו כיצד הם מצליחים להתמודד עם ניהול משרד, מתן מענה ללקוחות וביצוע העבודה השוטפת, במקביל לשירות המילואים האינטנסיבי אותו הם מבצעים בעורף או בחזית.
תחושת שליחות, מורל גבוה
את עו"ד קטי טל, סא"ל במיל' המשרתת בחיל האוויר, תפסה תחילת המלחמה כשהיא בביתה, "התעוררתי לחדשות הנוראיות ולא הצלחתי להתנתק ממסכי הטלוויזיה. באותו יום ליבי נשבר". חמישה ימים לאחר תחילת המלחמה, ב 12.10, היא קיבלה צו גיוס לשירות מילואים, "נקראתי לראשונה להתגייס למשימה העוסקת בקשר עם משפחות החטופים וב-21 לאוקטובר שובצתי למשימה אותה אני מבצעת עד היום – מפקדת על מתחם שאליו הגיעו משפחות שהתפנו מהישובים השונים. שם, אנו מטפלים במענה מקיף ושלם למשפחות, הכולל שילוב הילדים במסגרות החינוך המקומיות, לינה, כלכלה, פעילות לילדים, שירותי רפואה ובריאות הנפש –24/7". עו"ד טל מתארת מציאות בה המגויסים מרגישים תחושת שליחות ובאים למילואים עם מורל גבוה מתוך הבנת המשימה העומדת מול עיניהם, "עם קבלת המשימה, הרכבנו צוות קציני מילואים צעירים. כל הקצינים אליהם פנינו הסכימו מיד להתגייס וכל אחד ואחת מיד ביקשו לנדב חבר/חברה שהם מכירים. הקצינים התייצבו באותו ערב, ומאז מבצעים את משימתם מכל הלב, במקצועיות, ומסירות ללא קץ. הצוות מאוחד בלב ובביצוע המשימה, ורואים בעשייה זכות גדולה".
5 צפייה בגלריה
עו"ד קטי טל
עו"ד קטי טל
עו"ד קטי טל

עו"ד טל, המשמשת כבעלים במשרד עו"ד 'קטי טל משרד עורכי דין וגישור', הפועל בתחום דיני המשפחה והירושה, משרתת בתפקיד שאינו קשור ישירות להכשרתה המקצועית במשרד עורכי הדין, אך מביאה לידי ביטוי את הידע המקצועי שלה גם בתוך שירות המילואים מאחר והתחום בו היא עוסקת נוגע לאנשים רבים, גם בתקופה הנוכחית, "המשימה שניתנה לי במסגרת שירות המילואים אינה קשורה במתן שירות משפטי. יחד עם זאת, לעתים אני מקבלת מחברים במילואים שאלות משפטיות שעולות אצלם במסגרת תפקידם, שאלות הקשורות בתחום דיני המשפחה, ואני שמחה לסייע".
אחד האתגרים המרכזיים בתקופה הזאת הוא המשך ניהול המשרד שברשותה ומתן מענה ללקוחות שלעיתים זקוקים לסיוע דחוף, "אין ספק, שהאתגר הגדול ביותר הוא "ניהול מרחוק" של המשרד והצורך לבצע את משימת המילואים מבלי לפגוע בלקוחות. לשמחתי, חברותיי מסייעות לי באהבה גדולה ועוה"ד בצד שכנגד בתיקים שאני מנהלת, מגלים הבנה והערכה רבה".
עם האתגר של ניהול משרד מרחוק מתמודד גם עו"ד שי אליאב, שותף מנהל במשרד גינדי-כספי עורכי דין ונוטריונים העוסק בתחום הנדל"ן, תכנון ובנייה וההתחדשות העירונית. עו"ד אליאב משרת כמאבטח ביחידה המטכ"לית לאבטחת אישים, "מדובר באתגר אמיתי. הזמינות ובוודאי הנוכחות מוגבלות. אך לצד האצלת סמכויות במה שניתן, אני מנסה כל העת להיות מחובר דרך הטלפון, המחשב הנייד ולהתחבר מרחוק לכל מה שנדרש, ויחד עם שותפי לעשות כל שנדרש במטרה שהמשרד ימשיך לעבוד ללא דופי ולהמשיך להעניק את השירות המיטבי ללקוחותינו, וזאת לצד מענה לכל צורכי העובדים בתקופה זו". עו"ד אליאב מתמודד עם האתגר של ניהול המשרד עוד מראשית המלחמה, "המלחמה תפסה אותי ביום שבת בבוקר עוד כשאני במיטה, התעוררתי מהאזעקות והטלפונים שהגיעו יחד איתם. כבר בצהרי השבת קיבלתי הודעת גיוס".
5 צפייה בגלריה
עו"ד שי אליאב
עו"ד שי אליאב
עו"ד שי אליאב
(צילום: פרטי)

לדברי עו"ד אליאב, אנשי המילואים הגיעו במצב מנטלי לא פשוט, אך במקביל, ההירתמות והמחויבות שלהם הינה יוצאת דופן, "בהתחלה הייתה אווירה של בלבול, אוירה של זעם, של תסכול, והבנה שמשהו גדול קורה ונעשה כל מה שיידרש עד מתי שיידרש. במקביל, ישנה תחושה של שליחות והתרוממות רוח אשר יוצאים מגדר הרגיל. אמונה אמיתית ששומרים על הבית".
את עו"ד גיא יקותיאל תפסה המלחמה כשהוא בסיומה של חופשה בתאילנד, מייד עם חזרתו ארצה, בבוקר למחרת הנחיתה, הוא הצטרף לפלוגה שלו. עו"ד יקותיאל אשר בימי שגרה משמש כבעלים במשרד יקותיאל ושות' העוסק בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית, מצייר תמונה של מוטיבציית שיא בקרב המגויסים למילואים, "אני סמ"פ של פלוגת רפואה בחטיבת חי"ר. אנחנו מחזיקים גזרה בעוטף עזה, ונותנים מענה רפואי לפעילויות בגזרה. יש לנו רופאים, פרמדיקים וחובשים ברמה מאוד גבוהה. אחוזי הגיוס שלנו עברו את ה 100% מאחר וגם אנשים שכבר השתחררו ביקשו להגיע ולהתגייס. כולם רתומים ורוצים לתרום את המקסימום שהם יכולים". לדברי עו"ד יקותיאל, התמיכה של העם מורגשת היטב בחזית ומגבירה את המוטיבציה בקרב משרתי המילואים, "אנחנו מקבלים כל כך הרבה אהבה מכל חלקי העם. כולם רוצים לתרום ולעזור בכל דבר. זה מחמם את הלב, ומזכיר לנו שיש לנו עם ששווה להילחם עבורו".
5 צפייה בגלריה
עו"ד גיא יקותיאל
עו"ד גיא יקותיאל
עו"ד גיא יקותיאל
(צילום: פרטי)

עו"ד יקותיאל משתף עד כמה מצב המלחמה מאתגר את התפעול השוטף של המשרד, ובמקביל, כיצד ניתן להתמודד עם המצב למרות האילוצים האובייקטיבים של התקופה הנוכחית, "המשרד שלנו היה סגור למעלה מחודש. זה ממש לא פשוט, אבל הייתה ועדיין יש הבנה מלאה של הלקוחות. בשבועות האחרונים המשרד חזר לעבודה חלקית, ואנחנו נותנים מענה לפי סדרי חשיבות. קודם כל למה שדחוף. החלטתי לא להוציא את העובדים לחל"ת מאחר ואני מאמין שיש לי אחריות כלפיהם - גם להם יש משפחות והתחייבויות".
"כולם מבינים את המצב שבו המדינה עומדת, תחושה של שותפות גורל"
עו"ד עמנואל יוזוק שוחרר ממילואים כבר לפני יותר מעשור, אבל המלחמה החזירה אותו לשירות ביחידה מיוחדת, "בשביעי לאוקטובר הייתי בגרמניה עם ילדיי הקטנים ופתאום, בשעה די מוקדמת ובתזמון חריג, קיבלתי טלפון מחבר שלא דיברתי איתו כבר כמה שנים. מייד הבנתי שמשהו קרה. בהתחלה הייתי בטוח שמישהו נפטר ואז הבנתי שאנחנו במלחמה. באותו רגע הזמנתי טיסה לארץ וביום שני, ה 9.10, כבר חזרתי ארצה".
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמנואל יוזוק
עו"ד עמנואל יוזוק
עו"ד עמנואל יוזוק
(צילום פרטי)
בימים הראשונים ללחימה הוא סייע לסיירת צנחנים בתרומות ובאימון מיוחד שנערך על מבנים נטושים והחל מה-13.10 קיבל צו 8 וכבר היה על מדים באותה יחידה מיוחדת, שם פגש קצינים נוספים רבים ומורל גבוה במיוחד, "אני בן 46 ואני הצעיר ביותר ביחידה שלי. כשהצטרפתי ליחידה פגשתי אווירת מלחמה. כולם מבינים את המעמד בו המדינה עומדת ובפרט הצבא. קיימת תחושה של שיווין ושותפות גורל בלי שום הבדל או מעמד של גיל, דרגה, או תפקיד בחיים האזרחיים. לכולם מטרה אחת: לנצח ולהכריע את האויב".
עו"ד יוזוק משמש כשותף במשרד 'יוזוק מלכין עורכי דין' העוסק במקרקעין ובליטיגציה מסחרית אזרחית. ההתמודדות בניהול המשרד מרחוק מאתגרת גם אותו, בעיקר בגלל אינטנסיביות תפקידו במילואים, "קשה מאוד להתמודד עם הסיטואציה. יש ימים שאני מנותק לגמרי מהמשרד ובימים אחרים אני נאלץ לעשות "סוויצים" בראש. פעם אחת הראש בפעילות צבאית ורגע לאחר מכן אני עוסק במועדים של הסכמי מכר שלא דווחו או דיון משפטי שצריך לקדם. כאן יש קושי להתנתק ולחזור פעם אחר פעם. לשמחתי, יש לנו צוות מקצועי נהדר שיודע לגבות, לתמוך ולייצר מענה לכל הלקוחות שלנו ובכך עוזר גם לי ולחבריי במילואים להמשיך לתרום למאמץ המלחמתי".
גם עו"ד לינוי אולניק, בעלים ב'אולניק לינוי משרד עו"ד' העוסקת בתחום דיני הנזיקין מצאה עצמה מהר מאוד מתמודדת מול מציאות חריגה לגמרי, "בשבת בבוקר של השביעי לאוקטובר הייתי בבית, ישנתי, עם תחילת האזעקות "קפצתי" על מנת לסייע לחייל הבודד שלנו להגיע ליחידה שלו. זה היה משוגע לגמרי, הזוועות והאסון הכבד התגלו לי רק תוך כדי תנועה. בדרכי חזרה הביתה ראיתי מעצר של מחבלים שכוחותינו לכדו ועדיין לא ידעתי בדיוק במה מדובר. בערב ראיתי את אותם מחבלים ארורים בטלוויזיה". עו"ד אולניק גויסה כבר ב-8.10, יום אחרי תחילת המלחמה, לטובת שירות מילואים בתפקיד קצינת אג"ם ביחידת משאבי אנוש של פיקוד הצפון. גם היא התרשמה עמוקות מהלכידות החברתית וההתגייסות המרשימה של החברה הישראלית לטובת שמירה על המדינה, "עברתי בכמה בסיסים לעשות סדר במשאבי אנוש ורישום פצועים. לצערי, זו המומחיות שלי אחרי אסון כפר גלעדי שלקחתי בו חלק. בכל היחידות בהן שירתי במהלך הלחימה, וביקרתי בהמון יחידות, חוויתי תחושת אחדות ומורל גבוה בצורה בלתי נתפסת, כאשר המורל נשמר גם לאחר תקופה כה ארוכה. משרתי המילואים מאוחדים סביב הרצון להגן ולהיות חלק מהשבת הביטחון לתושבי ישראל". עו"ד אולניק שירתה גם במלחמת לבנון השנייה ומצביעה על ההבדלים, "שירתי גם במלחמת לבנון ה-2 והמורל והאחדות מורגשים ומשמעותיים בהרבה במלחמה הנוכחית, גם בקרב כוחות הביטחון ובמיוחד בעולמות האזרחיים. זו לא קלישאה, אנחנו באמת עם מדהים ועכשיו כאשר כולנו כאחד, זה דבר מדהים שנותן המון כח".
5 צפייה בגלריה
עו"ד לינוי אולניק (
עו"ד לינוי אולניק (
עו"ד לינוי אולניק (
(צילום פרטי)
עו"ד אולניק אינה מבצעת תפקיד מילואים הקשור לקריירה המקצועית שלה, אולם לדבריה היכולות הניהוליות עוזרות לה בעת מילוי תפקידה במילואים, ובנוסף עוזרות לה להתמודד עם ניהול העסק בתקופה הנוכחית בה היא נעדרת תכופות מהמשרד בעקבות שירות המילואים. גם עו"ד אולניק נאלצת לתמרן במציאות שבה מחד היא במילואים, מאידך, יש לא מעט לקוחות שחייבים לקבל ממנה שירות וייעוץ משפטי, "יש לנו אחריות כלפי הלקוחות שלנו ואין לי ולאף אחד מהצוות זכות או אפשרות לעשות "הפסקה" ויותר מזה, אין לנו הרצון. אנו מודים על הזכות להעניק שירות, אנחנו עוסקים במימוש זכויות רפואיות, בין היתר בעקבות המלחמה. הטראומה שכולנו עברנו והלחצים הנפשיים מעוררים המון שאלות והמון דאגות (לכולנו). חשוב לנו מאוד שאף אחד מהלקוחות שלנו לא ירגיש "לבד" ואנחנו ממשיכים לעבוד בכל הכוח. אנחנו גם תמיד כאן בכדי לענות לכל הפונים בכל שאלה ו/או התייעצות. גם פה האחדות והרצון לעשות את ההכי טוב שלנו מורגש. צוות המשרד אמנם מפוצל וזו תקופה מורכבת מאוד, מאחר וחלק גויס וחלק נשאר לתמוך בבית, אך מי שנשאר עובד במשרדים שלנו שעות רבות כדי להשלים את החוסר שלנו. יש לנו 3 סניפים וזה הופך להיות אפילו מורכב יותר כשאני לא שם, אבל הצוות שלנו עושה עבודת קודש ואני ממש גאה בכל אחד ואחת מהם וזו גם הזדמנות נפלאה להגיד להם תודה. באשר לניהול מרחוק, לשמחתי הרבה יש לי מעגל תמיכה שמאפשר לי להמשיך ולהתנדב לשירות מילואים כה ארוך, כשבעורף בעלי היקר שנשאר עם 3 ילדים, מסגרות מפוזרות ועסק לנהל. ביחד ננצח! עם ישראל חי!"
d&b – לדעת להחליט