סגור
טלפון סמארטפון סלולר אילוסטרציה
איכות הגלישה בסלולר בישראל היא במקום ה-65 בעולם (צילום: AP Photo, File)

חברות התקשורת נגד מכרז סלולר שיזם משרד החשב הכללי לכ-300 אלף עובדי מדינה

החברות נגד המכרז לקווי סלולר, מכשירים וחבילות, שלראשונה כולל את גימלאי משרדי הממשלה, ומופיעה בו דרישה למחיר מקסימום נמוך במיוחד, של עד 22 שקל למנוי. לדבריהן יכולתן להשקיע בתשתיות תיפגע, והן ייאלצו להשוות תנאים מה שישפיע על מחירי חבילות הסלולר בשוק

בימים אלה מקדמים במשרד החשב הכללי שבמשרד האוצר מכרז משמעותי במיוחד לחברות התקשורת: מכרז אספקת קווי סלולר ומכשירים עבור עובדי שירות המדינה – שכולל מאות אלפי מנויים סלולריים.
עם זאת, בשוק התקשורת עולה ביקורת משמעותית כנגד שני תנאים חדשים שבחרו במשרד האוצר להוסיף למכרז: לכלול לראשונה את גימלאי משרדי הממשלה כחלק מהמכרז לאספקת חבילות סלולר לעובדי המדינה, והדרישה למחיר מקסימום נמוך במיוחד (של עד 22 שקל למנוי), שיכלול גם שירותי דור 5 ואפילו דור 6 כשזה ייצא לפועל, ללא תוספת תשלום.
מדובר במכרז משמעותי מבחינת היקף המנויים – של יותר מ-300 אלף קווי סלולר (מתוכם כ-150 אלף גימלאי משרדי הממשלה ובני זוגם), אך החשיבות של המכרז אינה רק בכמות המנויים אלא גם בכך שהמכרז לאספקת שירותי הסלולר לעובדי המדינה מוביל לדרישה של גורמים עסקיים וממשלתיים אחרים להשוות את התנאים שמקבלים עובדי המדינה גם במכרזים שהם מקיימים.
הביקורת שנשמעת היא שהיקף המכרז, יחד עם המחירים הנמוכים, יפגע ביכולת של החברות להשקיע בתשתיות סלולר, ביקורת שנשמעה לא מעט לאחר רפורמת הסלולר ב-2012 שהובילה לצניחה במחירי החבילות – אך גם להידרדרות באיכות השירות ובדירוגים הבינלאומיים של ישראל במהירויות הגלישה. על פי מדד חברת OOKLA המשווה בין מהירויות הגלישה במדינות שונות בעולם, מהירות ואיכות הגלישה בסלולר בישראל היא במקום ה-65 בעולם, מקום אחד מתחת לתאילנד. הדרישה לכלול במכרז גם את שירותי הדור ה-6 העתידיים, ללא תוספת תשלום, חריגה במיוחד שכן טרם ידוע איך וכיצד ומתי תשתלב הטכנולוגיה החדשה ברשת הסלולר בישראל שכן פרישת הדור ה-5 טרם הושלמה.
כמו כן, עולה שאלה האם לחברות התקשורת מותר לכלול את גימלאי משרדי הממשלה במסלול המוזל לעובדי המדינה – שכן מדובר בלקוחות פרטיים שלחברות התקשורת אסור להפלות ביניהם לבין כלל הציבור. גימלאי משרדי הממשלה ובני זוגם מהווים כמחצית מהיקף המכרז – מה שמגדיל באופן ניכר את ההשפעה שלו על מחירי חבילות הסלולר בשוק הישראלי. מנגד – היקף המנויים וההשפעה הגדולה של מכרז החשכ"ל על השוק מקשה על החברות שלא להגיש הצעות למכרז.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מדובר במכרז מרכזי שפורסם בתאריך ה-25.02.2024 לאספקת שירותי תקשורת סלולריים וציוד קצה עבור משרדי ממשלה, יחידות הסמך וגופים נלווים. מכיוון שאנו נמצאים בעיצומו של ההליך המכרזי, עדיין בשלב בו טרם ניתן מענה לשאלות ההבהרה שהתקבלו, אנו מנועים מלהתייחס לשאלות אלו לגבי המכרז".