סגור
הפגנה מחאה חסימת נתיבי איילון נגד המהפכה המשפטית
איילון נחסם

"שבוע השיתוק": איילון נחסם לזמן קצר, אלפים מוחים מול בתי בכירי הליכוד

הכביש המרכזי נחסם במחלף קק"ל, כשבמקביל הגיעו אלפים לבתיהם של ח"כים ושרים בליכוד ודרשו מהם להצביע נגד השינויים בוועדה לבחירת שופטים. "אוחנה, כל מה שיש לך זה בזכות בג"ץ", קראו מוחים מול ביתו של יו"ר הכנסת. לאדלשטיין קראו המפגינים: "תהיה מנהיג"

"שבוע השיתוק" החל, יום לפני ההצבעה על הוועדה לבחירת שופטים: מאות בני אדם מפגינים הערב (ראשון) מול בתים של חברי כנסת ושרים בליכוד, לקראת ההצבעה שצפויה מחר (יום שני) בכנסת על השינויים בוועדה לבחירת שופטים. בין השאר "זכו" לביקור שר המשפטים יריב לוין, שר הכלכלה ניר ברקת, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, שר החקלאות אבי דיכטר. מפגינים מחו גם מול ביתה של שרת המודיעין גילה גמליאל בתל אביב, ולאחר מכן חלקם חסמו לתנועה את איילון צפון במחלף קק"ל. הוא נפתח מחדש לאחר זמן קצר, אך לאחר מכן, המפגינים עברו לחסום באותו המחלף את איילון דרום - שנפתח גם כן.
במקביל למחאות, נמשכות ההצבעות בוועדת חוקה ובוועדה המיוחדת, שם מכינים את חוק יסוד השפיטה ואת חוק דרעי 2 לקריאה שנייה ושלישית במליאה, ככל הנראה כבר מחר בלילה.
מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט בעמיקם הפגינו עשרות עם דגלי ישראל וזמבורות, אך הפעם קראו לעברו קריאות תמיכה - אחרי שקרא אמש לעצור את החקיקה, והזהיר מהשלכות של המהפכה המשפטית והמחאות סביבה. "אל תישבר", קראו לו המפגינים. אילן בוצר מיקנעם שהגיע לתמוך בגלנט אמר כי "הוא שם את המדינה במקום הראשון, וביקש לנסות ולמצוא נוסח אחר עד ליום העצמאות. הוא אמיץ ובאנו לעודד אותו". עופר רוזמן שהגיע מקיסריה הוסיף כי "כולנו מקווים שנתניהו יבין שטובת המדינה היא מעל הכול".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של יו"ר הכנסת כנסת אמיר אוחנה נגד המהפכה המשפטית תל אביב
הפגנה מול ביתו של יו"ר הכנסת כנסת אמיר אוחנה נגד המהפכה המשפטית תל אביב
הפגנה מול ביתו של אמיר אוחנה בתל אביב

4 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של ח"כ אבי דיכטר שר החקלאות נגד המהפכה המשפטית אשקלון
הפגנה מול ביתו של ח"כ אבי דיכטר שר החקלאות נגד המהפכה המשפטית אשקלון
הפגנה מול ביתו של ח"כ אבי דיכטר באשקלון
(צילום: בראל אפרים)

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתה של גילה גמליאל שרת המודיעין בישוב מודיעין
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתה של גילה גמליאל שרת המודיעין בישוב מודיעין
הפגנה מול ביתה של גילה גמליאל במודיעין

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין מודיעין
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין מודיעין
הפגנה מול ביתו של יריב לוין במודיעין
(צילום: שאול גולן)
מול ביתו של ברקת מפגינים כ-300 בני אדם, כחלק ממחאת "אחים לנשק" של אנשי המילואים. הם מרו כי "ברקת מעדיף את הפוליטיקה הקטנה מאשר את ביטחון ישראל. הוא אפילו לא מוכן להיפגש עם חיילי המילואים. האצבע אשר תביא לפגיעה בביטחון המדינה ולמלחמת אחים אפילו לא זזה לפגישה עם מי שמגינים על המדינה, זו בושה". ברקת, נזכיר, הזהיר את הממשלה בישיבת התקציב מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה - אך לפי שעה לא אמר שיצביע נגד.
בהרצליה הפגינו כ-300 איש מול ביתו של אדלשטיין, ח"כ נוסף שסומן כמתנגד פוטנציאלי בהצבעה. הם קראו לו "לקבל את ההחלטה", ובמקום הונף שלט עם הכיתוב "עצור את הקרע בעם, אולי תהיה מנהיג". המוחים קראו, בין השאר, "לא ניתן למושחתים למנות את השופטים" ו-"ישראל היא לא דיקטטורה".
גם מחוץ לביתו של אוחנה התקיימה הפגנה, שבה המוחים החזיקו שלט שבו נכתב: "אוחנה, כל מה שיש לך זה בזכות בג"ץ". לדיכטר, שהוזכר כמועמד לשר הביטחון אחרי שהודיע - חרף אזהרותיו - שיצביע בעד השינויים בוועדה לבחירת שופטים, קראו המפגינים "רד מהגדר". הם ביקשו שיצטרף לגלנט ויודיע על התנגדות למהפכה המשפטית ללא ניסיון להגיע להסכמה רחבה.
גם לביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הגיעו מפגינים, שדרשו ממנו להצטרף למאבק נגד המהפכה המשפטית.
בינתיים, באוניברסיטה העברית בירושלים קראו לממשלה לעצור את החקיקה - והתריעו מפני "פגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית". האוניברסיטה תיקח חלק במאבק הציבורי, ובהמשך תקבע יום אחד - בתיאום עם אוניברסיטאות נוספות - שבו לא יילמדו שיעורים, ובמקום תתאפשר פעילות בקמפוסים ומחוצה להם. בשאר ימות השבוע תאפשר האוניברסיטה למרצים ולסטודנטים לקחת חלק בפעולות מחאה שונות, ולא תנקוט צעדים נגדם. באוניברסיטה הדגישו כי "אוניברסיטאות נוספות קיבלו היום או צפויות לקבל מחר החלטות דומות".
לפי רקטור האוניברסיטה העברית, תמיר שפר, "כאשר כמעט כל המומחים שלנו מהתחומים הרלוונטיים מרימים דגל אדום - מומחים שביום-יום לא תמיד מסכימים על מדיניות זו או אחרת - איננו יכולים להתעלם מכך. זה העיקרון המנחה את ההחלטות שלנו. כבר עתה ניכרים סימנים מדאיגים ראשונים לפגיעה באקדמיה, כמו למשל כנס לכבוד חתן פרס נובל שתוכנן להתקיים אצלנו ובוטל על-ידי המשתתפים, כולם חוקרים בעלי שם מחו"ל. תורם מרכזי לאוניברסיטה אחרת מאיים למשוך באופן מיידי את המשך תמיכתו ממנה. חוקרים בכירים מבטלים את קבלתם לתוכנית במכון היוקרתי שלנו. ויש עוד מקרים רבים כאלה".
התיקונים בחוק יסוד השפיטה יאפשרו לקואליציה למנות בעצמה שני שופטים לבית המשפט העליון בכל קדנציה - מאחר ויהיה לה רוב של שישה נציגים מתוך 11 בוועדה החדשה והמינויים ייעשו ברוב רגיל. החל מהשופט השלישי, תידרש הסכמה של נציג אופוזיציה, והחל מהמינוי הרביעי - תידרש גם הסכמה של שופט.
כמו כן, החוק קובע כי הקואליציה תוכל למנות גם את נשיא בית המשפט העליון, לו הסמכות להחליט על גודל וזהות כל ההרכבים שדנים בתיקים בבית המשפט. בנוסף, הקואליציה יחד עם נשיא העליון מהווים שבעה קולות בתוך הוועדה לבחירת שופטים - הרוב הנדרש בכל הערכאות הנמוכות יותר של מערכת המשפט. תפקיד נוסף של נשיא בית המשפט העליון - לבחור את נשיאי בתי המשפט המחוזיים והשלום, יחד עם שר המשפטים.
מבקרי החוק מזהירים כי השליטה של הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים תהיה אבסולטית - שכן גם נשיא בית המשפט העליון ימונה מטעמם, וגם ממילא שר המשפטים הוא זה שמכנס את הוועדה, ויכול להחליט שלא לכנסה אחרי מינוי שני שופטים.