סגור
רחוב ב אום אל פאחם
רחוב באום אל פאחם (צילום: ערן יופי כהן)

תקציב 2024
הרשויות הערביות נגד קיצוץ מיליארדים בתוכנית הפיתוח: "אסון שירחיב הפשיעה"

במכתב חריף לראש הממשלה נתניהו מותח יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות וראש המועצה המקומית ערערה, מודר יונס, ביקורת חריפה על הכוונה לקצץ 4.5 מיליארד שקל תוכנית החומש לחברה הערבית מעבר לקיצוצים הרוחביים: "מדובר בפגיעה ממוקדת בחברה הערבית"

יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות וראש המועצה המקומית ערערה, מודר יונס, שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו במחאה על הכוונה לקצץ 4.5 מיליארד שקל בשלוש השנים הקרובות מתקציבי תוכנית הפיתוח לחברה הערבית, במסגרת התוכנית הכלכלית המוצעת ומעבר לקיצוץ הרוחבי. יונס מאשים במכתב שמדובר ב"פגיעה ממוקדת בחברה הערבית. החברה הערבית לא תסבול קיצוץ נוסף החורג מגבולות הקיצוצים הרוחביים במשרדי המשלה השונים".
על פי התוכנית הכלכלית החדשה, יש כוונה לקצץ 15% לשנה מתקציב תוכנית החומש של 6 מיליארד לשנה (30 מיליארד קל לחמש שנים), זאת מעבר לקיצוצים הרוחביים. משמעות קיצוץ כזה היא הפחתה של 900 מיליון שקל לשנה במשך שלוש שנים (בכל שנה בשנים 2026-2024). בנוסף התוכנית מקצצת 200 מיליון שקל תקציב פיצוי לרשויות המקומיות הערביות על הנוסחה המקפחת של מענקי האיזון ו-134 מיליון תקציב פיתוח לרשויות. הוועד העריך בעוד קרוב ל-300 מיליון שקל לשנה חוסר ביצוע של תקציבים בגלל היעדר המוטיבציה לקידום התוכנית שמפגינים חלק משרי הממשלה ובייחוד שרי עוצמה יהודית - תופעה שכבר קורית בפועל. בסך הכול מדובר בקיצוץ של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה במשך שלוש שנים.
יונס מזכיר לנתניהו ש"ממשלת ישראל הובילה בשנים האחרונות צעדים משמעותיים לצמצום הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית", שכללו מספר תוכניות חומש לפיתוח כלכלי וצמצום הפשיעה. בשל השקעת המשאבים של הממשלה יש תהליך מבורך של עלייה באחוזי הזכאות לבגרות בחברה הערבית, עלייה בשיעור הלומדים בהשכלה הגבוהה ובשיעורי התעסוקה.
הוא מזהיר ש"הקיצוץ הצפוי יביא להשלכות קשות ברמה הכלכלית, להגדלת הפערים ו(בכך) יבלום את המשך צמיחת המשק הישראלי כולו". כן הוא יכול "להביא השלכות הרות אסון של הרחבת תופעת הפשיעה". בנוסף, הקיצוץ בתקציבים לרשויות המקומיות "עתיד לפגוע קשות באיתנות הפיננסית שלהן, בתפקוד השוטף ובשירותים הניתנים לתושבים".