סגור
הרס בקיבוץ ניר עוז עוטף עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל
הרס קיבוץ ניר עוז (צילום: שי סלינס)

הממשלה אישרה: קיצוץ רוחבי של 516 מיליון שקל למימון פיצויים לתושבי הדרום

בקרן מס הרכוש היו לפני המלחמה קרוב ל-18 מיליארד שקל, אך כולם כבר נוצלו או שועבדו. בכדי להאריך את משך הזמן של הפיצויים לתושבים המתגוררים עד 40 ק"מ מהרצועה, משרד האוצר יקצץ 1% מתקציב המדינה לשנת 2024. הממשלה אישרה את ההחלטה במשאל טלפוני בין השרים. שר החינוך: "הקיצוץ מכיל משמעויות קשות לחינוך"

בכדי להגדיל ב-516 מיליון שקל את מקורות קרן מס הרכוש - יחול קיצוץ רוחבי של 1% בתקציב המדינה לשנת 2024, כך עולה מהחלטה ששיגר משרד האוצר לממשלה ואושרה היום (ג') בידי השרים במשאל טלפוני. הכסף נועד בין היתר להארכת משך הזמן של הפיצויים לתושבי הדרום המתגוררים עד 40 ק"מ מרצועת עזה. הקיצוץ המוצע הוא חלק מקיצוץ כולל שיובא לאישור הממשלה מחרתיים, בדיון על הצעת התקציב המעודכנת לשנת 2024.
בקרן מס רכוש היו לפני המלחמה 17.8 מיליארד שקל. מתוכם, 5 מיליארד שקל כבר שולמו לפיצויים על נזקים עקיפים, ולגבי היתר כבר יש התחייבות. לשרים הוסבר כי ב-2 בינואר 2024 פורסמה טיוטת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים וטיוטת הודעה בדבר הכרה ביישובי ספר בהיקף כולל של 510 מיליון שקל. בתקנות המוצעות תוארך התקופה שבשל נזקים במהלכה יינתנו פיצויים באיזור המיוחד שמזכה בהם, כמו גם הכללת יישובי ספר שתושביהם פונו לפי החלטת הממשלה בהמלצת שר הביטחון.
בדברי ההסבר נקבע כי "ההחלטה מובאת לאישור הממשלה לנוכח שינוי בסדרי העדיפויות לצורך הקצאת תקציב לקרן המיוחדת לתשלום פיצויים לפי חוק מס רכוש וקרן פיצויים, ולצורך עמידה במסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק להפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית".
הקיצוץ יחול בין היתר על משרד החינוך - כ-56 מיליון שקל, השכלה גבוהה - 30 מיליון שקל, תחבורה - 71 מיליון שקל, המשרד לביטחון לאומי - 40.6 מיליון שקל, משרד הרווחה - 26.8 מיליון שקל, משרד הבריאות - 21.2 מיליון שקל, תעסוקה - 23.2 מיליון שקל, משרד הכלכלה והתעשייה - 19.7 מיליון שקל, והוצאות חירום אזרחיות - 5.8 מיליון שקל.
שר החינוך יואב קיש (הליכוד) התנגד וצייץ "הנהגת קיצוץ רוחבי על משרד החינוך קשה ומכילה הרבה משמעויות קשות לחינוך. יש מקרים שצריך לעשות זאת אבל רק לאחר דיון רציני במליאת הממשלה (ולא במשאל טלפוני-צ"ז) - לא כך".