סגור
נמל אילת ריק
נמל אילת ריק (צילום: שירלי זינגר)
בלעדי

האחים נקש רוצים להאריך את הזיכיון לנמל אילת

לכלכליסט נודע כי הם מבקשים הארכת הזיכיון בשלוש שנים בתמורה לוויתור על פיצוי בגלל הנזק שנגרם לנמל במלחמה 

בסוף החודש יודיעו משרד האוצר ומשרד התחבורה לחברת פפו ספנות, בבעלות האחים נקש, אם הם מאשרים את הארכת הזיכיון לנמל אילת לעוד 10 שנים, או מסיימים אותו בשנת 2028 ומחפשים זכיין חדש.
לכלכליסט נודע כי האחים נקש מבקשים להמשיך את הזיכיון והפקידו ערבות של 105 מיליון שקל. הם מבקשים לדחות את קבלת ההחלטה בשלושה חודשים כדי לאפשר להם להגיע להבנות בנוגע להמשך הפעלת הנמל. בין היתר מבקשים האחים כי להארכת הזיכיון יתווספו 3 שנים שנים כפיצוי על הפסדי המלחמה, ובתמורה הם לא ידרשו פיצוי עבור השנתיים שבהן הנמל לא עבד.
"אבוי לנו אם נמשיך להשלים עם המצב הקיים", אמר לכלכליסט יו"ר הנמל אבי חורמרו, המנהל את עסקי נקש בישראל. "במשך 10 שנים פעלנו לפי ההסכם. המדינה הרוויחה כסף והכל תפקד באופן מופתי. אנחנו מאמינים שהימים האלו ישובו במהרה".
על כך שחלק מוועד העובדים של הנמל מתנגד להמשך הזיכיון בטענה שלא נעשה מספיק כדי לקדם אותו אומר חורמרו: "עשינו כל מה שיכולנו, הנמל שופץ, השקענו במנופים, בגדרות, בכל מה שצריך. כולם קיבלו משכורת בזמן ואף עובד לא פוטר. העובדים הם הדבר החשוב ביותר בנמל והעוגן של החברה. אני מבין אותם. זה מתסכל שאין עבודה, אבל אני משוכנע שבקרוב נוכל לשוב לפעילות מלאה".
האחים נקש רכשו ב־2012 את הזיכיון להפעלת הנמל למשך 12 שנים בתמורה ל־150 מיליון שקל. בתנאי ההסכם צוין כי אם יעמדו בכתב ההסמכה יקבלו הארכה ל־10 שנים נוספות. לפי דיווחים שהועברו לוועדת הכלכלה של הכנסת הם משכו יותר מ־162 מיליון שקל דיבידנדים, במאז שהחלו להפעיל את הנמל. בשנת 2023 הסתכמו הכנסות הנמל ב־212 מיליון שקל והאחים העבירו למדינה 15 מיליון שקל שהוגדרו כתשלומים המותנים בהכנסות עתידיות.
עם תחילת המלחמה באוקטובר 2023 והאיום הח'ותי על תעלת סואץ, אוניות הפסיקו לפקוד את הנמל מחשש לפגיעה, הכנסותיו צנחו ביותר מ־80%, הוא צבר חובות של יותר מ־30 מיליון שקל והאחים הפסידו עשרות מיליוני שקלים. "אנחנו מוכנים להפעיל את הנמל כבר מחר", אמר חורמרו.