סגור

דעה
הצביעות חוגגת בין מדפי הסופרמרקט

ברשתות השיווק מעדיפים לשלוח את הציבור למלחמה ביצרניות המזון מאשר להעדיף תמחור דינמי, המונהג במקומות שונים בעולם, לפיו מחירו של מוצר יורד ככל שמועד התפוגה שלו מתקרב

בימים אלה גובר השיח הציבורי-כלכלי סביב גל ההתייקרויות הדרמטי במשק, בדגש על הזינוק הצפוי בעלות מוצרי המזון שכולנו רוכשים. החל בקפה וכלה בגבינות ומוצרי החלב –
כולנו עומדים לשלם יותר. הרבה יותר.
ראשי רשתות השיווק אף הגדילו לעשות וקראו לציבור לצאת למחאה חברתית חדשה ולהימנע מלרכוש את המוצרים שצפויים להתייקר. ברור מאליו שכולנו מתנגדים באופן מובהק למהלך ייקור המזון בידי היצרניות, אבל בקריאתם של ראשי רשתות השיווק לחרם צרכנים מסתתר פרט קריטי שהם לא מספרים לכם, והוא שהאפשרות להוזיל את מוצרי המזון נמצאת בפועל בידיים שלהם.
במקום זה הם שולחים את כולנו למלחמת חורמה ביצרניות, העיקר שרווחי רשתות השיווק לא ייפגעו.
הסוד הגדול שרמי לוי ושאר ראשי רשתות השיווק לא היו רוצים שייחשף נקרא "תמחור דינמי".
1 צפייה בגלריה
טירוף ה קורונה ב סופרים סופר מרקט בית אשל באר שבע
טירוף ה קורונה ב סופרים סופר מרקט בית אשל באר שבע
סופר מרקט (ארכיון)
(צילום: הרצל יוסף)
תמחור דינמי מאפשר לגבור על כשל שוק מהותי שקיים היום ברשתות השיווק ברחבי הארץ, כאשר אלה לא משקיעות משאבים ומאמצים רבים במכירת כלל המוצרים הקיימים בסופר, אלא נאחזות בהסכמי החזרה דרמטיים מול יצרניות המזון. משמעותם של הסכמים אלה שמוצרים שתוקפם קצר מדי יוסרו מהמדפים, ייזרקו לפחי האשפה או יושמדו, ובתמורה תְזַכֶּה היצרנית את רשת השיווק על אותם המוצרים שלא נמכרו. בזבוז מזון בסדר גודל שאי אפשר לתאר. ההערכות מצביעות על השמדת והשלכת 2% מכלל המזון שנמכר על ידי היצרניות.
לנו הציבור זה עולה מיליונים!
תמחור דינמי, המונהג כבר במקומות שונים בעולם, מביא את הבשורה שתצמצם את התופעה. התמחור הדינמי קובע כי מחירו של מוצר ילך וירד ככל שמועד התפוגה שלו מתקרב.
אם שילמתם על גביע מילקי 6 שקלים כשתוקפו שבועיים מהיום, בעוד שבוע תוכלו לרכוש אותו ב־50% הנחה, ויומיים לפני מועד התפוגה שלו הוא כבר יימכר ב־75% הנחה, במחיר של שקל וחצי בלבד.
מילקי בשקל וחצי? לא מכירה מישהו שיתנגד.
המשמעות? אנחנו נקנה בזול, הסופרים יפסיקו להשמיד מזון ראוי למאכל, הסכמי ההחזרה עם היצרניות יתייתרו והמשק כולו ירוויח בגדול.
ברשתות השיווק טוענים כבר שנים ארוכות שיישומו של תמחור דינמי בישראל דורש מהן משאבים שאין להן. ברור, כי לשלוח את הציבור למלחמה ביצרניות המזון קל בהרבה. עכשיו הזמן לומר לכל ראשי רשתות השיווק: המאבק ביוקר המחיה והמאבק למען סביבה נקייה וירוקה יותר – שניהם בידיים שלכם. יש לכם את הכוח לומר "עד כאן". אם יש מאבק שראוי להילחם למענו, בטח בימים אלה של פוסט קורונה ובעיצומו של פלונטר פוליטי שאותותיו נראים בכל תגית מחיר בסופר, זה המאבק על התמחור הדינמי, והוא כאמור בידיים שלכם.
אמרו ללקוחותיכם עוד היום: אנחנו פועלים למענכם, אנחנו לוקחים אחריות. אין לי ספק שהציבור ימהר ללכת אחריכם והרווח יהיה כולו שלכם, שלנו ואפילו של דור העתיד.
הכותבת היא מנכ"לית וממייסדי ארגון The Natural Step ישראל, העוסק בצמצום בזבוז מזון וקיימות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.