סגור
אילן סיגל מנכ”ל פלאפון ו-yes
אילן סיגל (49). גר בפתח תקווה, נשוי ללנה ואב לליאה ודניאלה • בעל תואר שני במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו • תפקידים קודמים: מנכ"ל גולן טלקום, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בפלאפון, yes ובזק בינלאומי • אוהד מושבע של הפועל פתח תקווה בכדורגל אבל נותן חסות למכבי תל אביב (צילום: אביגיל עוזי)
ריאיון

"ישראל חייבת להיות בטופ 5 של תשתיות התקשורת בעולם, היום אנחנו 63"

אילן סיגל, מנכ"ל פלאפון ו־yes, מאמין שיש תחרות בישראל: "יש היום 5 חברות על 10 מיליון אנשים. זה שוק קטן מאוד עם כמות שחקנים גדולה והנכונות של לקוחות לשלם על טלוויזיה הולכת ופוחתת". בריאיון לכלכליסט הוא טוען שהרגולטור צריך לעזור ושיש לו "קדנציה שמוכיחה את עצמה"

אילן סיגל, מנכ"ל פלאפון ו־yes, אנחנו אחרי שנתיים של מלחמה. איך המלחמה השפיעה עליכם כחברה?
"עשינו דברים מטורפים בשנתיים האלה. תיקנו אנטנות שנפגעו בעוטף עזה ובלבנון, הסתובבנו בכל הארץ, הניידות שלנו תיקנו מכשירים למילואימניקים ולסדירניקים בחינם. ויש לנו קשר מדהים עם מטה החטופים וגם אימצנו את חטיבת גבעתי, מהגיוס של החייל ולא עלינו עד המשפחות השכולות".
הרגשתם את החרם בעבודה מול ספקים בינלאומיים?
"כמעט שלא. חוץ מהמצב שבו היה מצור על נתב"ג בעקבות נפילת הטיל החות'י, שעיכב טיסות מטען. השקת האייפון 16 בשנה שעברה היתה קשה כתוצאה מנושא של המלחמה והמלאים. אך היינו בכנסים בחו"ל, היינו בברצלונה לפני שנה ונפגשנו עם האמיראתיים ועם כולם והיה בסדר. מה בכל זאת כן קרה? יש לנו את yes סטודיוס, שזה מפעל ליצוא התוכן שלנו לחו"ל, כמו המכירה של 'פאודה' לנטפליקס או מכירת פורמטים. וזה נתקל בקושי מטורף, בגלל שפחות רוצים להיות מזוהים עם ישראל.
"והיתה גם ירידה בהכנסות שלנו משירותי נדידה, כשהיו פה ימים ללא טיסות בכלל. אסור לשכוח שגם לא חייבנו את המפונים בדרום ובצפון במשך שנה וזה כולל עסקים כמו צימרים, בתי הארחה ומלונות שאנחנו חזקים בהם. אבל הכל מתחיל לחזור".
ברבעון השני השנה yes הפתיעה עם תוצאות חיוביות ועליית שווי, לראשונה מאז הקמתה.
"yes עברה מהפך ונבנו לה יסודות מאוד משמעותיים שמבצרים את העתיד שלה. קיבלתי את החברה לפני שלוש שנים כחברה הפסדית, עם שווי שלילי ועתיד לא ברור. כמעט כל חברות הטלוויזיה הרב ערוציות בעולם מפסידות כסף, והמון. ובישראל השוק מאוד תחרותי בכמה רבדים. ככל שהצופה צעיר יותר, התיאבון שלו לשלם על תוכן הולך ויורד. הם קונים טלוויזיה חכמה בשופרסל, מורידים יוטיוב ואפליקציות של 12+, 13 או 14 — כל אחד וההעדפות האישיות שלו, והנה יש לך טלוויזיה בחינם. תוסיף על זה את נטפליקס, דיסני או אמזון ויש לך גם תוכן בינלאומי.
"ויש היום חמש חברות על שוק של 10 מיליון אנשים. זה אפילו פחות, כי הערבים והחרדים לא משתתפים בחגיגה, אז אם יש פה 3 מיליון משקי בית, מהם בערך רק 2 מיליון משקי בית שבכלל רלבנטיים לעולם הטלוויזיה. זה שוק קטן מאוד עם כמות שחקנים מאוד גדולה. הבנו שבשביל להצליח, אנחנו חייבים להיות שחקני טריפל, כי הסיבים האופטיים הם מנוע צמיחה. קפיצה בזמן שלוש שנים קדימה, ואנחנו כבר עם למעלה מ־100 אלף לקוחות משולבים של טלוויזיה עם סיבים, וצומחים יפה.
”הדבר השני שעשינו זה ממש זעזוע במבנה ההוצאות של החברה. פתחנו הסכמים עם קשת, רשת, ערוץ הספורט, צ'רלטון והספקים הבינלאומיים וחתכנו בהוצאות, כמו גם במערכות מידע, הנדסה ועוד. ממצב שבו החברה מאבדת מנויים הגענו לחברה מתייצבת שחוזרת לצמוח".
ועל הדרך ביטלתם את הלוויין והעברתם את הלקוחות לטלוויזיה על גבי האינטרנט.
”כמעט את כולם, אבל גם שם עשינו משהו קצת אחר. בתחילת 2026 היינו אמורים לרדת מהלוויין לגמרי, אבל לא הייתי בטוח שנצליח להעביר את הלקוחות המוסדיים – לקוחות עסקיים, מלונות, בתי חולים, צבא וכדומה. היינו יכולים להגיע למצב שבו הלקוחות האלה לא מקבלים את השירות והם כנראה היו עוברים למישהו אחר. אז חיפשנו פתרון מצומצם, ומצאנו לוויין תקשורת צבאי ישראלי בשם דרור, שהבנו שיש בו קיבולת גם לרכיבים אזרחיים. יצאתי אז לפגישה עם מנכ”ל משרד הביטחון דאז והרמטכ”ל היום אייל זמיר והיתה פגישה מדהימה, שבסופה הוא נתן את ברכתו וסגרנו את העסקה. נרד מהלוויין בתחילת 2026 וזה 100 מיליון שקל ירידה בהוצאות, והפתרון המצומצם שמצאנו עולה לנו פחות מחמישית מזה ונצליח לשמר את הלקוחות האלה”.

"החשש מפגיעה בתחרות הופג"

חתמתם על הסכם שיתוף פעולה עם פרטנר, שבסוף מוריד פה שחקן משוק הטלוויזיה. ביחד עם ההסכמים עם HOT וסלקום, חזרנו לשוק של שתי שחקניות גדולות.
"התחרות בישראל היא כבר מזמן רחבה יותר עם שחקנים בינלאומיים. העסקה הנוכחית אפילו מחזקת את התחרות. המוצר הבסיסי שפרטנר יכולה להציע באמצעותנו הוא יפהפה, פרטנר TV+, ויש לו תוכן מצוין של yes. הלקוחות שלהם משתדרגים משמעותית. והשירות, התמיכה, התמחור, השיווק, כל הדברים האלה הם שלהם”.
זה כן מגדיל את הכוח שלכם מול ספקי התוכן כמו גם מול קשת ורשת.
”קודם כל מי שחזק בשוק הזה אלה שחקני הברודקאסט (קשת ורשת – ר"ב). לא אני. בסוף העסקה עם פרטנר היא לא עסקה שבה יצא מישהו מהשוק. ציפיתי שתשאל אותי אם אני לא חושש מזליגת לקוחות לפרטנר – אז זה כבר עניין אחר. הם מקבלים את סטינג (המותג המוזל של yes – ר"ב) ולי יש את yes+ שזאת הטלוויזיה הכי טובה שיש”.
ברשות התחרות כן חששו מעליית מחירים.
”הנכונות של לקוחות לשלם על טלוויזיה הולכת ופוחתת. בשביל שנוכל להמשיך לקחת פרמיה על המוצר האיכותי, על השירות האיכותי, על התוכן וכולי, צריך לעבוד קשה. בטח כשיש טלוויזיה בחינם או freeTV (בבעלות קשת – ר"ב) ב־45 שקל לחודש. מה שרשות התחרות ביקשה, ואנחנו הסכמנו, זה שבמודל החדש יש עצמאות כמעט מוחלטת לפרטנר לעשות מה שהיא רוצה. היא רוצה להוסיף עוד תוכן? שתוסיף, היא רוצה להוריד תוכן? שתוריד. בסוף זאת עסקה שמבצרת את העתיד שלנו לשמונה וחצי שנים הקרובות, אבל כדי להצליח עם המוצר שלנו אנחנו חייבים לבדל את עצמנו בשירות איכותי ואנו משקיעים המון בשירות”.
freeTV נהנית מהגב של קשת בהיבט הפרסומי. אתה חושב שהרגולטור היה צריך להתערב שם?
”חשבנו שצריכים להיות אזורים שבהם הרגולטור יוודא שאין חריגה, נגיד בפרסום. freeTV מפרסמת בחודש בהיקף שאנחנו מפרסמים אולי בשנה. הרגולטור החליט שמגרש המשחקים הוגן ככה? אז אנחנו משחקים בו”.
עוד עסקה גדולה שאתה מוביל, הפעם בפלאפון, זו הצעה לרכישת HOT מובייל. עד כמה זה רציני?
”מאוד. עשינו עבודת הכנה עמוקה לזה, הסתכלנו על כל המיזוגים שנעשו בעולם, ואנחנו רואים טרנד של מיזוגים, שהמטרה שלו היא אחת: לאפשר לחברות להשקיע באופן משמעותי ברשת, לקחת את עולם הסלולר לקצה של הדור החמישי וכבר לדור השישי. זה יקר מאוד, ואי אפשר להשקיע בצורה משמעותית בלי שיש מספיק הכנסות.
"ישראל היא דבר מאוד מיוחד בסלולר. אני חושב שזה הסקטור היחידי בארץ, שהמחירים בו נמוכים ביחס לעולם. יש פה 23 שחקנים, הרבה מאוד מפעילים וירטואליים כמו רמי לוי, וויקום וכו', וחמש חברות שהן בעלות תשתית. השוק מאוד תחרותי והחשש לפגיעה בתחרות הופג אחרי רכישת גולן על ידי סלקום. התחרות המשיכה להיות מאוד מאוד חזקה, מחירים מאוד נמוכים”.
אבל המחירים כן בעלייה. אתם מוכרים חבילות דור 5 במחיר גבוה יותר מחבילות דור 4.
”מחירי דור 4 לא עלו ודור 5 זה שדרוג. זה מוצר יותר איכותי, אתה לא חייב לקחת אותו. כשיש כל כך הרבה שחקנים, התחרות נשארת כל הזמן, ולראיה כמות הניודים השנה עלתה”.
שר התקשורת קרעי כבר הודיע שיתנגד לעסקה.
"ננסה לשכנע את הרגולטור בצורך בעסקה ואני מאמין שנצליח. ברור שזאת חברה עסקית שרוצה לצמוח ולגדול, אבל מעבר לזה אני מאמין מאוד שישראל חייבת להיות בטופ 5 של תשתיות התקשורת בעולם. אנחנו היום במקום 63 או משהו כזה. לא יכול להיות שסעודיה ואיחוד האמירויות יהיו לפנינו. אני מצפה שגם המדינה תיכנס מתחת לאלונקה ותעזור בדבר הזה, שתוריד חסמים. באגרות התדרים שחברות הסלולר משלמות לא נגעו מאז 1996. מצב הרשתות טוב יותר בשנים האחרונות, אבל זה לא מספיק. אנחנו משקיעים מה שאנחנו יכולים אבל צריך יותר".
בעל השליטה ב־HOT, פטריק דרהי, רוצה למכור את כל החברה במקשה אחת. הצלחתם לדבר איתו רק על המובייל?
"קיבלנו מהם חומרים, ועכשיו עוד מדברים, ואני מניח שנמשיך לדבר, זה תהליך שקורה".
קרעי חייב אתכם להרחיב את הפריסה ביהודה ושומרון. זה משפיע על הקשרים שלכם עם בחו"ל?
"אני מתנתק מהפוליטיקה. נפרוס לתושבי מדינת ישראל איפה שהם נמצאים. מי ששם את הכסף על האנטנות ביהודה ושומרון, זאת המדינה. 50 מיליון שקל הוקצו עבור זה. כל חברות הסלולר ישימו אנטנות באמצעות קבלנים באזור, כי זה גם מציל חיים".

"התערבות של הרגולטור בשלט"

גם בפלאפון רואים השנה מספרים שלא הורגלנו אליהם, כולל עלייה בהכנסה הממוצעת ללקוח. איך זה?
"הקטליזטור החזק ביותר זה הדור החמישי והוא מאוד מפתיע לטובה. לקוחות מאמצים את זה. ואנחנו כל הזמן מחפשים מנועי צמיחה כמו בשירותי הנדידה וב־eSim. החברה רכשה לראשונה בתולדותיה חברת טכנולוגיה אמריקאית שנקראת Roamability, שהיא הפלטפורמה לפתרונות eSim בעולם. נכנסנו גם להתמודדות ב־eSim בחו"ל עם מוצר שנקרא תוקי וכשתחזור התיירות לארץ נשיק גם מוצר לתיירים הנכנסים".
במשרד התקשורת בוחנים בימים אלה ביטול של ההפרדה המבנית בבזק. הגיוני שבעקבות זה yes תוטמע בבזק ופלאפון תישאר לבד. זה אומר שאולי תאבד אחת משתי החברות לטובת מנכ"ל בזק, ניר דוד.
"קודם כל yes ופלאפון מנוהלות לחלוטין בנפרד. שנית, ביטול ההפרדה המבנית על הפרק כבר 20 שנה. כשהוא יגיע, אתמודד איתו. אני לא מתעסק בזה כרגע. יש לי קדנציה שמוכיחה את עצמה".
חוק השידורים של קרעי צפוי לעלות בקרוב בכנסת. מה אתה חושב עליו?
"אני חושב שנכון שיהיה חוק שידורים חדש. החוק הזה ספציפית עבר הרבה מאוד גלגולים. כשהוא יגיע, נלמד אותו. יש דברים שאנחנו מתנגדים אליהם, כמו מדידת הרייטינג או ההתערבות של הרגולטור בשלט, כל מיני דברים שבליבת העצמאות העסקית, אבל יש דברים נכונים כמו הכפפת כל השחקנים, גם הבינלאומיים, לחובת ההשקעה בתוכן מקורי".
פלאפון נותנת חסות למכבי תל אביב בכדורגל. מי שרוצה לראות משחקים בטלוויזיה צריך לשלם לכם הרבה מאוד כסף כל חודש.
"אנחנו כ־yes לא יכולים לבחור על מה לשלם. אם למשל הייתי חושב שכדורגל לא רלבנטי ללקוחות שלי, ואני לא רוצה לשלם על זה, אני לא יכול. בחבילות המורחבות שבתשלום נוסף, בסוף מדובר בחברת פרטיות. קח את צ'רלטון לדוגמה. כל זכויות השידור כמעט של כל עולם הכדורגל אצלם ואנחנו צריכים לדעת איך להתנהל איתם – מצד אחד להיות מאוד קשוחים במשא ומתן, מצד שני לנהל מערכות יחסים טובות. זה עולה לנו המון כסף".
לאחרונה חתמתם על הסכם לשילוב פרסומות בפלטפורמה. איך זה יעבוד?
"חתמנו על הסכם עם RGE וטאבולה וזה יתחיל ב־2026 עם חבילות מותאמות בצורה מדורגת. אני מניח שיהיו חבילות יותר מוזלות וחבילות פרימיום. בסופו של דבר המטרה שלנו היא להכניס יותר כסף כדי להפיק יותר תוכן מקור".
מדברים על כניסה של HBO max לשוק בקרוב. איתם, עם נטפליקס, דיסני, אפל ואמזון — איך בכלל אפשר להתמודד? ולמה שהמחירים שלכם לא יירדו?
"זו תחרות מאוד מאוד קשה. עשינו ונעשה שיתופי פעולה עם כולם. אנחנו השחקן הכי גדול בישראל. עכשיו, בגלל שתכני HBO ירדו אצלנו כהכנה לכניסה שלהם לארץ, רכשנו כמות שלא נרכשה פה שנים של תוכן מטורף שקיים רק אצלנו – 'מוריד הגשם', 'העיתון', כל מיני סדרות. השקענו הרבה מאוד כסף כדי להתמודד. אנחנו נותנים גם פתרונות משולבים עם השחקנים הבינלאומיים ואורזים את זה יפה בחשבוניות ללקוחות גם עם הנחה".