כ"ץ ואמסלם רבים, ואין יד שתחתום על הדו"חות הכספיים של תעשייה אווירית
שבועיים בלבד נותרו לתע"א לאשר את דו"חות הרבעון, אך מאבקי הכוח בין אמסלם לכ"ץ מונעים מינוי שני דח"צים, שחתימתם נחוצה. ההתנהלות פוגעת גם בהנפקה
לתעשייה האווירית (תע"א) עומדים פחות משבועיים כדי לאשר את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני, רק שאין לה דירקטורים חיצוניים שיאשרו אותם. שר הביטחון ישראל כ"ץ והשר האחראי על החברות הממשלתיות דודי אמסלם לא מינו דח"צים במקום חוה שכטר ועדי ברשדסקי, שסיימו את כהונתן בשלושת החודשים האחרונים, ומספר הדירקטורים בחברה עומד על חמישה בלבד, איש מהם אינו דח"צ, ורק לאחד מהם מומחיות חשבונאית ופיננסית.
מאבקי הכוח של כ"ץ ואמסלם כבר עלו לתע"א 1.5 מיליון שקל, לאחר שרשות ני"ע קנסה אותה על אי מינוי יו"ר במשך יותר מ־60 יום מאז סיים היו"ר הקודם עמיר פרץ את כהונתו. גם כעת, כמעט עשרה חודשים אחרי עזיבתו, אין לתע"א יו"ר, וקנסות נוספים מהרשות הם רק עניין של זמן.
כ"ץ טרפד לאמסלם את מינוי גלעד ארדן ליו"ר החברה, ואמסלם הגיב בטרפוד מינויו של פרופ' גבי סרוסי, שנתמך בידי כ"ץ. כ"ץ חשש שארדן בתפקיד יו"ר תע"א יתקרב לאלפי מתפקדי ליכוד בחברה ויתחזק בקרב מולו על הנהגת המפלגה ביום שאחרי נתניהו. למוטיבציה שלו לסכל את מינויו ארדן התווסף הגיבוי המוחלט מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אף שתחילה תמך בו.
בנושא הדח"צים יכול להיות מוצא: כל שר ימנה דירקטור מטעמו, הדירקטוריון יוכל לתפקד ולמלא את חובותיו החוקיות, וועדות ביקורת, כספים ותגמול יתכנסו כנדרש והדו"חות יאושרו. אך גם הפתרון הפשוט והמתבקש הזה רחוק משני השרים.
אמסלם מגלגל את האחריות למשבר המסלים בתע"א לפתחו של כ"ץ. לדבריו, כ"ץ מעכב את מינוי הדח"צים, והוא מסרב לחתום על כתבי מינוי מוכנים שהועברו אליו. עוד הוא מאשים אותו ב"פגיעה ישירה בביטחון הלאומי". כ"ץ לא הגיב לכלכליסט.
מנגד, גם אמסלם לא בדיוק גילה עד כה הצטיינות יתרה כמי שאחראי על החברות הממשלתיות. שאיפתו היא להרחיב את כוחו ואת סמכויותיו בחברות הממשלתיות מתוקף "חוק הג'ובים", שאת התזכיר שלו הוא הגיש בחודש שעבר, והוא נועד לתת לפוליטיקאים עוד יותר כוח והשפעה בחברות האלה.
אם השרים לא יתעשתו במהירות הדירקטוריון המדולדל של תע"א ייאלץ לעדכן את רשות ני"ע כי יאשר בכל זאת את דו"חות הרבעון השני ויגיש אותם שלא לפי החוק. אם הם לא יתקבלו, הדירקטוריון לפחות יוכל לטעון שניסה ואולי ירכך במעט את הסנקציה שתוטל על מחדלי השרים.
לשיתוק דירקטוריון תע"א משמעויות קריטיות דווקא בעת הזאת, שבה החברה תומכת במאמצי הלחימה של צה"ל ומספקת הזמנות בהיקפי שיא מחו"ל. החברה חשופה לחרם ולסנטימנט השלילי נגד ישראל, ובפתח עומדות החלטות על התקשרויות רחבות היקף עם מערכת הביטחון ברקע ההיערכות למלחמה נוספת מול איראן.
כמו ביקום מקביל, הדרגים המקצועיים שכפופים לשרים המתקוטטים מנסים להאיץ בשבועות האחרונים את התוכנית להנפיק מניות מיעוט בתע"א. שושבינת המהלך היא רשות החברות הממשלתיות, שרואה בו פוטנציאל הכנסה של 30 מיליארד שקל על כ־30% מהמניות שיונפקו לפי שווי חברה של 100 מיליארד שקל.
המוטיבציה להנפקה נובעת מהצורך הבהול של המדינה לכסף שיכסה לה חלק מההוצאות האסטרונומיות למימון המלחמה. תע"א נמצאת בתקופה העסקית הטובה ביותר שידעה ברקע לצורכי ההתחמשות במלחמות בארץ ובעולם.
בחודשים האחרונים הובילה הנהלת תע"א תהליך למיתוג מחדש של החברה, כדי לקרוץ לטאלנטים בחברות הייטק, שמעוניינים בעבודה עם "משמעות ומעורבות ורוצים לקחת חלק ביירוט מטחי הטילים". התנהלות השרים בנוגע לתע"א בעת כה רגישה דומה לבעל מכונית שחובט בה באמוק רגע לפני שהוא מעמיד אותה למכירה.






























