סגור

דעה
לטובת החברה: מקומם של העובדים בדירקטוריון

החשש של הנהלות משיבוץ עובדים בדירקטוריונים לא תואם את המציאות העכשווית. שיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות מייצר רווחיות גבוהה יותר, עלייה בפריון העבודה ושיפור האווירה במקום העבודה

מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי שלנו חמקה לה הידיעה כי יחידת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בראשות יאיר אבידן, ערכה לאחרונה ביקורת מקיפה בנושא ניהול סיכוני הטכנולוגיה והסייבר, ואחת המסקנות שאליה הגיעה היא שעל הבנקים לחזק את הדירקטוריונים שלהם באנשים מתחום הטכנולוגיה. אבידן אף ציין כי "האתגרים הטכנולוגיים מחייבים חיזוק נוסף של תמהיל הכישורים המצרפי של חלק מהדירקטוריונים".


על פניו נראה כי מדובר בצעד מתבקש והגיוני, אבל הוא מאפשר לנו במקביל גם לפתוח צוהר רחב יותר לשאלה מהו תפקידם של חברי דירקטוריון, את מי הם אמורים לייצג, ומדוע גם קולם של העובדים צריך להישמע לא רק באספות הסברה ובכלי התקשורת, אלא גם במקום שבו מתקבלות ההחלטות לגבי מצבה ועתידה של החברה.
התשובות לשאלות אלו נעוץ במעבר של ועדי העובדים מעמידה מאחורי הקלעים אל קדמת הבמה. ההבנה כי הצלחת החברה היא הכרחית לביטחון התעסוקתי של העובדים היא זו המביאה את הוועדים להסתכלות רחבה יותר על השוק והענף. עצם היותם פועלים בסביבה תחרותית במגזר הפרטי מחייבת גם אותם לחשוב מחוץ לקופסה ולא לקפוא על השמרים תוך אותה אמירה ישראלית ידועה "יהיה בסדר".

1 צפייה בגלריה
יאיר אבידן המפקח על הבנקים כנס פינטק  וידאו
יאיר אבידן המפקח על הבנקים כנס פינטק  וידאו
המפקח על הבנקים יאיר אבידן

יתרה מכך, מחקר מ-2016 של מרכז מקרו לכלכלה מדינית, בראשות ד"ר רובי נתנזון, בקרב חברות ישראליות וגרמניות מצא ששיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות מייצר רווחיות גבוהה יותר, עלייה בפריון העבודה ושיפור האווירה במקום העבודה. כשעובדים מעורבים בקבלת החלטות, הם לוקחים אחריות להצלחתן ויפעלו לשיפורן מתוך זיקה ארגונית חזקה ובהלימה עם חזון הארגון וערכיו.
אם נחשוב על זה לעומק, נוכל לשאול את עצמנו מדוע שבדירקטוריון החברה, שתפקידו לייצג את האינטרסים השונים והרבים של המשקיעים, הבעלים ונציגי הציבור - לא יהיה גם נציג לעובדים? הם הרי רוצים בטובת החברה יותר מכולם. זהו מקור פרנסתם ועתידם התעסוקתי, ובעיקר הם מכירים את החברה לאורכה ולרוחבה. הם "חיים" אותה ומטפלים ללא הרף בקשיים הנוצרים בארגון באופן שוטף. היטיב לנסח זאת יהודה שגב, מנכ"ל נשיאות הארגונים העסקיים לשעבר, שאמר כי "הניהול של חברה נמצא למעלה, אבל השכל למטה. רק העובד יודע איך בדיוק החברה עובדת".
תפקידם של הוועדים הוא למנוע החלטות המתקבלות בהנהלה הפוגעות בעובדים, ושיתוף נציג מטעמם בדירקטוריון רק ישפר את סיכויי ההצלחה של מהלכי ההנהלה. חששה של ההנהלה מנציג עובדים נובע מרגשי עבר היסטוריים, ולא מהמציאות התחרותית שמצריכה ריכוז משאבים ודעות כדי לצלוח משברים כמו מגפת הקורונה או שיפור מוצרים.
שיתוף עובדים שכזה יגרום בטווח הארוך לשיח מקדם ומשתף טרם קבלת ההחלטות, ויתרום להנהלה ולוועד, ובעיקר לחברה, ערך מוסף חשוב שלא היה קיים קודם.
רן שהרבני הוא יו"ר ועד עובדי מתף (חברת המחשוב של קבוצת הבינלאומי)
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.