סגור
בריאות בארגונים חדש דף כתבה

כך משקיעים היום ב-WELLNESS ונלחמים במגפת הסוכרת

"עתיד בריא" אג"ח חברתית חדשנית למניעה מוקדמת של סוכרת מסוג 2 בקרב טרום סוכרתיים של Social Finance Israelעשויה לחסוך מיליארדים למדינה תוך שהיא מושכת משקיעים לתחום הבריאות, בזמן שהתוצאות בשטח כבר ניכרות: המשתתפים בתוכנית מעידים על שינוי חיובי באורח החיים וירידה במשקל.

בשביל רועי ראשוני, טרום סוכרתי בן 45 מקריית אונו, האג"ח החברתית למניעת סוכרת מסוג 2 של Social Finance Israel (חל"צ) שינתה את חייו לטובה, ובעזרתה הוא הוריד ממשקלו כ-30 ק"ג מ-100 קילוגרם ל-71 קילוגרם. "הייתי סובל בלילות מקוצר נשימה ובמהלך היום מהטלות שתן תכופות, אפילו כמעט שללו לי את רישיון הנהיגה. בהמלצת הדיאטנית שלי הצטרפתי לתוכנית והיום לאחר שנתיים אינטנסיביות בתוכנית אני מקפיד על משטר אימונים קבוע והרגלי תזונה בריאים – תפריט ללא אוכל מטוגן, בלי פחמימות, רק לחם קל ו-70% ירקות תוך שאני מקפיד על אכילה מודעת בשעות נכונות."
התוכנית, אשר ממומנת על-ידי משקיעי אימפקט, לא רק שמסייעת למנוע את התפרצות מחלת הסוכרת אצל רועי אלא הובילה לשיפור ניכר באיכות החיים ולהישגים כבירים, "בזכות התוכנית השתתפתי במרוץ חצי מרתון. היום אני מבין שלהשקיע בבריאות של עצמך זה תהליך שאף פעם לא נגמר. גם הבת שלי בת 12 שהיא קדם סוכרתית לוקחת ממני דוגמא ומקפידה על תזונה בריאה כדי למנוע את התפרצות המחלה."
האג"ח החברתית היא חלק מהפעילות הייחודית של SFI כמובילה בישראל את התחום של תשלום מבוסס תוצאות Outcomes-Based Funding, מערך אסטרטגיות מימון חדשני הקושר מימון לתוצאות ומאפשר לגופים לשלם עבור תוצאות שתוכניות משיגות (בניגוד לתשלום עבור תהליכים שאין ודאות לגבי יעילותם.)
המשתתפים הציגו ירידה משמעותית ויציבה במשקל הגוף בתוך שנתיים
רועי הוא אחד מתוך למעלה מ-2,000 טרום סוכרתיים בגילאי 40 עד 55 שהשתתפו בתוכנית, רובם הגיעו ללא רקע או מודעות מפותחת בענייני תזונה או ספורט. כדי לייצר הצלחה, התוכנית נעשית בהתאמה אישית למטופל תוך רגישות מגדרית, מגזרית ותרבותית. את הפרוייקט מנהלת עבור Social Finance Israel קבוצת movement מובילה קידום אורח חיים בריא ורפואה מונעת בישראל ומנהלת פרויקטים רחבי היקף בפריסה ארצית.
פיתוח הפרויקט נעשה ביחד עם פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית, חיים פרננדס מנכ"ל קופת חולים לאומית ופרופ' איתמר רז.
התוכנית עצמה פועלת במתכונת תלת-שלבית המתפרשת על פני 5 שנים: בשלב הראשון שנמשך שנה שלמה מתקיימת התערבות אינטנסיבית שמטמיעה יסודות של אורח חיים בריא ומאוזן בקרב הטרום סוכרתיים. התהליך מתבצע על ידי ביקור דיאטנית אישית בבית ובמקום העבודה, מפגשי פעילות גופנית אישיים וקבוצתיים בהדרכת מאמני כושר מנוסים ושיחות מוטיבציה מאת אנשי מפתח מעולם הפסיכולוגיה והכלכלה ההתנהגותית, כשלכל אורך השנה הראשונה הם מלווים ותומכים באופן אישי בכל המשתתפים בתוכנית.
השלב השני שאורך שנה נוספת מתנהל במתכונת דומה לשנה הראשונה אך בתדירות פחותה יותר והשלב השלישי והמסכם אורך 3 שנים שבאות לבסס את כל מה שנלמד ויושם במהלך השנתיים הקודמות, ולהפוך את הרגלי התזונה ואימוני הכושר לחלק אינטגרלי בחיי המשתתפים על מנת שימשיכו לתחזק אותם באופן עצמאי. לכל אורך התוכנית נהנים המשתתפים מוובינרים מרתקים והדרכות דיגיטליות של אנשי מקצוע בכירים, ושימוש באפליקציות מתקדמות שעוקבות אחרי תזונה וצעדים ומתגמלות בנקודות ובצ'ופרים עבור פעילות גופנית. כבר בסוף השנה השנייה לתוכנית נמדדה אצל המשתתפים ירידה ממוצעת של למעלה מ- 3% במשקל הגוף, כאשר אצל חלקם השיפור במשקל יכול להגיע ל-25% ויותר, תוצאות אופטימיות לכל הדעות כשמדובר במניעת מחלת הסוכרת.
2 צפייה בגלריה
ירון נוידרפר, מנהל SFI
ירון נוידרפר, מנהל SFI
ירון נוידרפר, מנהל SFI
(תמר מצפי)
רפואה מונעת שמסייעת לטרום סוכרתיים ומורידה עומס מקופות החולים
התוכנית החדשנית למניעת סוכרת מתבססת על מודל שמגיע לתחום הוולנס דווקא מהעולמות הפיננסיים - אגרות חוב חברתיות. על כך מספר ירון נוידרפר, מייסד ומנכ"ל Social Finance Israel המובילה את סקטור השקעות האימפקט בארץ: "אנחנו מהראשונים להביא כלי פיננסי מתקדם לעולם הוולנס והזירה הבריאותית בישראל. זוהי גישה חדשה באמצעותה רותמים את המגזר העסקי להתערב בנושאים חברתיים-בריאותיים, כמו מגפת הסוכרת." ארגון הבריאות העולמי מגדיר כיום את הסוכרת בתור מגפה לכל דבר ועניין. הנתונים מצביעים על מעל 400 מיליון חולי סוכרת ברחבי העולם, כשבישראל לבדה קיימים כחצי מיליון חולי סוכרת ועוד כ-400,000 טרום סוכרתיים שעשויים לפתח סוכרת בתוך מספר שנים.
מעבר לסיכונים הבריאותיים הברורים, גובה הסוכרת מחיר חברתי וכלכלי גבוה שנאמד בכ-5 מיליארד שקלים מדי שנה למדינה. הסכום משוקלל מהוצאות רפואיות של קופות החולים, קצבאות נכות מביטוח לאומי, ירידה בפריון העבודה במשק כתוצאה מאובדן ימי עבודה ופליטת אנשים ממעגל התעסוקה.. לצערנו, לרוב במקום למנוע את הסוכרת בקרב אוכלוסיית הטרום סוכרתיים המדינה נאלצת להתמודד עם הטיפול בהם לאחר שאלו כבר חלו ומהווים נטל כלכלי וחברתי.
נוידרפר מסביר "אדם שהופך מטרום סוכרתי לסוכרתי עולה כ-20,000 ₪ בשנה לקופות החולים ולביטוח לאומי, אז הבאנו להם לשולחן הצעה מהפכנית: במקום שתשלמו על תלונות – תשלמו רק על הצלחות. כלומר אם נוכיח מספרית שהצלחנו להוריד את שיעורי ההמרה מטרום סוכרתיים לסוכרתיים הם ישלמו חזרה למשקיעים את החיסכון היחסי שנוצר. כולם מרוויחים מהשיטה החדשנית הזו."
2 צפייה בגלריה
מודל Pay For Success
מודל Pay For Success
מודל Pay For Success
(באדיבות Social Finance Israel)
מודל חדשני עם הצלחה בינלאומית - לשלם לפי תוצאות ולא לפי תלונות
מודל Pay For Success, תשלום לפי הצלחה, הפך את האג"ח החברתית לסיפור הצלחה במניעת סוכרת. בתום המועד שהוגדר מראש, בדרך כלל בין 3 ל-5 שנים, בודקים בכלים מדידים את תוצאות ההשקעה. במידה ונמדדת הקטנה בשיעור הטרום סוכרתיים שפיתחו את המחלה – הפעילות מוגדרת כהצלחה ותקבל כספים מקופות חולים לאומית וכללית ומהמוסד לביטוח לאומי, באופן יחסי לחיסכון הצפוי בהוצאות של שירותים רפואיים וקצבאות מדינה. הכספים צפויים להחזיר את ההשקעה, כשהצלחה מעבר ליעדים תספק למשקיעים תשואה עודפת. עם זאת חשוב לציין כי כבכל השקעה כרוך סיכון ובמקרה שהפרויקט לא עמד ביעדים המדינה לא תשלם והמשקיעים נאלצים לספוג את ההפסד.
שוק האג"ח החברתיות לוהט מתמיד וזוכה לרוח גבית מצד משקיעים, גופים וחברות בישראל ובעולם. כיום קיימות בעולם מעל 240 אג"ח חברתיות בכ-30 מדינות, 8 מתוכן בישראל הפועלות במספר אפיקים כגון צמצום בדידות בקרב אוכלוסייה מבוגרת, צמצום נשירה מהשכלה גבוהה, העלאת שיעורי הצלחה בבחינות בגרות באוכלוסיה הבדואית, הכשרה והשמה של דרוזים בעולם ההייטק ועוד. לגבי המשך דרכה של האג"ח החברתית למניעת סוכרת, שעד כה גייסה כ-20 מיליון ₪ ממשקיעים מובילים במשק, מסכם נוידרפר "הממשק החדשני שלנו בין עולם הוולנס לכלכלה הלאומית זוכה לעניין רב מצד משקיעים ומצד הממשלה. אנו מאמינים שלאור התוצאות החיוביות שנמדדו כל קופות החולים תמהרנה לאמץ את האג"ח החברתית, כשהשלב הבא אליו מכוונים הוא שכפול המודל על ידי מדינות נוספות בעולם שמבינות את פוטנציאל ההצלחה ברמה הבריאותית, החברתית והכלכלית."
הכתבה מתפרסמת במסגרת פרויקט מיוחד של כלכליסט וקבוצת "מובמנט". במסגרת הפרויקט נסקר את החברות והארגונים המובילים בקידום אורח חיים בריא בישראל.