סגור
בצלאל סמוטריץ' בצלאל סמוטריץ שר האוצר
השר בצלאל סמוטריץ' (צילום: שלו שלום)

סמוטריץ' עושה שריר: נטיל מכס של 100% על יבוא מטורקיה - כתגובה לעצירת הסחר

שר האוצר הודיע כי צעד זה יחול עד תום תקופת כהונתו של רג'פ טאיפ ארדואן בתפקיד נשיא טורקיה, וזאת לאחר שהאחרון הודיע לפני שבועיים על הפסקת הסחר בין ארצו לישראל בשל המלחמה בעזה; נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן: "החלטה זו מונעת מכעס ונקמה ולא משקפת את הלך הרוח במגזר העסקי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע הערב (ה') כי יטיל מכס של 100% על כל תוצרת שתיובא לארץ מטורקיה וזאת עד תום תקופת כהונתו של רג'פ טאיפ ארדואן בתפקיד נשיא טורקיה.
העלאת המכסים על תוצרת טורקיה באה כתגובה למהלך של הנשיא הטורקי מלפני שבועיים של עצירת הסחר עם ישראל בשל המלחמה בעזה תוך הפניית האשמות כלפיה על פשעי מלחמה ועל סירובה לאפשר לטורקיה להכניס סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. עם זאת, יש במשק מי שמבקר את ההחלטה, וזאת בטענה כי יש לפתור את המשבר מול טורקיה באופן דיסקרטי.
מלשכתו של סמוטריץ' נמסר כי ההחלטה שקיבל תובא לאישור הממשלה. עוד אמרו שם כי בכוונתו של השר לבטל את כל שיעורי המכס המופחתים שחלים על סחורה שמיובאת מטורקיה מתוקף הסכם הסחר החופשי בין שתי המדינות.
סמוטריץ' גם מציע ששרי הכלכלה והחוץ ינקטו במהלכים לחיזוק התעשייה הישראלית תוך סיוע לגיוון מקורות היבוא כחלופה לטורקיה וכדי להפחית את התלות של המשק הישראלי בה. בלשכתו אומרים כי גיוון מקורות היבוא עשוי לשפר את חוסן שרשראות האספקה של ישראל בתרחישי קיצון עתידיים כמו אירועים גיאו-פוליטיים, איום על נתיבי תובלה ואספקה ושינויי אקלים.
"זאת תשובה ציונית הולמת לארדואן, שעומד בחזית ההגנה על מפלצות חמאס–דעאש שעשו את הטבח הנורא ב-7 באוקטובר ומערער בפומבי על זכותה של ישראל להגנה עצמית", אמר סמוטריץ'. הוא הוסיף כי "ישראל הבליגה יותר מדי שנים על האנטישמיות של ארדואן. יש לנו כבוד לאומי, גאווה לאומית וכלכלה חזקה וישראל לא צריכה טובות ובוודאי לא לפרנס את מי שנלחם נגדה".
במהלך זה שר האוצר מאמץ את קריאותיו מהשבועות האחרונים של נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר שקרא לממשלה להטיל מכס מלא על כל מוצר שמקורו בטורקיה. תומר הביע הערב שביעות רצון מההודעה של סמוטריץ' ואמר כי מדובר ב"תגובה ישראלית הולמת לסולטן הטורקי. התאחדות התעשיינים תסייע באיתור חלופות יבוא תוך הגברת כושר הייצור המקומי".
לדברי תומר, "ארדואן צריך להבין שלא ניתן לגחמותיו לנווט את יחסי הסחר ושיש מחיר לצעדים חד-צדדיים. כל עוד הוא מכתיב את המדיניות הכלכלית ניתן ורצוי לוותר על התועלת שבשוק הטורקי".
מאידך, נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן ביקר הערב בחריפות את המהלך שמתכנן שר האוצר. לדבריו, "החלטה זו מונעת מכעס ונקמה ולא משקפת את הלך הרוח במגזר העסקי. עם ססמאות של כבוד לאומי לא הולכים למכולת ולא נלחמים ביוקר המחיה. מי שהצהיר בעבר שטובת הציבור והנטל שעל כיסו עומדים לנגד עיניו מוטב שיתנהל מאחורי הקלעים בדיסקרטיות ובאפקטיביות. לא כך מנהלים משברים ולא כך פותרים סכסוכים. יש לנו מספיק חזיתות להילחם מולם, הנח לנו לנהל את המאבק בחזית העסקית".