סגור
 אורית סטרוק ושמחה רוטמן
אורית סטרוק ושמחה רוטמן (צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)

דעה
ככה נראית מדינה שיורדת מהפסים

רופאים יימנעו ממתן טיפול רפואי שנוגד את אמונתם הדתית? בעלי עסקים יימנעו מלתת שירות לקהל שמפריע לאמונתם הדתית? האמירות האלו ועוד נושאים שבהם עסקה היום התקשורת מראים כיצד המדינה איבדה את הבלמים. גם אם רוב היוזמות לא יתגשמו, הדיון בהן מעניק להן לגיטימציה

הנה ארבע ידיעות שהתקשורת עסקה בהן בשעה האחרונה: אורית סטרוק אומרת שרופאים יימנעו ממתן טיפול רפואי שנוגד את אמונתם הדתית; שמחה רוטמן אומר שחופש העיסוק מאפשר לבעלי עסקים להימנע מלתת שירות לקהל שמפריע לאמונתם הדתית; יאיר נתניהו אומר שהפרקליטים שהאשימו את אביו עברו עבירות פליליות כולל בגידה; המשטרה מציעה להדס קליין לפקוח עין ולהישמר מפני האיומים שממשיכים וביתר שאת להישלח אליה.
מהדורות החדשות עסקו בהרחבה בהבהרות, בהסברים, במאמצי הטיוח, בדיונים מלומדים לגופו של עניין. בכל זאת, חופש העיסוק של רוטמן נשמע כמו טיעון משפטי ראוי. רופא בכיר חובש כיפה נדרש למחויבות הרופאים ולסוגי הטיפולים השונים שאליה כיוונה סטרוק. נתניהו נחלץ שוב להגן על הלהט"בים, לשכתו מסבירה שדברי הבן הוצאו מההקשר.
ואתה שומע את כל הדיונים האלה ומתפלץ. כך בדיוק נראית מדינה שיורדת במהירות מהפסים. כך בדיוק נראית מדינה שאיבדה את הבלמים. להחזיר את השעון אלפיים שנה לאחור, כתב לי חבר ביום שאחרי הבחירות.
האירוניה מתאבדת. בשם מי מדברים כל הרפורמטורים האלה, ובכללם נציגי יהדות התורה שהגישו את מסמך 140 סעיפי ההסכם הקואליציוני? בשם הדמוקרטיה! הרוב הרי נתן להם רישיון לחסלה. ובדיוק בשם אותו היגיון מסביר רוטמן שהערך הליברלי של חופש העיסוק מאפשר להפלות ערבים ולהט"בים. ולחילונים מותר בשם חופש העיסוק לא לתת שירות לדתיים? ולנוצרים יהיה מותר להפלות מוסלמים? אתה לא מאמין שפותחים מחדש את השיח הזה במאה העשרים ואחת. ועוד בשם הדמוקרטיה וחופש העיסוק. האירוניה, כאמור, מתאבדת.
לבי לבי ליהודים כמו חילי טרופר, שכתב מדם לבו הדתי על ש"שוב נמצא שם השם מתחלל" לנוכח מצעד העליונות היהודית הגזענית של סטרוק, רוטמן ואשת סמוטריץ', ששוב צוטטה על מצוקתה ללדת בחדר אחד עם יולדת ערבייה. עם "אויבת".
אפשר להתנחם בתחזית שמרבית היוזמות האלה לא יוגשמו בסופו של יום. אבל עצם השיח סביבן מדכא ומייאש. הגרועים שברעיונות זוכים ללגיטימציה מעצם הדיון המתפתח סביבם. וחוץ מזה, אפילו אם עשרה אחוז יוגשמו זה איום ונורא.