סגור
נבטים
נבטים. לא נמצאה כחלופה מיטבית, אך כבר הושקעו בה מיליונים על תכנון (צילומים: דנה קופל)

בלעדי
הקרב על הקמת שדה התעופה החדש: האם חלופת נבטים תחזור לשולחן הדיונים?

לפני כשלושה שבועות נחשף ב"כלכליסט" כי צוות ההיגוי לבחירת שדה תעופה משלים לנתב"ג דירג את רמת דוד כמקום המועדף להקמת שדה תעופה, ואילו נבטים דורגה במקום ה-7. כעת מתברר כי בדו"ח ההמלצה הסופי של הוועדה ידורגו רק שלוש החלופות המובילות, ואילו לגבי יתר החלופות לא יובא דירוג מספרי

לפני כשלושה שבועות נחשף ב"כלכליסט" כי צוות ההיגוי לבחירת שדה תעופה משלים לנתב"ג דירג את חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל כמקום המועדף להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל. מדובר בהחלטה מפתיעה, מכיוון שצוות ההיגוי הוקם בעקבות החלטת הממשלה היוצאת לבטל את הקמת שדה התעופה הבינלאומי ברמת דוד בעקבות התנגדות תושבי העמק ועל בסיס טיעונים סביבתיים.
בצוות ההיגוי מתכוונים בימים הקרובים לחתום על דו"ח ההמלצה המקצועי שכולל פירוט של כ-500 עמודים ו-200 נספחים. חברי הצוות הסכימו על כך שחלופת רמת דוד היא האתר המתאים ביותר מבחינה מקצועית שנותן מענה מיטבי לצורך בהגדלת הקיבולת לטיסות בינלאומיות, והסכימו גם כי שני האתרים שנמצאים אחריו בדירוג הם חצור וצקלג (בסמוך לרהט), ואלו נמצאו עדיפים בצורה מובהקת על פני יתר האתרים.
אחד מהאתרים שנמצאו פחות מתאימים הוא חלופת נבטים, שנחשבה עד לאחרונה כחלופה הדרומית המובילה לרמת דוד. לפי שתי מתודולוגיות שונות שבהן השתמשו חברי ועדת ההיגוי, חלופת נבטים מדורגת במקום ה-6 וה-7 מתוך 10 חלופות, כאשר לפניה ממוקמות רמת דוד, חצור, צקלג, מגידו, ערד ובית הלוי.
בדו"ח ההמלצה הסופי שצוות ההיגוי צפוי לפרסם לא אמור להתפרסם הדירוג המלא של כל החלופות, אלא רק יודגשו שלוש החלופות המובילות (רמת דוד, חצור וצקלג), ואילו לגבי שאר החלופות יפורסם תיאור כללי של השיקולים השונים אך ללא דירוג מספרי. בשל כך חלק מחברי הוועדה חוששים כי העמימות הזו תוביל לכך שחלופת נבטים "תישאר על הגלגל" ואולי אף תוזכר כחלופה רביעית, אף שדורגה נמוך באופן יחסי, ואף שחצור, צקלג ואפילו ערד נחשבות לחלופות מובילות לעומתה לפי הדירוג הפנימי של חברי הוועדה.
הסיבה שכמה מחברי הוועדה מעוניינים שנבטים תישאר אופציה רלוונטית אף שלא נמצאה כחלופה מיטבית היא שכבר הושקעו בה מיליונים על תכנון והסטטוטוריקה שלה כבר קיימת. לכן גם אם היא לא נחשבת אופציה טובה מבחינה תעופתית או כלכלית, ייתכן שיהיה קל יותר לקדם אותה. גישה זו מבקשת גם "להקל" על שר עתידי לקבל החלטה כלשהי על הקמת שדה תעופה, וסבורה שעדיף שיהיו יותר אופציות מפחות אופציות.
כמו כן מטה המאבק של תושבי עמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד לוחץ מאוד על כך שנבטים תישאר על השולחן, וזאת מתוך תפיסה שאם השדה לא יוקם בנבטים – אז הוא בהכרח יוקם ברמת דוד.
ממשלת ישראל הגדירה כבר ב־2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה חירום של השבתת נתב"ג. נתב"ג צפוי להגיע לקיבולת מלאה של כ־28 מיליון נוסעים בין השנים 2027–2029.
משרד התחבורה מסר בתגובה: "הוועדה המקצועית הבין-משרדית צפויה להשלים בקרוב את הדו"ח".