סגור
מלחמת עזה מתנדבי זק"א ב קיבוץ חולית 26.10.23
מתנדבי זק"א בקיבוץ חולית (צילום: EUTERS/Violeta Santos Moura)

יותר מחודש מתחילת המלחמה, הכסף לארגוני ההצלה עוד לא הגיע

למרות ההתהדרות של סמוטריץ' בכך שהוא "דואג לזק"א", מנכ"ל הארגון אמר לכלכליסט כי "מאז תחילת המלחמה לא קיבלנו אף שקל מהמדינה". מנכ"ל איחוד הצלה: "אנו מקבלים מהמדינה גרושים, וגם משלמים מע"מ על הציוד". לשכת שר האוצר: אישרנו 3.2 מיליון שקל לארגוני ההצלה

36 ימים מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, והממשלה עדיין לא העבירה הכסף לארגוני ההצלה, ובכלל זה זק"א ואיחוד הצלה.
בתגובה לפוסט שפרסם הבוקר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, בו תקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שהוא דואג רק לבייס שלו, השיב סמוטריץ': "החרדים הם לא ה'בייס' שלי ואני דואג לזק"א גם אם הם חרדים בדיוק כמו שאני דואג לכל אחד אחר שהוא חלק מעם ישראל המאוחד כרגע". אולם, בתשובה לפניית כלכליסט, אמר מנכ"ל זק"א, דובי וייסנשטרן, כי "מאז תחילת המלחמה אף שקל לא עבר מהמדינה לארגון".
וייסנשטרן הוסיף: "אני רק מבקש שהם לא יפריעו לנו לעבוד. בינתיים, זה מה שהם עושים. התקווה וההבטחות יותר גרועות מהכל. אני מבקש שלא ינסו לדבר איתי, רק שיודיעו לי לאחר שיעבירו את הכספים".
בסוף השבוע פרסם סמוטריץ' את מסגרת התקציב המיוחד למלחמה ולעורף, הכולל 1.6 מיליארד שקל שיוסטו מהכספים הקואליציוניים מתוך סכום כולל של 2.5 מיליארד שקל ל-2023. הסכום כולל בין היתר 300 מיליון שקל להגדלת שכר למורות החרדיות במוסדות יהדות התורה וש"ס. בכספים הקואליציוניים של 2024 סמוטריץ' לא נגע בינתיים.
סמוטריץ' ויועציו השתמשו לא אחת בדוגמה של ארגוני ההצלה, שמקבלים תמיכה מהמדינה באמצעות כספים קואליציוניים, על מנת להגן על כספים אלו. בשבוע שעבר הסביר יועצו של סמוטריץ', עומר רחמים, כי "ראינו את העבודה המופלאה של אנשי זק"א. שר האוצר ביקש להעביר כסף והתשובה הייתה שאין דרך להעביר להם, אין קריטריון, אז המענה הוא מכסף קואליציוני".
אולם מנכ"ל איחוד הצלה, אלי פולק, מסביר כי הכספים הללו הוקפאו. "הכספים שמגיעים לארגון מהמדינה הם קואליציוניים באישור ועדת הכספים ובאמצעות משרד הבריאות. מאז תחילת המלחמה הקפיאו את כל הכספים הקואליציוניים. מהמדינה אנו מקבלים גרושים לאחר הליך של ועדת תמיכות. בשונה מארגונים אחרים שמקבלים פטור ממע"מ על ציוד רפואי, אנו משלמים מע"מ על הציוד, כשכל הציוד שאנו משתמשים הוא לטובת האזרחים ובחינם".
סמוטריץ' אמר בשבוע שעבר לכלכליסט כי פנה אל משרד הפנים להעברת הכסף לארגוני ההצלה וכי יועצים משפטיים וחשבים מעכבים את העברתו. מלשכת סמוטריץ' נמסר הבוקר לכלכליסט כי סכום של 3.2 מיליון שקל אושר בוועדת התמיכות של משרד הפנים לארגוני ההצלה.
גם תגובת משרד הפנים מאשרת שהכסף לא עבר עדיין. "בהתאם להחלטות ממשלה, המשרד תומך לאורך השנים בפעילות ארגונים העוסקים בטיפול בחללים בהתאם להוראות ולתבחינים שנקבעו ובכללם ארגון זק"א. בוועדת התמיכות שהתקיימה בסוף השבוע האחרון הוחלט על מתן מקדמות לארגונים שהיו זכאים בשנה קודמת. ההחלטה על גובה המקדמה תתקבל במהלך היום, ומיד לאחר מכן, המשרד יתקדם לתשלום. נציין כי התקבלה החלטה, יחד עם משרד האוצר, להגדיל משמעותית את תקציב הסיוע לארגונים הזכאים".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), חבר בוועדת הכספים, אמר לכלכליסט: "אסור שכספים לזק"א ולאיחוד והצלה יהיו כספים קואליציוניים, אלא יש להכניס אותם לבסיס התקציב. לצערנו, רק באסונות אנו יודעים להכיר את החשיבות של ארגוני ההצלה במקום שכל השנה יעבירו להם כספים. הגיע הזמן שנכניס את הכסף שמיועד להם לבסיס התקציב ללא שום חסדים של אף אחד".