סגור

בלעדי
רשות החברות: בונוסים למנהלים יותנו בהגבלת כהונה ובחלוקת דיבידנדים למדינה

יו"ר הרשות, מיכל רוזנבוים, דורשת שהחל מיולי, חלוקה של 50% מרווחי כל חברה יועברו כדיבידנד למדינה, שמחזיקה ב-100% ממניות החברות הממשלתיות. בנוסף, היא קובעת תנאי ובו מקציבה את כהונת המנכ"לים והסמנכ"לים לקדנציה אחת של 5 שנים, במטרה לייעל ולקיים חדשנות

בכירי החברות הממשלתיות, במיוחד יו"רים ומנכ"לים, יוכלו לקבל בונוס רק במידה ויעמדו בשני תנאי סף שמעמידה להם רשות החברות.
לכלכליסט נודע כי הרשות שיגרה היום מכתב לכל יושבי הראש ומנכ"לי החברות הממשלתיות, בו הודיעה כי חלוקת דיבידנד תהיה תנאי סף לחלוקת בונוסים למנהלי החברה. הבונוסים מותנים בעמידה ביעדי החברה.
מיכל רוזנבוים, יו"ר רשות החברות שחתומה על המכתב, דורשת חלוקה של 50% מרווחי כל חברה כדיבידנד למדינה, שמחזיקה ב-100% ממניות החברות הממשלתיות.
"בכוונת הרשות לתקן את חוזר התגמול, כך שחלוקת דיבידנד בהתאם להוראות חוזר החלוקה תהווה תנאי סף לחברה לחלוקת בונוס על פי תנאי התגמול", כתבה רוזנבוים. תנאי הסף יכנס לתוקף בתחילת יולי.
בחוזר התגמול החדש שיועבר לחברות מתכוונת רשות החברות להכניס סעיף נוסף של קציבת כהונה, כשהנימוק הוא הצורך בתייעלות בחברות הממשלתיות. המטרה היא גם מניעת קיבעון וקידום חדשנות בחברות. רוזנבוים קובעת במכתב כי החל מיולי אימוץ קציבת כהונה לעובדים בכירים יהיה גם הוא תנאי סף לחלוקת בונוסים לעובדים בכירים.
המשמעות היא שמנכ"ל או סמנכ"ל בחברה ממשלתית יוכל למלא תפקיד למשך קדנציה אחת של חמש שנים. כך נקבע בחוזר שהוציאה הרשות ב-2015 ביוזמת יו"ר הרשות אז אורי יוגב. היוזמה של יוגב נכשלה, לאחר שחברות ממשלתיות לא אימצו אותה. עתה מתנה רוזנבוים את קבלת הבונוסים בקציבת כהונה למנהלים עפ"י אותו חוזר מ-2015, חמש שנות כהונה עם אפשרות להארכה מקסימלית של שנתיים.
הבונוס למנהלים בחברות ממשלתיות מגיע לעיתים עד 7 חודשי שכר. הרשות מקדמת חלוקת דיבידנדים של החברות הממשלתיות, כשרפאל חילקה 206 מיליון שקל בחודש שעבר, והתעשיה האווירית צפויה הכריז על דיבידנד של מאות מיליוני שקלים בשבועות הקרובים.
בכל הקשור לחלוקת דיבידנד, המכתב של רוזנבוים מתייחס רק לחברות הממשלתיות הרווחיות שמוגדרות ככאלו שאמורות לשלם דיבידנבד שנתי למדינה כמו התעשייה האווירית או הנמלים. לצורך העניין, חברות ממשלתיות רבות מתוקצבות באופן מלא על ידי המדינה ואין שום ציפייה מהן לייצר רווח, בין החברות הללו ניתן למנות את חברת רכבת ישראל ונתיבי ישראל. הנוהל לגבי דיבידנדים בחברות הללו אינו צפוי להשתנות, והבכירים בהם יתוגמלו כבעבר על בסיס פרמטרים תפעוליים אחרים. גם בחברות הרווחיות הבכירים יתוגמלו על בסיס הפרמטרים התפעוליים, אך חלוקת הדיבידנד תהפוך לתנאי סף עבור התגמול.