סגור

עסקה ראשונה מסוגה
טילים מתוצרת רפאל יגנו על איחוד האמירויות

סוכנות רויטרס מפרסמת כי ישראל הסכימה למכור למדינה המפרצית את מערכת ההגנה האווירית הניידת ספיידר, שתגן עליה מפני האיומים מצד איראן והמורדים החות'ים בתימן

עסקה ראשונה למכירת מערכת הגנה אווירית ישראלית למדינה במפרץ: ישראל הסכימה לספק לאיחוד האמירויות את מערכת הספיידר של רפאל. כך מפרסמת הערב (ה') סוכנות הידיעות רויטרס.
באמירויות החליטו לחזק את מערך ההגנה האווירית שלהם בעקבות מתקפות המל"טים נגד דובאי וסעודיה השכנות, ששיגרו מתימן המורדים החות'יים הנתמכים בידי איראן.
משרד הביטחון, שלא הגיב לידיעה, פרסם באפריל כי במהלך 2021 הגיע הייצוא הביטחוני למדינות שחתמו עם ישראל על הסכמי ברית אברהם לסכום של כ-800 מיליון דולר, שהיווה כ-7% מהייצוא הביטחוני של ישראל בשנה שעברה. בין השאר מכרה התעשייה האווירית למרוקו את מערכת ההגנה האווירית ברק-8 תמורת כ-560 מיליון דולר.
מערכת הספיידר מותקנת על משאיות, מה שמאפשר לפרוס אותה במהירות, ולהעבירה אותה בקלות מאתר לאתר. המערכת מתבססת על שני דגמי טילי האוויר-אוויר של רפאל, פיתון-5 ודרבי, שהותאמו לשיגור מהקרקע, וכוללת גם מכ"ם מתוצרת חטיבת אלתא של התעשייה האווירית וקרון פיקוד.
למרות שהמערכת לא נרכשה בידי חיל האוויר הישראלי, היא נמכרה עד היום ביותר בסכום מצטבר של כ-2 מיליארד דולר, בין השאר להודו, לצ'כיה, לפיליפינים, ולפי מקורות זרים גם לוויטנאם, גיאורגיה וסינגפור. צ'כיה למשל שילמה 630 מיליון דולר עבור 4 סוללות ספיידר.