סגור

המתקפה באבו דאבי מקפיצה את הנפט לקראת עלייה בביקוש

הפגיעה האסטרטגית של כטב"מים איראנים באמירות העשירה ביותר מתרחשת בתקופה שבה הכלכלה הגלובלית צפויה להגדיל את הביקושים לנפט. לחץ נוסף על מחירי החבית מגיע מרוסיה, יצרנית מובילה העלולה ליזום עימות עם אוקראינה

ההתקפה השבוע בבירת האמירויות אבו דאבי היא אירוע חריג ובעל משמעויות מדיניות, צבאיות וכלכליות ברמה האזורית והעולמית.


ההתקפה, שבוצעה על ידי כטב"מים מתוצרת איראן שהופעלו על ידי אחד מהארגונים המסונפים לטהרן, ככל הנראה החות'ים בתימן, הסתיימה בשלושה הרוגים וששה פצועים. לא פחות חמור מבחינת השלטונות, הכטב"מים פגעו בקרבת שדה התעופה הבינלאומי של אבו דאבי, אחד משדות התעופה החשובים באזור המפרץ, וכן במאגר דלק באחד מאזורי התעשייה הידועים, א־מוצפח, הממוקם בפרברי הבירה.


הפגיעה באחת הנקודות האסטרטגיות באמירות העשירה ביותר היא הסלמה ברורה, שכן עד כה איראן ושלוחותיה הסתפקו בפגיעה בסעודיה, בעוד שלגבי האמירויות הן הסתפקו בספינות שהיו בדרכן מנמלי הים שלה או אליהם, וגם זה ללא לקיחת אחריות.
איתות איראני למעצמות
לעיתוי התקיפה החריגה ישנם שני הסברים. הראשון קשור בהתפתחויות בשדה הקרב בתימן. בשבועות האחרונים מצליחים כוחות בתמיכת האמירויות וסעודיה להנחית מהלומות כואבות על הכוחות החות'ים הפרו־איראנים ולדחוק אותם ממחוז מאריב האסטרטגי, הממוקם מזרחית לבירה צנעא.
מחוז מאריב עשיר בנפט ובגז וכן מהווה מרכז לחקלאות בתימן. במחוז פועל בית זיקוק — אחד משניים במדינה — עם כושר ייצור של כ־20 אלף חביות ביום, ולכן הוא משמעותי למי שרוצה לשלוט בבירה צנעא. החות'ים הזהירו את האמירויות כי המשך הכתישה במאריב יוביל להתקפות בתוך "העומק האמירותי", וכך אכן קרה.
הסבר שני להתקפה הוא בהיבט רחב יותר וקשור למה שמתרחש בווינה, כלומר, שיחות הגרעין בין טהרן למעצמות. בשיחות אלה מופעל על איראן לחץ לקבל את דרישות המערב בנושא תוכנית הגרעין שלה, והתקיפות באבו דאבי נועדו לאותת לקהילה הבינלאומית, כי גם לאיראן יש קלפים ואמצעי לחץ משלה.
התסריט הזה לפיו המלחמה בתימן תזלוג לשטח האמירויות היה באוויר מאז שהיא פרצה ב־2015. לפי דיווחים שפורסמו בעבר, בצמרת האמירויות נוצר קרע לגבי הצורך להתערבות במלחמה לצד סעודיה. לפי אחד הדיווחים, שליט דובאי שיח' מוחמד בן ראשד הזהיר בזמנו את השליט דה פקטו במדינה, שיח' מוחמד בן זאיד, כי למלחמה בתימן פוטנציאל להחריב את האינטרסים הכלכליים של דובאי, והזהיר מההשלכות החמורות על כלכלת האמירויות בכלל. זו ככל הנראה הסיבה שבשנת 2019 הסיגה האמירויות את רוב כוחותיה הצבאיים מהמדינה שסועת הקרבות, אך המשיכה לתמוך במיליציות מקומיות מבחוץ.

1 צפייה בגלריה
מטה חברת הנפט של אבו דאבי
מטה חברת הנפט של אבו דאבי
מטה חברת הנפט של אבו דאבי
(צילום: רויטרס)

אם עצם ביצוע ההתקפה לא הפתיע את שליטי האמירויות, ניתן להניח כי עיתויה היה מפתיע. כל זאת לאור העובדה שבשבועות האחרונים מתנהלים מגעים רמי דרג בין האמירויות לאיראן, ששיאם היה בפגישה בטהרן בין שיח' טחנון בן זאיד, אחיו של השליט ומי שנחשב למספר שתיים בהיררכיה של האמירויות, לבין המנהיג העליון באיראן, עלי ח'מינאי.
מאז חילופי הממשל בוושינגטון, באמירויות מנסים לבנות לעצמם תמהיל חדש שיבטיח את האינטרסים הכלכליים והביטחוניים שלה מול איראן, ובכדי למנוע הסלמה, בדיוק כפי שהתרחשה השבוע באבו דאבי. למרות המתח התמידי בין טהרן לבין אבו דאבי, יחסי המסחר והכלכלה בין שתי המדינות תמיד שגשגו. בזמן יישום הסכם הגרעין בשנת 2017 הגיע שווי הסחר בין שתי המדינות לכ־13 מיליארד דולר.
מאז יציאת ארה"ב מההסכם ב־2018 ואכיפתן מחדש של הסנקציות על משטר האייתולות, הסחר הרשמי בין שתי המדינות התכווץ לכשליש מהנתון הזה, אולם האמירויות נשארה "החצר האחורית" של הכלכלה האיראנית בכל האמור לעקיפת הסנקציות. לפי ההיגיון האיראני, כל עוד לא ניתן לקשר אותה ישירות למתקפה האחרונה, אין מניעה להמשיך ביחסי המסחר הענפים עם האמירויות.
עבור האמירויות המצב מורכב יותר. לפי הערכות של גופים בינלאומיים, השוק המקומי אמור לרשום צמיחה של 3%־4.2% השנה. כדי לעמוד ביעד הזה, האמירויות תצטרך יציבות ולדאוג לכך שהתקיפה החות'ית האחרונה תישאר תקרית מבודדת, אחרת כלכלתה תיפגע משמעותית.
עלול להתקרב ל־100 דולר
המשמעות הנוספת של ההתקפה קשורה לשוק הנפט העולמי, ולפיה כל עוד לא יושג הסכם גרעיני חדש עם איראן שיסלול את הדרך לסיום המלחמה בתימן, מפיקות הנפט במפרץ נתונות לאיום מיידי.
לפני כשנתיים היו אלה מתקני אראמקו הסעודית, מפיקת הנפט הגדולה בעולם, שהותקפו על ידי אחד הארגונים המסונפים לאיראן ועתה הגיע תורה של היצרנית השנייה בחשיבותה במפרץ, האמירויות. כל זה מתרחש דווקא בזמן שהביקוש לנפט צפוי לעלות, עם ההתאוששות העולמית ממשבר קורונה.
נראה ששוק הנפט הפנים את המסר. שלשום טיפס מחיר חבית נפט בכ־1.2% לשיא של למעלה משבע שנים - 87.51 דולר ובשוק קיים חשש שבמהלך השנה המחיר יתקרב כבר ל־100 דולר.
בשבועות האחרונים, מחיר הזהב השחור נמצא בעלייה עקב הצפי למחסור בהיצע, בזמן שהכלכלה העולמית מגלה סימני התאוששות מהשפעות זן האומיקרון. המחסור הצפוי נובע מחשש להסלמה בחזית הרוסית־אוקראינית, דבר שעלול לפגוע באספקה מיצואנית הנפט השנייה הגדולה בעולם, רוסיה. ההתקפה החות'ית הלהיטה עוד יותר את המגמה בשוק, בייחוד נוכח חששות כי התקפות מסוג זה יישנו, עקב התגובה של האמירויות.
ההודעה של חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי כי פעילותה לא נפגעה מהתקיפה, לא הצליחה להרגיע את הסוחרים. יצוין כי עיקר הנפט של המדינה מרוכז באבו דאבי. איחוד האמירויות היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה באופ"ק. היא מפיקה כ־4 מיליון חביות ביום ומשקיעה כיום בפיתוח היכולות, כך שתוכל להפיק בעתיד עוד 400 אלף חביות ביום.