סגור

פרשנות
המועדון שיעניק קו צמיחה לבזק

בשנים האחרונות מתמודדת חברת התקשורת עם שינויים משמעותיים בשווקים שבהם היא פעילה, שמשפיעים בעיקר על החברות־הבנות שמאוגדות כיום ב"קבוצת אלפא" ונובעים מרגולציה משתנה ומפתיחת השוק לתחרות חדשה. מועדון לקוחות מאפשר לחזק את הקשר עם הלקוחות, לשמור עליהם קרוב - וגם למכור להם מוצרים נוספים

חברת התקשורת בזק היא ללא ספק המצטרפת המפתיעה ביותר למרוץ אחרי מועדון הנוסע המתמיד וכרטיס Fly Card של אל על. בשנים האחרונות מתמודדת בזק עם שינויים משמעותיים בשווקים שבהם היא פעילה שמשפיעים בעיקר על החברות־הבנות שמאוגדות כיום בקבוצת אלפא - בזק בינלאומי, פלאפון ו־yes. שינויים שנובעים מרגולציה משתנה (בזק בינלאומי) ומפתיחת השוק לתחרות חדשה (פלאפון ו־yes).
לצד כל אלה נמשכת השחיקה בפעילות הטלפוניה הקווית של בזק עצמה, שמקוזזת חלקית בזכות פריחת עסקי האינטרנט. אלה קיבלו השנה מנת דחף משמעותית עם תחילת שיווק הסיבים האופטיים והגברת קצב הפריסה שלהם.

מצבת לקוחות גדולה ומוניטין יוקרתי

אבל גם בבזק יודעים שהחברה חייבת לייצר מנועי צמיחה נוספים. אחד מהם, למשל, הוא כניסה למשק החשמל, אחרי שהחברה קיבלה רישיון לשיווק חשמל, במסגרת הרפורמה בענף. אלא שכמו בשוק התקשורת, גם בשוק החשמל המתגבש, נראה כי התחרות העזה מחייבת פעולות משמעותיות כדי לשמור על נתחי השוק של החברה.
את זה בדיוק אמור לספק לה מועדון לקוחות. בבזק מבינים היום את מה שבשוק הקמעונאות הבינו כבר מזמן — מועדון לקוחות מאפשר לחזק את הקשר עם הלקוחות, לשמור עליהם קרוב וגם למכור להם מוצרים נוספים, משיקים או לא משיקים לתחומי הליבה של החברה.
הנוסע המתמיד מבחינת בזק, כמו מבחינת המתמודדות האחרות על מועדון הלקוחות, הוא הזדמנות חד־פעמית — מועדון לקוחות מבוסס וחזק, עם מצבת לקוחות גדולה ומוניטין יוקרתי. במקום להיכנס לשוק הזה ולהתחיל ללקט לקוחות מאפס, מונחת על הרצפה חברה שרק צריך להרים ולהפעיל. הקשיים של אל על והלחץ שמפעיל האוצר על החברה למכור את פעילות המועדון כדי לאושש את הקופה של חברת התעופה כחלק מתוכנית החילוץ שלה, רק מגבירים את האטרקטיביות.
המשיכה למועדון תופסת את העין לא רק של ראשי בזק, וכפי שנחשף ב"כלכליסט", גם בנק הפועלים וגם שופרסל בוחנים רכישה של נתח ממנו. ההתעניינות של גופים חזקים מבטיחה מאבק מעניין על האחזקה במועדון האקסקלוסיבי בזכות הגב הפיננסי החזק של כל אחד מהם.

דריסת רגל בשוק התשלומים

היתרון של בזק במאבק שכזה נובע דווקא מהחולשות של המתחרים בתחום ההגבלים העסקיים — גם בנק הפועלים וגם שופרסל עשויים לעמוד בפני מכשול במידה שיצליחו לסכם על רכישת נתח מהמועדון. הפועלים בגלל הדומיננטיות של אפליקציית התשלומים ביט, שעמה ביקשו למזג את הפעילות, ושופרסל בשל מועדון הלקוחות המשמעותי שבו היא כבר מחזיקה כיום, וכתוצאה ממעמדה הרם בשוק קמעונאות המזון.
מועדון הנוסע המתמיד עשוי לתת לבזק דריסת רגל נוספת גם בשוק התשלומים בזכות כרטיס האשראי שמשותף לו עם חברת כאל. בזמן שהתשלומים הדיגיטליים פורחים, בזק יכולה למצוא פעילות סינרגטית עם החברות שבבעלותה, ולהציע ללקוחות אמצעי תשלום נוסף ועבורה מנוע צמיחה נוסף לעתיד.