סגור
יאיר לפיד בית משפט מחוזי ירושלים עד עדות תיק תיקי תיקים האלפים אלפים ביבי בנימין נתניהו
לפיד בבית המשפט, היום ( צילום: יונתן זינדל)

סנגורו של נתניהו: החקירות - הזדמנות פוליטית עבורך. לפיד: יום עצוב למדינה ולי

ראש האופוזיציה סיים את חקירתו הנגדית במשפט רה"מ והודה לשופטים: "לא מקנא בכם". על דברי עו"ד חדד כי החקירות היו "הזדמנות פוליטית עבורו" אמר: "זה מעמד עצוב עבורי". לדברי לפיד, "פוליטיקאי ישר והגון לא מקבל מתנות". חדד: "מילצ'ן עזר לך בחיים הפוליטיים". לפיד: לא קיבלתי ממנו דבר

ביום העדות האחרון ככל הנראה של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ממשיכה הבוקר חקירתו הנגדית על ידי עמית חדד, סנגורו של נתניהו, יחד עם נועה מילשטיין וישראל וולנרמן, שמייצגים את ראש הממשלה בתיק 1000.
11:46 - תמה החקירה הנגדית של לפיד. הוא הודה לשופטים: "לא מקנא בכם"
הסתיימה עדותו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד בבית המשפט המחוזי בירושלים. לפיד הודה לשופטים: "לא מקנא בכם".
11:43 - חדד ללפיד: מ-2001 אמרו שאתה רוצה להקים מפלגה. לפיד: נשמע לי מוקדם
חדד עובר לחקור את לפיד בנושא תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס), שעליו לפיד לא נחקר. חדד ללפיד: "היית משנת 2000 עיתונאי מוביל כותב טור ב'ידיעות אחרונות' והגשת מ-2008 את אולפן שישי. אתה מתחיל לטפח חלום להקים מפלגה". לפיד: "זו הגדרה מורכבת. הייתה לי התלבטות ארוכה".
חדד: "אלי מויאל (ראש עיריית שדרות לשעבר המנוח), אמר ב-2001 שיש כבר שיחות על אנשים, שנים לפני שהקמת את יש עתיד". לפיד: זה נשמע לי מוקדם. אלי נפטר לפני 10 שנים, לא אתווכח איתו. היו דיבורים אם אכנס לפוליטיקה או לא, גם שלי עם עצמי וגם עם אנשים".
חדד המשיך להתעכב עם לפיד על פגישותיו עם אנשים, ועבר לעסוק בתקשורת. סנגור נתניהו שאל את לפיד לגבי פגישות שקיים עם עורכי ynet ו"ישראל היום", ראש האופוזיציה השיב בחיוב. "כשר אוצר היית בקשר עם אנשי 'ידיעות', עיתונאים, כתבים ומוציאים לאור", שאל חדד את לפיד. הוא השיב: "בהחלט, חלק מהעבודה". חדד: "יש לך בהסדר ניגוד העניינים התייחסות ל'ידיעות' ו-ynet?". לפיד: "כן". חדד: "'ידיעות' אחרי הבחירות העסיקו את רעייתך?", שאל חדד, ולפיד השיב בחיוב. חדד המשיך: "אבל אתה באופן כללי מעביר להם ראיונות וידיעות בלעדיות?". לפיד השיב: "בהחלט. ניגוד העניינים היה לגבי האוצר. אבל בוודאי שמדבר עם עיתונאים".
10:55 - לפיד: "לא היו לי ניגוד עניינים עם מילצ'ן כי לא קיבלתי ממנו מאות אלפי שקלים של מתנות"
בשלב זה של הדיון עו"ד חדד עובר על מסמך של רותם וולף, שנכתב אחרי פגישת לפיד עם מילצ'ן ועו"ד פיני רובין.
לפיד: "קיבלתי בסוף עמדה כללית של גורמי המקצוע שזה היה רעיון רע (החוק), למיטב זכרוני". חדד הציג מסמך שכותרתו "הארכת תוקף הטבות המס לעולים חדשים", שעליו נכתב "היי הלל, כמו שאמרתי לך טלפונית, יאיר (לפיד) ביקש ממני לבחון את התקנות בתנאי שיבצעו השקעו משמעותיות בארץ". חדד ללפיד: "לא הראו לך את המסמך בחקירה?". לפיד השיב בשלילה. חדד: "וולף אומרת – 'יאיר ביקש ממני לבחון את התקנות'". לפיד: "לא היה לי ניגוד עניינים עם מילצ'ן כי לא קיבלתי ממנו מאות אלפי שקלים של מתנות. ביררתי עם גורמי המקצוע ואמרתי 'לא'. זה הליך תקין". חדד: "יש מסמך שאמרת לא?". לפיד: "אין בידי".
10:29 - עו"ד חדד: לתת מסמך מההודעה במשטרה? מי שמע על דבר כזה?
חדד: "אתמול אמרת שראית מסמך של עורך דינך עודד גזית, מאיפה היה לו הודעתך במשטרה?". לפיד: "מניח שקיבל מהצוות שלי, מהחלק בריענון העדות". חדד: "קיבלת עותק?". לפיד: "כן, היה לי עותק". חדד: "התביעה העבירה לך עותק של ההודעה שלך במשטרה? זה אסור".
בשלב זה העיר אלון גילדין מהפרקליטות, ראש צוות תיק 1000: "תרשומת של ההגנה, אנחנו מוסיפים כל דבר שהעד הוסיף. הוא לא יכול היה לקרוא את ההודעה לפני. לא היה פה משהו שהיינו צריכים להודיע, כי מסיבה טכני הוא לא יכול היה לבוא אלינו, אז העברנו לו". חדד: "אסור לעשות את זה. מבקש שתינתן הוראה אם יש עדים שקיבלו חומרי חקירה בתיק. אם היה מעיין לא היינו פוצים פה, אבל לתת חומר לעד? מי שמע על דבר כזה?". השופט ביקש להמשיך בעדות.
10:16 - עו"ד חדד: אמרת שתהיה מוכן לשקול את החוק למילצ'ן. לפיד: הבהרתי שזה לא יקרה
חדד מעמת את לפיד עם פגישה שערך עם מילצ'ן בביתו: "במשטרה אמרת משהו אחר, זוכר?". לפיד: "לא מילה במילה. ככל שאני זוכר אמרתי גם לחוקרים שהתשובה למילצ'ן הייתה 'לא'". חדד: "אמרת בחקירה שהיו 'טיעונים שלא החזיקו מים'. אמרת שהקשבת בנימוס, שתתייעץ עם הדרג המקצועי ובזה נגמרה הפגישה". לפיד השיב בחיוב: "אמרתי את זה לארנון בטלפון, שזה (החוק עבורו, ג"מ) לא יהיה".
חדד: "בחקירה ששאלו אותך אחרי הפגישות עם נתניהו ומילצ'ן שהתקשרת ואמרת 'אני מוכן לשקול אם מישהו יבוא ויגיד לי שהוא מקים מפעל של 50 עובדים במדינה, או שיהיה מיליונים, אז יהיה אפשר לדבר איתו על פטור ממס, אבל מה פתאום לתת פטור ממס ל-20 שנים". לפיד: "המשפט 'מה פתאום לתת פטור' זו הבהרה שזה לא קורה. לא קיבלתי ממילצ'ן כלום ואני יכול לעשות מה שבעיני נכון למדינת ישראל".
9:54 - לפיד: לא קיבלתי דבר ממילצ'ן מעולם. עו"ד חדד: "עזר לך בחיים הפוליטיים"
עו"ד חדד ממשיך ללחוץ על לפיד בעניין יחסיו עם ארנון מילצ'ן. "האם הצהרת עליו בשאלון ניגוד העניינים?", שאל את לפיד. הוא השיב: "סיפרתי את קורות החיים שלי מול היועץ המשפטים של משרד האוצר". חדד: "יש שאלון ספציפי". לפיד: "אני לא זוכר. זה שעבדתי אצל ארנון 17 שנים קודם, זה הופיע בוויקיפדיה. לא משהו שמישהו הסתיר".
חדד הציג בפניי לפיד פוסט שפירסם בפייסבוק ב-2013, שבו כתב כי מילא הסדר ניגוד עניינים כשנכנס לתפקידו כשר אוצר. לפיד: "לא קיבלתי ממנו דבר מעודי". חדד השיב בציניות: "חיית על חשבונו במלון הנסיכה, הוא עזר לך בחיים הפוליטיים ובסוויטה, משכורת עתק בלוס אנג'לס. חוץ מזה אתה צודק".
חדד: "העיתונאי אראל סג"ל פנה ושאל 'האם לפיד דיווח ליועץ על הפגישה עם מילצ'ן'. בתגובה הוא קיבל תשובה: 'יאיר לפיד לא הזכיר את מילצ'ן בשאלון המקדים'". לפיד השיב בהלצה: "אני במקומך לא הייתי מסתמך על אראל סג"ל בתור מקור". חדד: "אבל זו דוברות משרד האוצר", לפיד: "אין לי הסבר. לא אכנס על ההבדל בין משהו שכותבים בפוסט לבית המשפט. לא הייתה לי סיבה להגיש שיש לי ניגוד עניינים עם מילצ'ן כי אין ולא קיבלתי ממנו דבר".
9:37: סנגור נתניהו ללפיד: מילצ'ן סיפר שאתה זה שעזר לו עם החוק. לפיד: לא מכיר
בשלב זה של הדיון מעמת עו"ד חדד את לפיד עם חקירות מילצ'ן מ-2017. חדד: "ברגע שהחוקרים בודקים שוחד לראש הממשלה, מילצ'ן מספר על הפטור ממס כטענת הגנה. הוא אומר שהוא לא קיבל דבר מראש הממשלה, אבל 'לפיד עזר לי'. אתה מכיר?". לפיד השיב בשלילה. חדד: "הוא אומר שהוא לא דיבר עם נתניהו על התיקון לחוק תושב חוזר, אבל איתך כן. נתניהו לא היה מעורב בנושא המס. החוקר שאל אותו, 'האם דיברת עם לפיד כשהיה שר האוצר', ומילצ'ן השיב כן".
הוא הוסיף: "כלומר, מילצ'ן מערב את החוקרים. לא אתה באת וסיפרת". לפיד: "לא כתוב פה בשום מקום שעזרתי לו". בשלב זה חדד מספר על כך שמילצ'ן זוכר את מעורבות רותם וולף (היועצת הכלכלית של לפיד, ג"מ), ועל כך שמילצ'ן נפגש עם לפיד במרתף ביתו. "אם הסיפור שלך נכון ומילצ'ן מבקש מנתניהו לדבר איתך כשהוא חשוד בשוחד? האם הכרת את זה?", הוא שאל את לפיד, שהשיב בשלילה.

9:26: סנגור נתניהו ללפיד: החקירות - הזדמנות פוליטית עבורך. לפיד: יום עצוב למדינה ומעמד עצוב לי
עו"ד חדד החל לעמת את לפיד על יחסיו עם נתניהו: "בדצמבר 2014, כשהיית שר אוצר, פוטרת מממשלת נתניהו. עוד לפני הפיטורים היו כתבות על חוסר אמון ביניכם. מאז לא שבת לכהן תחתיו. בשנת 2017 לראשונה מפלגתך ראשונה בסקרים, ומה שקרה אז היו חקירות נתניהו, שעליהם התבטאת. הבנת שיש כאן הזדמנות פוליטית בעקבות החקירות".
לפיד השיב: "אתה מנסה לתאר פה תמונה כאילו העסק שימח אותי. זה היה יום עצוב למדינת ישראל, ומעמד עצוב עבורי. יום שראש הממשלה מועמד לדין בעבירות פליליות חמורות הוא יום עצוב למדינה. זו לא הדרך שבה אני רוצה לנצח בחירות פוליטיות וחבל שכל הדבר הזה קורה".

9:16: סנגור נתניהו: "יש סיפורים יפים שהשארנו על רצפת העריכה"
בפתח הדיון אמר חדד בהלצה: "צמצמנו מאתמול, יש סיפורים יפים שהשארנו על רצפת העריכה. כיף ביחד, אבל אין מה לעשות, חתכנו שאלות". בהמשך עימת את לפיד ושאל אותו: "כשנכנסת לפוליטיקה התראיינת ב'עובדה' ואמרת שתהיה ראש הממשלה ותנצח". לפיד השיב: "אמרתי אחרי זה שזו הייתה אמירה נמהרת של איש צעיר שנכנס לפוליטיקה. המטרה היא לעבוד עבור מדינת ישראל".