פרשנות
"מיליארד שקל לסורוקה": כשהמספר עגול ויפה - אין באמת תוכנית
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', התבשר השבוע כי שרי האוצר והבריאות סיכמו על שיקום וחידוש המרכז הרפואי. אלא שבהודעה אין זכר לזמן שייקח לשפץ וגם לא המקור התקציבי. כשלהקים בניין - כולל תכנון, אישורים וביצוע - לוקח לא פחות מ-5 שנים, גם כץ וסמוטריץ' יודעים שהם לא יהיו אלה שיגזרו את הסרט
"שר האוצר סמוטריץ' ושר הבריאות כץ סיכמו על שיקום וחידוש המרכז הרפואי סורוקה", כך התבשר השבוע ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', על רקע הביקורת הקשה שהטיח בממשלה. אלא שבהודעה המרגיעה כביכול אין זכר לזמן שייקח לשפץ וגם לא למקור התקציבי. ברקע ההודעה, מילות הביקורת של דנילוביץ', שלמרות שתמיד עמד לצד הממשלה, הוא "ננטש" ברגע האמת ואין כסף לטיפול בפגיעה של הטיל האיראני שגרם נזקים עצומים למרכז הרפואי הכי חשוב בנגב.
בעיה נוספת עימה מתמודדת סורוקה היא מה עדיף - שיקום או שדרוג? הרי אין שום הגיון כלכלי לבצע "גם וגם". או שמשתמשים בכספי הפיצויים לשיקום עמוק או לבנייה חדשה. אנשי מס רכוש הגיעו כמעט מיד לבניין הפגוע והחלו לבצע את החישובים. וכך, עוד לפני שהוסכם על סכום, רשות המסים כבר רשמה צ'קים בטור מקדמות כדי לטפל בנזקים "הקלים" כגון חלונות שבורים. על זה בכלל לא היה ויכוח. השאלה הגדולה היא מה עושים עם קומה 5 ו-6 של אותו בניין אסטרטגי שנפגע באופן רציני. בסורוקה ערערו על הסכום אליו הגיעו ברשות המסים ודרשו חוו"ד משלהם. גם במקרה זה מס רכוש זרם וכעת האירוע נמצא בטיפול גורם חיצוני שמחשב את הנזק, אומד אותו ומבקש לברר כמה צריכים להרוס וכמה יעלה החידוש.
אלא שבינתיים עלה רעיון חדש - במקום "רק לשקם", לנצל את ההזדמנות "לשדרג". כלומר, לעשות מלימון לימונדה וכבר להשקיע סכום גדול יותר כדי לבנות מבנה חדש יותר שערוך לחירום. זו גם הזדמנות פז כדי לגייס תרומות לפרויקט. באוצר הביעו נכונות ללכת לחלופה הזו. הרי לפי האידיאולוגיה שלהם, המכפיל הגדול ביותר של הכסף הציבורי נמצא בהשקעות בתשתיות פיזיות. לעשות בניין חדש זה כמו לשדרג כביש ישן וזה תמיד הכי יעיל ומביא הכי הרבה צמיחה מכל הקצאה אחרת. אך בתנאי אחד: זה או זה או זה. אין גם וגם. או שמחדשים או שמשדרגים.
אחד התפניות המעניינות בעלילה הזו היא דווקא "ההתפקחות" של דנילוביץ' עצמו. הרי הוא היה זה שעמד על הרגליים האחוריות כדי לקדם את הקמת בית חולים חדש שיתחרה בסורוקה בבאר שבע. על אפם וחמתם של אנשי ה"כללית" בכלל וסורוקה בפרט שהזהירו אותו מפני הסכנות הקיימות בפרויקט כזה, לרבות "קניבליזציה" מוחלטת בתחום כוח האדם - המשאב המרכזי של מערכת הבריאות. החשש הגדול הוא כי על רקע המחסור החמור של רופאים ואחיות בפריפריה תתפרץ תחרות פרועה בין סורוקה לבית החולים החדש על אותו משאב אנושי קריטי שתוביל ל"גניבת" רופאים ואחיות ותחולל "סחרור שכר". כלומר, לפי אותה גישה, מדובר בהקמת שני בתי חולים בינוניים עם מחסור חמור בכוח אדם (הרופאים לא מגיעים לפריפריה) אך עם שכר מופרז.
דנילוביץ' לא השתכנע ורצה בית חולים חדש. אלא שעכשיו הוא רוצה לשדרג את סורוקה של באר שבע. כאמור, אין גם וגם. יתרה מזו, ישנם צרכים במקומות אחרים במדינה, לא רק בבאר שבע. וזו נקודה חשובה: השיקום של סורוקה יתבצע "בצל" הקמת בית חולים חדש מתחרה.
השאלה הגדולה כעת היא כמה זה יעלה וכמה זמן זה ייקח. נכון לרגע זה, אין תוכניות ולכן קשה לאמוד עלות פרויקט שאינו קיים. העובדה שבכללית ובמשרד הבריאות זרקו מספר "קסם" של 1 מיליארד שקל רק מחזקת את התובנה כי אין מספר. הרי כל בר דעת מבין שכשהמספר הוא כזה "עגול" ויפה, אז אין מספר. הרעיון "לאגם" מקורות (לאסוף כסף גם מהמדינה, גם מהכללית וגם מתרומות) הוא מבורך ומקובל. אבל חייבים הכרעה על סוג הפרויקט ובעיקר, להתחיל לתכנן אותו.
עשור שלם דיברו על הקמת בית חולים חדש בבאר שבע ורק כעת מתחילים להניע אותו. להקים בניין חדש בסורוקה – כולל תכנון, אישורים וביצוע - יקח לא פחות מ-5 שנים. הדרך עוד ארוכה ודו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול מוכיח כי ממשלות ישראל האחרונות לא מעוניינות בתכנון ארוך טווח. לא כץ ולא סמוטריץ' יהיו אלו שיגזרו את הסרט של הבניין החדש בסורוקה (גם של החדש בבאר שבע) ולכן ספק כמה הם באמת ישקיעו בתקופה הקרובה.






























