סגור
מימין שר הפנים והבריאות משה ארבל ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מימין שר הפנים והבריאות משה ארבל ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב (צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)

פרשנות
המאבק ביוקר המחיה: הצמד ארבל־בר סימן טוב מסתמן כאי של שפיות

בימים טרופים אלו, כאשר המשרדים מנוטרלים וכל הקשב הממשלתי מופנה אך ורק לביצוע הפיכה משטרית שעלולה לרסק את הכלכלה, כאשר הנושאים האזרחיים־חברתיים־כלכליים ננטשו באופן מביש ומופגן, המהלך של בר סימן טוב מהווה מעשה גבורה

ניתן למתוח הרבה מאוד ביקורת על התוכנית שמבקש לקדם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. הנה רשימה חלקית בלבד: חלק מהצעדים שנכללים בתוכנית – כבר בוצעו (הוא מציין זאת במצגת) כגון מסלול יבואן "נאות", פתיחת משק ליבוא תמרוקים וסימון מזון ארוז.
המקרה הקיצוני שמופיע בתוכנית הוא ביטול הביטוח הכפול, שלא רק שכבר אושר במסגרת חוק ההסדרים, אלא גם קודם בעיקר על ידי פקידי האוצר (להם מגיע רוב הקרדיט). יתרה מזו, הטלת פיקוח על לחם מקמח מלא במקום על לחם לבן הוא צעד שללא קשר האם הוא חיובי או לא, מדובר בצעד שכבר הוצע לראשונה ב־2016 — לפני כ־7 שנים — שהסתובב והסתובב במשרד (עידית סילמן עשתה על זה הרבה הון פוליטי למרות שהיא רק דיברה ולא קידמה — עוד לפני שהיא נטשה) — עד שנעלם.
והנה עוד ביקורת: בסוגיה הכל כך רגישה כמו ביטוח סיעודי, ניתן לקרוא בעיקר ניתוח של הבעיה, אבל לא ברור מהמצגת של בר סימן טוב מה הוא יציע כפתרון לבעיה שנראית מאיימת ממש. הרי משרד הבריאות הוא הגוף שלא רק שצריך לזהות את הבעיות אלא בעיקר להציע את המדיניות שתשפר את המצב. גם על המספרים אפשר להתווכח. כל ביקורת, הערה או נעצה — במקומה.
אך בימים טרופים אלו, כאשר המשרדים מנוטרלים לחלוטין וכל הקשב הממשלתי מופנה אך ורק לביצוע הפיכה משטרית שעלולה לרסק את הכלכלה, כאשר הנושאים האזרחיים־חברתיים־כלכליים ננטשו באופן מביש ומופגן, כאשר תקציב המדינה הוא מתכונת להנצחת העוני, הבורות והבטלה, ורק אחרי שאושר נזכרו ראשי הממשלה ושר האוצר "להקים ועדה" שתטפל ביוקר המחיה — המהלך של בר סימן טוב הוא על גבול "מעשה גבורה".
הצגת תוכניות עבודה מפורטות, עם מספרים, עם תאריכים, עם מועדים, היה פעם דבר שבשגרה, אולם היום זה הפך להימור מיותר: מורשת נתניהו במהלך 12 שנה מאז שחזר לשלטון ב־2009 (עם הפסקה של שנתיים) היא שלא כדאי להתחייב לכלום ומוטב "לשפוך כסף ציבורי" אד הוק בהתאם ללחץ המופעל.
תוכנית עבודה עם מספרים ודדליינים מהווה התחייבות לכל דבר בעניין, ניתן לעקוב אחריה ועל בסיס המעקב הזה ניתן לבקר את המשרד והעומד בראשו. לכן, ברור שעדיף לעבוד בלי "פרוגרמה", בלי כיוון, ולכבות שריפות מדי פעם. אחד מהמאפיינים הברורים של פופוליסטים הוא להימנע מכל מסמך או מוסד שמגביל או מחייב את המשטר: רק האינטרסים הפוליטיים הצרים הם אלו שקובעים. יש לקוות שהצמד "ארבל־בר סימן טוב" — שעל הנייר היה עשוי להיות הכי קונפליקטיבי שכן זה המקרה היחיד בו השר לא בחר את המנכל (הוא ירש אותו מאירה דרעי) — ימשיכו לפעול ביחד כאשר האחרון מציע תוכניות והראשון מעניק גב פוליטי ליישומן. מערכת הבריאות זקוקה לזה