סגור
קופת חולים לאומית
קופת חולים לאומית. חברות הביטוח מתנגדות לתיקון שיעצור את כפל הביטוחים (צילום: גדי קבלו)

ניתוח
בזמן שיוקר המחיה מזנק: יו"ר ועדת הבריאות ממסמס את התיקון למניעת כפל ביטוחי בריאות

ח"כ אריאל בוסו מש"ס ממסמס את התיקון שהציעו משרדי האוצר והבריאות, שהיה חוסך עד מיליארד שקל לבעלי ביטוח הבריאות הפרטיים. הוא מהווה רפורמת דגל הכמעט יחידה שנותרה בחוק ההסדרים לטיפול ביוקר המחיה

אם לא יהיו שינויים, רפורמת הדגל הכמעט יחידה שנותרה בחוק ההסדרים לטיפול ביוקר המחייה - תימחק. מדובר על התיקון שהציעו משרדי הבריאות והאוצר המיועד למנוע כפל ביטוחי בריאות פרטיים, שכעת ח"כ אוריאל בוסו מש"ס מנסה למסמס.
כיום לחברות הביטוח מותר למכור שני סוגי פוליסות לניתוחים: פוליסה "מלאה" המכונה גם "מהשקל הראשון", וגם פוליסה שמצטרפת לשב"ן (שירותי בריאות נוספים), שהיא הביטוח הפרטי שמספקות קופות החולים ולכן מכונה משלימת שב"ן. אלא שבניגוד למה שמתרחש בעולם ביטוח הרכב לדוגמא, חברות הביטוח רשאיות למכור לחברים בשב"ן (כ-81% מהישראלים) גם פוליסה מלאה, ובכך נוצר "כפל ביטוחי", שנאמד בין חצי מיליארד שקל למיליארד שקל לשנה, שמגולגלים ממשקי הבית לחברות הביטוח.
בעולם הרכב, חברת ביטוח לא מוכרת פוליסת ביטוח חובה ומקיף לבעל רכב שכבר רכש ביטוח חובה. לפי התיקון המוצע של משרדי האוצר והבריאות, בעל פוליסה שיזמין ניתוח בשב"ן וגם בביטוח פרטי (גם השב"ן הוא ביטוח פרטי בתשלום, אך הוא מבוצע על ידי קופת החולים) – ימומן על ידי חברת הביטוח, ללא קשר מי ביצע בפועל את התשלום לבית החולים (חברת הביטוח תעביר את הכסף לשב"ן של קופת החולים).

1 צפייה בגלריה
ועדה ועדת הבריאות בריאות כנסת הכנסת אוריאל בוסו שס
ועדה ועדת הבריאות בריאות כנסת הכנסת אוריאל בוסו שס
יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אריאל בוסו
(צילום: יואב דודקביץ' )

התיקון מבקש לאסור על חברות הביטוח למכור לחברי השב"ן פוליסות "מלאות" והכוונה היא שהן ימכרו פוליסות משלימות שב"ן למי שיש לו כבר שב"ן או שמא, פוליסות מלאות (מהשקל הראשון) למי שאין לו שב"ן ורק נהנה מהביטוח הבריאות הממלכתי אליו כל אזרח ישראלי זכאי. יתרה מזו, כאשר בעל פוליסה מלאה פונה לחברת הביטוח בעת התרחשות אירוע ביטוחי, השאלה הראשונה שהוא נשאל היא האם יש לו גם שב"ן, כאשר הטלפנית מפצירה בו לפנות לשב"ן.
חברות הביטוח מתנגדות להצעה של הממשלה באופן נחרץ ומפעילות עשרות לוביסטים כדי "להרוג" את הרפורמה. אלא שבניגוד לחוק רגיל, לחוק ההסדרים יש דדליין, שהוא בעוד שבוע ויומיים: אם החוק לא מוכן להגשת לקריאה שנייה ושלישית - הוא מת מעצמו. כלומר, אין שום צורך לעשות משהו אקטיבי כדי לטרפד את החוק, רק למשוך זמן ואז החוק מתמסמס. כך, יו''ר ועדת הבריאות, אריאל בוסו (ש"ס) קיים שני דיונים לפני שבוע (של כשעתיים) ויש עוד דיון להשבוע. גורמים במשרדים וגם בקופות החולים הסבירו לכלכליסט כי בקצב הזה אין שום סיכוי שהתיקון יושלם עד שבוע הבא.
"ניכר כי הוא מושך את הזמן בדיונים. הם יבקשו עוד נתונים, ועוד פרטים וכך זה יפול", מסר גורם המעורה בפרטים. גורם ממשלתי אחר שמכיר היטב את עבודת הממשלה מציין כי הפערים בקצב ההכנה של התיקון הזה לעומת שאר התיקונים שמקדמים בוועדות אחרות, בהן יש אינטרס מובהק לאשר, לרבות מספר דיונים ואורכם, הוא ניכר ביותר. לפי אותם מקורות, יש כמעט נתק בין בוסו לקופות החולים (אמורות להיות מוטבות מהתיקון) ומנגד יש הרבה אינטראקציה בין בוסו לבין הלוביסטים של חברות הביטוח שעלולות להפסיד הרבה מאוד מיליוני שקלים על התיקון הזה.
מדובר ברפורמה צרכנית וכלכלית מהמדרגה הראשונה שכן היא מיועדת למנוע מצב שבו האזרח משלם פעמיים על מוצר שהוא יכול לקבל רק פעם אחת (ניתוח). על פניו, הרפורמה הזו הייתה בעלת סיכוי גבוה מאוד לעבור, שכן שני שחקני מפתח לאישורה היו אנשי ש"ס, המפלגה המכנה עצמה החברתית הראשונה בישראל, זו שחרטה על דגלה את המאבק ביוקר המחייה. מדובר בח"כ אריאל בוסו, יו''ר ועדת הבריאות של הכנסת, ובמובן מסוים גם שר הבריאות והפנים, משה ארבל.
אלא שלפי סקר של מכון ברוקדייל על תפקוד מערכת הבריאות, פחות מרבע מהחרדים הם בעלי ביטוח בריאות מסחרי לעומת כ-60% מהיהודים הלא חרדים. כלומר, יותר מ-75% מהחרדים אינם בעלי ביטוח מסחרי (בעיקר כי אין להם כסף לממן אותו). לכן, על פניו, זה אמור להיות תיקון שמיטיב עם "חילונים". אלא שכאשר צוללים לפרטים הקטנים מבינים את גודל הפספוס של בכירי הש"ס במסמוס הרפורמה הזו. לפי אותו סקר ברוקדייל, כ-84% מהחרדים הם בעלי שב"ן. קרי, לבוחרי ש"ס תמריץ גדול לחזק את השב"נים.
לא בכדי, פוליטיקאים חרדים נוטים לתמוך בהגדלת הבריאות הציבורית על חשבון הפרטי (שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן דחף להגדלת תקציב הבריאות לרבות תמיכה בהגדלת מס בריאות ולא נח עד שהצליח לגבש ביטוח סיעודי ממלכתי). איך התיקון יטיב עם בעלי השב"ן? ברגע שחברות הביטוח יתחילו להעביר כסף לשב"ן, קופות השב"נים יגדלו. היות והשב"ן, בניגוד לחברת הביטוח, לא יכול להרוויח, ברגע שיש מזומנים בקופה או שהוא מוריד את הפרמיה שנה מאוחר יותר או שהוא מוסיף שירותים, או גם וגם.
מלשכתו של בוסו נמסר בתגובה: "ועדת הבריאות מתכנסת מידי יום ופועלת בשקיפות ובמקצועיות מלאה, כולם מקבלים את זכות הדיבור וניתן לצפות בשידור חי בדיוני הוועדה , כל התעסקות אחרת היא בגדר רעשי רקע בלבד. הקו המנחה את דיוני הוועדה הוא אך ורק טובת האזרח ולא שום שיקול אחר".