סגור

שריפות בקרית שמונה לאחר מטח לצפון; לוחם מילואים נפצע קשה ברצועה

תקרית חריגה במעבר רפיח: חייל מצרי נהרג בחילופי אש עם צה"ל; שריפות בכמה מוקדים במירון לאחר מטח כבד לאזור. צה"ל השמיד את משגרי החיזבאללה שביצעו את הירי; דיווח: השריפה שפרצה לאחר התקיפה ברפיח, בה נהרגו אזרחים בלתי מעורבים - בעקבות רסיסים שפגעו במיכל דלק; מיליציה פרו איראנית בעיראק: שיגרנו שלושה כטב"מים לאילת; בני משפחות חטופים מחו במהלך נאום נתניהו בכנסת

23:55 - מיליציה פרו-איראנית טוענת ששיגרה 3 כטב"מים לעבר אילת. בצל האזעקות שנשמעו באילת, המיליציה הפרו-איראנית "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" טענה כי שיגרה לעבר העיר שלושה כטב"מים.
23:30 - חשש מחדירת כלי טיס עוין לאילת. אזעקות נשמעו באילת, אילות ואזור התעשייה תשחורת עקב חשש לחדירת כלי טיס עוין.
23:30 - דיווח: השריפה שפרצה לאחר התקיפה ברפיח - בעקבות רסיסים שפגעו במיכל דלק. לפי מידע שקיבלה ארה"ב מישראל, רסיסים ככל הנראה פגעו במיכל דלק במהלך התקיפה אמש ברפיח נגד בכירי חמאס, מה שהוביל להתפרצות השריפה שהביאה להריגתם של כמה אזרחים בלתי-מעורבים. כך מסרו גורמים אמריקנים לרשת החדשות ABC. על פי הדיווח, לארה"ב אין מידע שמאשר או מפריך את הטענה ולפי שעה הם מחכים לממצאי תחקיר הצה"לי.
22:55 - האזעקות בגליל המערבי: יורט כטב"ם שחצה מלבנון. מוקדם יותר הערב לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה כטב"ם שחצה משטח לבנון לעבר מרחב הגליל המערבי. כך נמסר מדובר צה"ל, שציין כי כטב"ם נוסף נפל באזור, וכי "האירוע מתוחקר". עוד נמסר כי האזעקות הופעלו מחשש לנפילת שברי יירוט (יואב זיתון, יאיר קראוס)
21:15 - אזעקות נשמעו בעבדון ובשלומי שבגליל המערבי.
21:10 - האזעקות בעוטף: שיגור נורה לעבר נחל עוז ונפל בשטח פתוח. האזעקות שנשמעו בעוטף עזה הופעלו לאחר שרקטה שוגרה לעבר נחל עוז. השיגור נפל בשטח פתוח. (מתן צורי)
21:00 - צבע אדום בעוטף. אזעקות נשמעו בנחל עוז ובסעד.
20:15 - דיווח: "צה"ל השתמש בראשי נפץ קטנים בתקיפה ברפיח - והעריך שאין במתחם נשים וילדים". בכירים בישראל אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי צה"ל השתמש בתקיפה אמש ברפיח בראשי נפץ קטנים שהיו מונחים בצורה מדויקת ומכוונים למבנה סגור. גורמי מודיעין, כך דווח מפי גורם ישראלי, העריכו כי אין נשים או ילדים במתחם שבו שהו שני מחבלי חמאס שהיו המטרה לתקיפה.
19:45 - חיל האוויר השמיד את המשגרים שמהם נורו טילי חיזבאללה לעבר מירון. מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר משגרים של חיזבאללה שמהם בוצעו השיגורים לעבר מירון מוקדם יותר היום. כך נמסר מדובר צה"ל. (יואב זיתון)


19:20 - הבית הלבן: "התמונות מרפיח קורעות את הלב, מבינים שצה"ל חוקר". הבית הלבן התייחס לראשונה לתקיפה ברפיח אמש, ומסר: "תמונות ההרס בתקיפה, שבה נהרגו עשרות פלסטינים חפים מפשע, קורעות לב". דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר: "לישראל יש זכות לרדוף אחרי חמאס, ואנחנו מבינים שבתקיפה הזו נהרגו שני מחבלים בכירים שאחראים לתקיפות נגד אזרחים ישראלים".עם זאת, הוא הבהיר כי "ישראל חייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי להגן על אזרחים. אנחנו דוחפים באופן פעיל את צה"ל והשותפים בשטח להעריך מה קרה, ואנחנו מבינים שצה"ל עורך חקירה".(דניאל אדלסון, ניו יורק)
19:15 - המטח לצפון: שריפות פרצו בכמה מוקדים בקריית שמונה. שריפות פרצו בכמה מוקדים בקריית שמונה, עקב נפילת חלקי רקטות בעיר. לא דווח על נפגעים. כוחות כבאות והצלה ומשטרה פועלים לכיבוי השריפות, לבידוד הזירות וסורקים אחרי שרידי רקטות נוספים. (יאיר קראוס)

13 צפייה בגלריה
יירוטים ופגיעות בקריית שמונה
יירוטים ופגיעות בקריית שמונה
יירוטים בקריית שמונה
(צילום: מוריה בן סימון)

18:30 - אזעקות נשמעו בקריית שמונה, כפר גלעדי, תל חי ומשגב עם.
18:20 - צעקות "עכשיו" בזמן נאום נתניהו, שטוען: "אישרתי כל פניה להרחבת מנדט צוות המו"מ". בני משפחות חטופים נשמעו קוראים קריאות קצובות של "עכשיו", במקביל לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת. נתניהו השיב לביקורת שנמתחה עליו, וטען בנאומו כי אישר "כל פניה" להרחבת המנדט של צוות המו"מ לשחרור החטופים.

13 צפייה בגלריה
המחאה בזמן נאום נתניהו
המחאה בזמן נאום נתניהו
המחאה בזמן נאום נתניהו
(צילום: שלו שלום)
בצל חיסול בכירי חמאס ברפיח, שהוביל גם למותם של כמה אזרחים בלתי מעורבים, נתניהו אמר כי מדובר ב"תקלה טרגית". במקביל, על רקע הביקורת כי הוא נמנע מקבלת החלטות, בין היתר על סוגיית "היום שאחרי", נתניהו תקף בנאומו במליאת הכנסת כי "לפיד וחבריו אומרים לי 'קבל החלטות' - אני מקבל החלטות, אבל לא את אלה שהם רוצים". (מורן אזולאי)
18:20 - הותר לפרסום: לוחם במילואים נפצע קשה בצפון הרצועה. דובר צה"ל התיר לפרסום כי לוחם (מיל׳) בביה"ס ללוט"ר, חטיבת המרום, נפצע אמש באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה.(יואב זיתון)
17:45 - יותר מ-100 תשתיות טרור הושמדו בג'באליה, אמל"ח אותר בבית ספר בתוך שקי אונר"א. לוחמי חטיבה 460 השמידו יותר מ-100 תשתיות טרור בג'באליה, ואיתרו והשמידו פירים ומתחמי לחימה של חמאס. כך נמסר מדובר צה"ל, שציין כי הלוחמים איתרו ביממות האחרונות עשרות אמצעי לחימה, מטענים, רקטות, פצצות מרגמה ואמצעי לחימה נוספים. עוד נמסר כי במהלך התקדמות הכוחות, הלוחמים עצרו מחבל שנכנע בשטח. הוא תוחקר באופן מהיר והופק ממנו מודיעין רב על מצבורי אמצעי לחימה באזור, שעליהם פשטו הכוחות. במתחם אותרו והושמדו אמצעי קשר, חביות נפץ, רימוני יד, רובי קלצ'ניקוב ואמצעי חבלה ולחימה נוספים. במקביל צוין כי אמצעי לחימה אותרו בין היתר בשקי אונר״א שנמצאו בבית ספר.(יואב זיתון)
17:41 - שריפות בכמה מוקדים במירון לאחר המטח הכבד לאזור. הערכה: בין 30 ל-40 רקטות שוגרו. שריפות פרצו בכמה מוקדים במירון לאחר המטח הכבד שנורה לעבר האזור. לפי הערכות, נורו מלבנון בין 30 ל-40 רקטות. (יאיר קראוס)
17:40 - צבא מצרים מאשר את מות אחד מחייליו: "חוקרים את אירוע הירי". צבא מצרים אישר כי אחד מחייליו נהרג בחילופי האש החריגים שפרצו במעבר רפיח מול כוחות צה"ל, ומסר כי "אנו חוקרים את האירוע". (ליאור בן ארי)
17:00 - אזעקות נשמעו בגליל העליון, בין היתר במירון, ספסופה (כפר חושן), ג'ש (גוש חלב) וצבעון.
16:40 - צה"ל: לפני התקיפה אמש ברפיח לא הערכנו שייגרם נזק לאזרחים בלתי-מעורבים. הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ"לי לתחקר את התקיפה ברפיח. כך נמסר מדובר צה"ל, שהדגיש כי התקיפה, שכוונה נגד בכירי חמאס, "התבצעה על בסיס מידע מודיעיני מקדים על הימצאותם של המחבלים במקום. טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי-מעורבים". עוד הוגש כי "התקיפה לא בוצעה במרחב ההומניטרי באל מוואסי, שאליו צה"ל קרא לאוכלוסייה להתפנות. האירוע מתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה. המנגנון מתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה. צה"ל מצר על כל פגיעה בבלתי-מעורבים במסגרת הלחימה". (יואב זיתון)

13 צפייה בגלריה
נזקי תקיפה של צה"ל ב רפיח
נזקי תקיפה של צה"ל ב רפיח
לאחר התקיפה של צה"ל ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

16:35 - בצה"ל משיבים לטענות בקהיר: "חיילים מצרים הם שהחלו בירי". גורמים בצה"ל טוענים כי חיילים מצרים הם שהחלו בירי לעבר כוח צה"לי שעבר באזור מעבר רפיח, והביאו לחילופי האש שמהם נהרג חייל מצרי ונפצעו נוספים.(יואב זיתון)
16:25 - צה"ל פתח בחקירת התקרית במעבר רפיח: "מתקיים שיח עם הצד המצרי". דובר צה"ל הודיע כי מתבצעת חקירה של חילופי האש החריגים שפרצו במעבר רפיח בין לוחמים לכוחות צבא מצרים, שבמהלכם נהרג חייל מצרי. "הנושא בחקירה, מתקיים שיח עם הצד המצרי", נמסר. (יואב זיתון)
16:20 - התקרית החריגה במעבר רפיח: חייל מצרי נהרג, אחרים נפצעו; אין נפגעים בקרב כוחות צה"ל. חייל מצרי נהרג וכמה נוספים נפצעו בחילופי האש החריגים שפרצו במעבר רפיח בינן לבין כוחות צה"ל. אין נפגעים בקרב חיילי צה"ל.(יואב זיתון)
16:10 - הותר לפרסום: חילופי אש במעבר רפיח בין כוחות ישראליים לכוחות מצריים. ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" דיווח על חילופי אש שהתנהלו "בין חיילים ישראלים למצרים במעבר רפיח, ללא נפגעים". מקורות מצרים הטילו את האחריות לאירוע על ישראל, ואמרו לערוץ "אל ערבי" כי הירי במעבר רפיח "החל מהצד הישראלי". בישראל מאשרים כי התרחשה תקרית חריגה.(ליאור בן ארי, יואב זיתון)
15:35 - דובר הממשלה: אזרחים עזתים נהרגו ברפיח עקב שריפה שפרצה לאחר חיסול בכירי חמאס. דובר הממשלה, אבי היימן, אמר כי לפי ממצאי תחקיר ראשוני, אזרחים עזתים נהרגו משריפה שפרצה ברפיח עקב התקיפה האווירית שבה חוסלו בכירי חמאס אסין רביע, ראש מטה הגדה של ארגון הטרור, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה.
14:00 - מקרון: "זועם על התקיפה ברפיח. קורא להפסקת אש מיידית". נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס לתקיפות ברפיח אמש, שבהן לפי הדיווחים נהרגו 35 בני אדם, ואמר כי הוא "זועם על כך". לדבריו, "נהרגו המון עקורים מהעיר, המבצעים האלה חייבים להיפסק". מקרון הוסיף כי "קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית".
13 צפייה בגלריה
רפיח בבוקר שאחרי השריפה בעקבות תקיפת צה"ל 26.5.24 מלחמה בעזה
רפיח בבוקר שאחרי השריפה בעקבות תקיפת צה"ל 26.5.24 מלחמה בעזה
אזור התקיפה ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
13:18 - איזנקוט: "יש לקדם עסקת חטופים - אחרי רפיח". השר גדי איזנקוט אמר כי "צריך להתקדם ברפיח לפי התוכנית שאושרה, להגיע לקווי סיום ולקדם עסקת חטופים ממקום של עוצמה". לדבריו, "חמאס מחדש את כוחו והלחימה תימשך שנים ארוכות. עסקת חטופים היא צורך אסטרטגי כדי לארגן את הזירות. אין משוואה כזאת של שחרור חטופים מול סיום מלחמה". הוא הוסיף: "כמו שעצרנו בנובמבר להפוגה של 42 יום. וגם אם נידרש ליותר מזה, זה לא אומר שנסיים לחימה".(מורן אזולאי)


12:55 - פיקוד העורף על ההתרעות בגליל העליון: "האירוע הסתיים". פיקוד העורף עדכן בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין שהופעלו בגליל העליון כי "האירוע הסתיים". לא צוין אם כלי טיס כלשהו יורט. (ynet)
12:49 - חשש לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון. אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין הופעלו ברג'ר, דפנה, הגושרים, שניר, קיבוץ דן ובשאר ישוב שבגליל העליון. מיד לאחר מכן שוב הופעלו התרעות באותם יישובים.
12:33 - ללא התרעה: 4 רקטות נורו לרעים - 3 נפלו בשטחים פתוחים, 1 לא חצתה לישראל. ארבע רקטות נורו ממרכז רצועת עזה לכיוון רעים - שלוש מהן נפלו בשטחים פתוחים והרביעית לא חצתה לשטח ישראל. לא הופעלה התרעה. (מתן צורי)
12:30 - תמרון והתקפה בשטח האויב: תיעוד מתרגיל צה"ל המדמה מלחמה בלבנון. דובר צה"ל עדכן כי בשבועות האחרונים קיימו אוגדה 146 וחטיבת השריון במילואים 205 תרגיל אוגדתי וחטיבתי המדמה תמרון בלבנון. "התרגיל דימה תרחישי לחימה בזירה הצפונית, פריסת כוחות מהירה בשטח, תפקוד מפקדות האוגדה והחטיבה ומוכנות הכוחות להתקפה", נמסר מדובר צה"ל.
התרגיל כלל נהלי קרב, תיקוף תוכניות התקפה בחזית הצפונית, גיוס והצטיידות, למידה על אתגריo ומודלים מבצעיים ביום ובלילה בשטח סבוך המדמה ככל האפשר את הלחימה בעומק לבנון. בנוסף, "הכוחות תרגלו את המעטפת הלוגיסטית והתקשובית בעומק, תנועה בשטח סבוך, התקדמות בציר הררי, הפעלת אש רב-מדרגית ולחימה בשטח בנוי כחלק מהגברת הכשירות בגזרה הצפונית". (יואב זיתון)
12:06 - דיווח סעודי: "החלה הכנסת סיוע ממצרים דרך כרם שלום". העיתון הסעודי "א-שרק" דיווח מפי מקורות כי "החלה הכנסת סיוע נוסף ודלק ממצרים דרך כרם שלום". הדיווח מגיע לאחר שביום שישי סיכם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על העברת סיוע הומניטרי דרך ישראל לרצועה, לאחר שהסיוע עוכב על ידי קהיר בצל המחלוקות הקשות סביב המבצע ברפיח. (ליאור בן ארי)
13 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי ל עזה ב כרם שלום 24.1.24 מלחמת עזה
משאיות סיוע הומניטרי ל עזה ב כרם שלום 24.1.24 מלחמת עזה
מעבר כרם שלום
(צילום: תומר שונם)
11:45 - צה"ל: חוסל מחבל שזוהה במרחב שממנו בוצעו שיגורים לעבר מלכיה. כלי טיס תקפו וחיסלו מחבל שזוהה בעינתא שבדרום לבנון, שם בוצעו שיגורים לעבר קיבוץ מלכיה שבגליל העליון. כך הודיע דובר צה"ל, שהוסיף כי מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה בעיתרון. (יואב זיתון)
11:18 - ירדן וקטאר גינו את המתקפה ברפיח: "עלולה לפגוע במאמצי התיווך לעסקה". ירדן וקטאר פרסמו הודעות גינוי רשמיות ל"תקיפה הישראלית במחנה העקורים ברפיח". משרד החוץ הירדני מסר כי "על הקהילה הבינלאומית לחייב את ישראל לשאת באחריות". משרד החוץ של קטאר הוסיף כי "המתקפה על רפיח עלולה לפגוע במאמצי התיווך לעסקה". (ליאור בן ארי)
11:16 - דיווח בלבנון: "ההרוג בתקיפת האופנוע - אזרח שחנה מול בית החולים". העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי תקיפת האופנוע בבינת ג'בייל שבדרום המדינה בוצעה לעבר אופנוע חונה, וכי ההרוג הוא אזרח שהיה מול בית החולים באזור. בנוסף, דווח כי 10 בני אדם נוספים נפצעו בתקיפה. (ליאור בן ארי)
10:38 - צה"ל: חיל האוויר תקף בג'באליה מרחב שממנו בוצעו שיגורים לאשקלון. דובר צה"ל הודיע כי הכוחות הרחיבו בימים האחרונים את פעילותם למזרח ג'באליה, חיסלו כמה מחבלים בהיתקלויות פנים אל פנים ואיתרו אמצעי לחימה רבים, בהם רובי קלצ'ניקוב, פצצות מרגמה, מטענים וציוד צבאי נוסף. עוד נמסר כי הלוחמים איתרו והשמידו מעבדה לייצור מטענים וכמה פירי מנהרות, עשרות תשתיות טרור ואמצעי לחימה.
בנוסף, כלי טיס של חיל האוויר תקפו בג'באליה מרחב שממנו בוצעו שיגורים לאשקלון במהלך המלחמה. לוחמי אוגדה 99 חיסלו בהיתקלויות ובירי טנקים כמה מחבלים, בהם כאלה שביצעו תצפית על הכוחות. יתר על כן, מטוסי קרב תקפו במרכז רצועת עזה משגר רקטות המוכן לשיגור לשטח הארץ.
במהלך היממה האחרונה, כלי טיס ומטוסי קרב של חיל האוויר תקפו והשמידו יותר מ-75 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. עם המטרות שהותקפו נמנים מחסני אמל"ח, חוליות מחבלים, משגרי רקטות, מבנים צבאיים, עמדות תצפית ותשתיות צבאיות נוספות. (יואב זיתון)
10:27 - שרת החוץ הגרמנית: "קביעת האג מחייבת, על ישראל לעצור את המבצע ברפיח". שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק ההתייחסה להמשך התקיפות הישראליות ברפיח, ואמרה לפני ישיבת שרים של האיחוד האירופי כי "הקביעה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מחייבת. מפצירה בישראל לכבד אותה ולעצור מיד את המבצע בדרום הרצועה". ברבוק הוסיפה כי "אף חטוף ישראלי לא ישוחרר אם עוד אנשים יחפשו מחסה באוהלים. החוק ההומניטרי הבינלאומי מחייב עבור כולם - גם עבור ניהול המלחמה של ישראל". (רויטרס)
13 צפייה בגלריה
שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק 27.5.24
שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק 27.5.24
שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק
(צילום: EPA/OLIVIER HOSLET)
9:51 - דיווח בלבנון על תקיפות ארטילריה בדרום המדינה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח על תקיפות ארטילריה בטייבה ובאל-קנטרה שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
9:51 - ספרד: "נבקש ממדינות אירופה לגבות את האג - ומישראל לכבד את החלטת בית הדין". שר החוץ של ספרד חוזה מנואל אלברס התייחס לדבריו של שר החוץ של איחוד האירופי ג'וזף בורל, ואמר: "נבקש מחברות האיחוד לגבות את בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג באופן רשמי - מישראל לכבד את החלטותיו". מוקדם יותר האשים בורל כי "ישראל ממשיכה בתמרון הצבאי שנדרשה לעצור ברפיח - למרות פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שלפיה יש להפסיק את הפעולה לאלתר".
13 צפייה בגלריה
שר החוץ של ספרד חוזה מנואל אלברס 27.5.24
שר החוץ של ספרד חוזה מנואל אלברס 27.5.24
שר החוץ של ספרד, חוזה מנואל אלברס
(צילום: Kenzo TRIBOUILLARD / AFP)
9:12 - האיחוד האירופי: "ישראל ממשיכה בפעולה שנדרשה לעצור, נדון ביישום החלטת בית הדין בהאג". האיחוד האירופי אותת על כוונתו להגביר את הלחץ על ישראל לעצור את הפעולה ברפיח, שעות אחרי התקיפה הקטלנית שבה חוסלו שני מחבלים בכירים בחמאס – אבל לטענת הפלסטינים גם נהרגו עשרות חפים מפשע. שר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל הצהיר כי ישראל ממשיכה בפעולות ברפיח שבית הדין הבינלאומי לצדק הורה לה ביום שישי לעצור מיד, ואמר כי מדינות האיחוד ידונו בשאלה כיצד ליישם את החלטת הבית הדין.
בורל אמר את הדברים זמן קצר לפני ישיבת שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי בבריסל, והצהיר כי החלטת בית הדין בהאג חייבת להיות מיושמת. דקות אחדות אחרי בורל דיבר שר החוץ של ספרד חוסה מנואל אלברס, שארצו הכריזה בשבוע שעבר על הכרתה במדינה פלסטינית, ואמר כי יבקש משותפותיה של ספרד באיחוד להביע תמיכה רשמית בהחלטת בית הדין לצדק ולדרוש מישראל לכבד את החלטותיו.
"אני מתכוון לבקש מ-26 החברות האחרות להצהיר יחד על תמיכה בבית הדין הבינלאומי לצדק ובהחלטתו", אמר אלברס. "כמו כן, אם ישראל תמשיך לפעול בניגוד לעמדתו של בית הדין, ננסה לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לאכוף אותה". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים בבריסל לצד שרי החוץ של אירלנד ונורבגיה, שגם הן הכירו בשבוע שעבר במדינה פלסטינית.
13 צפייה בגלריה
שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל ג'וזפ בורל 27.5.24
שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל ג'וזפ בורל 27.5.24
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל
(צילום: EPA/OLIVIER HOSLET)
9:10 - נפילות בשטחים פתוחים בגליל העליון, אין נפגעים. כמה שיגורים נפלו בשטחים פתוחים באזור היישוב מלכיה שבגליל העליון, ללא נפגעים. כך מסרה המעוצה האזורית גליל עליון, שהוסיפה כי קולות הנפץ הנשמעים ברחבי העמק הם בעקבות ירי תגובה של צה"ל. (יאיר קראוס)
9:08 - בעקבות ההכרה במדינה פלסטינית: שר החוץ כ"ץ הודיע על צעדי ענישה נגד ספרד. שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע על צעדי ענישה נגד ספרד בעקבות הכרתה במדינה פלסטינית, ונאסר על הקונסוליה בירושלים לבצע פעילות או להעניק שירותים לתושבי הרשות הפלסטינית. באגרת דיפלומטית שנשלחה לשגרירות ספרד בישראל נכתב כי הוחלט על צעדי הענישה "בהמשך להחלטה להכיר ב'מדינת פלסטין', ובהמשך להסתה ולהתבטאויות האנטישמיות של בכירים בממשלת ספרד".
ההוראה תיכנס לתוקף ב-1 ביוני. כ"ץ מסר כי "מי שמעניק פרס לחמאס ומנסה להקים מדינת טרור פלסטינית לא יהיה בקשר עם הפלסטינים. ימי האינקוויזיציה תמו".
13 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כץ ישראל כ"ץ ב מליאת הכנסת 1.1.24
שר החוץ ישראל כץ ישראל כ"ץ ב מליאת הכנסת 1.1.24
שר החוץ ישראל כ"ץ
(צילום: עמית שאבי)
9:00 - התקיפה ברפיח בכותרות באמצעי התקשורת בעולם. כלי התקשורת העולם, באופן לא מפתיע, בחרו להתמקד בדיווחים על מותם של 35 בני אדם כתוצאה מהתקיפה של צה"ל ברפיח - אך ציינו לרוב גם את ירי הרקטות לגוש דן שקדם לה. באתרים רבים תפסה הידיעה על התקיפה את הכותרת הראשית, בעוד באחרים היא קיבלה מקום בולט בעמוד הראשי.
רשת BBC הבריטית דווח הלילה כי משרד הבריאות המנוהל על-ידי חמאס דיווח על עשרות הרוגים ופצועים בפיצוץ במחנה העקורים ליד רפיח - והתייחסו להודעת צה"ל, שאישר שבוצעה תקיפה אווירית לעבר מתחם חמאס וכי הוא בוחן את האירוע, מבלי להתייחס לחיסול הבכירים. בהמשך התייחסה הרשת, שמרבה לבקר את ישראל, כי מוקדם יותר שיגר חמאס שמונה רקטות מרפיח לעבר תל אביב לראשונה מאז ינואר. עוד צוין כי מטח הרקטות מדגיש את האיום שחמאס עדיין מטיל על תושבים ברחבי ישראל, "למרות שלא היו דיווחים על נפגעים".
13 צפייה בגלריה
רסיס שנפל בחצר בית ב הרצליה 26.5.24 מלחמת עזה
רסיס שנפל בחצר בית ב הרצליה 26.5.24 מלחמת עזה
רסיס שנפל אתמול בחצר בית בהרצליה
(צילום מסך)

בידיעה צוין כי הפעולה הצבאית של ישראל ברפיח נמשכת, "למרות שבית הדין הבינלאומי לצדק קבע ביום שישי כי עליה להיפסק". בישראל, נזכיר, פירשו את החלטת האג כמתן אור ירוק להמשך הפעולה ברפיח, כל עוד לא תכלול "רצח עם".
ברשת CNN, שמדווחת על התקדמות הלחימה ברצועת עזה בבלוג דיווחים חיים כמעט מדי יום מפרוץ המלחמה, דווח על בסיס הודעת משרד הבריאות בעזה על ההרוגים "במתקפה של ישראל על מחנה העקורים". באתר צוין כי בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראית שריפה גדולה במקום וצוותי כבאות שפועלים במקום. "באזור שהותקף מתקן המשמש מחסה עבור עשרות משפחות, המוקף במאות אוהלים".
בדיווח ברשת האמריקנית הסתמכו בעיקר על הודעות הרשויות הפלסטיניות בעזה וחזרו על הטענה כי עקורים שחיפשו מקלט במקום הותקפו, "באזור שהצבא הישראלי הכריז עליו כמקום בטוח". בהמשך התייחסו ברשת להודעת דובר צה"ל על השימוש בנשק מדויק ומידע מודיעיני על שימוש של חמאס במתחם. "פעולותיה של ישראל ברפיח שימשו כזרז לרמת הלחץ הדיפלומטי חסרת התקדים שהיא מתמודדת איתו כעת על רקע המלחמה בעזה", צוין בסוף הידיעה. בפוסטים שעלו בהמשך, דיווחה הרשת על חיסול הבכירים והביקורת שהשמיע ארגון "רופאים ללא גבולות" על התקיפה.


ברשת "סקיי ניוז" דווח על התקיפה, שבוצעה "לאחר שחמאס שיגר רקטות לעבר תל אביב לראשונה זה חודשים". אחרי שהביאה את ההודעות מצד הרשויות הפלסטיניות וגם את תגובת דובר צה"ל, צוין הצו של בית הדין בהאג, "שהורה לישראל להפסיק את המתקפה ברפיח, בזמן שישראל מתעקשת שזה הוא המפתח להגנה עצמית ולמטרתה למוטט את חמאס לחלוטין".
ב"ניו יורק טיימס", שם הידיעה לא הופיעה בכותרת הראשית, דווח על התקיפה, חיסול בכירי חמאס והודעות הרשויות הפלסטיניות - אך ציון בהערה כי "ה'ניו יורק טיימס' לא הצליח לאמת מיד את פרטי התקיפה האווירית. התקיפה אירעה שעות לאחר שחמאס ירה מטח רקטות לעבר מרכז ישראל, והפעיל אזעקות בתל אביב לראשונה זה חודשים".
בדיווח של העיתון האמריקני צוטט ד"ר ג'יימס סמית', "מומחה בריטי ברפואת חירום שנמצא ברפיח". לדבריו, "בתקיפה נהרגו עקורים שחיפשו מפלט ומחסה באוהלי ברזנט". הוא אמר כי הוא מדווח מבית שמרוחק כמה קילומטרים ממרכז הטראומה שמפעיל הארגון ההומניטרי "רופאים ללא גבולות", במרחק שלדבריו מסוכן מדי לחצות. ד"ר סמית' טען כי הסרטונים ששיתפו איתו עמיתיו היו מ"הגרועים ביותר שראה".
עוד אמר סמית' כי על אף שהאו"ם מעריך שיותר מ-800 אלף בני אדם נמלטו מרפיח אחרי שצה"ל פתח בפעולה במזרח העיר, "האזור נותר מאוכלס בצפיפות. אלו אוהלים מאוד מאוד צפופים, שריפה כזו עלולה להתפשט למרחק עצום עם השלכות קטסטרופליות בפרק זמן מאוד קצר. התקיפה הזו היא אחד הדברים הנוראיים ביותר שראיתי או שמעתי עליהם בכל השבועות שעבדתי בעזה".
גם ה"גרדיאן" הבריטי דיווח על התקיפה וקשר בינה לבין המטח שנורה מוקדם יותר מרפיח לעבר המרכז. לצד התיעודים של ההרס במקום, צוין תגובת צה"ל וחיסול הבכירים.
8:28 - שלושה טילי נ"ט פגעו במרגליות, אין נפגעים. שלושה טילי נ"ט פגעו בבית העם במושב מרגליות שבאצבע הגליל. אין נפגעים בתקרית. (יאיר קראוס)

13 צפייה בגלריה
הנזק לבית העם במושב מרגליות מפגיעת טילי נ"ט
הנזק לבית העם במושב מרגליות מפגיעת טילי נ"ט
הנזק לבית העם במושב מרגליות מפגיעת טילי נ"ט

7:51 - צה"ל פשט על בתים בכפר דאן שליד ג'נין, מכוניות עלו באש. צה"ל פשט הלילה על בתים בכפר דאן שליד ג'נין, ולפי הפלסטינים החרים כמה כלי רכב. עימותים פרצו בין פלסטינים לכוחות, וכמה מכוניות עלו באש. לפי הצבא, בכלי הרכב הללו היו מטעני חבלה. (אלישע בן קימון, עינב חלבי)
13 צפייה בגלריה
מכוניות עולות באש בכפר דאן ליד ג'נין
מכוניות עולות באש בכפר דאן ליד ג'נין
מכוניות עולות באש בכפר דאן ליד ג'נין

7:25 - דיווחים: הפגזות והפצצות אינטנסיביות בג'באליה. רשת אל-ג'זירה מדווחת על הפגזה אריטלרית ותקיפות אוויריות ישראליות מאסיביות על ג'באליה שבצפון רצועת עזה. בנוסף, דווח על ירי מכלי שיט של חיל הים לעבר חופיי נוסייראת וא-זהרה שבמרכז רצועת עזה. (עינב חלבי)
04:30 - הבית הלבן: "אנו מודעים לתקרית ברפיח ואוספים מידע נוסף". דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן התייחס לתקיפה ברפיח, שבה חוסלו שני בכירים במטה הגדה של חמאס ודווח ברצועה כי נהרגו עשרות, ואמר: "אנחנו מודעים לדיווחים על התקרית ברפיח ואוספים מידע נוסף". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
1:27 - הרשות הפלסטינית גינתה את התקיפה ברפיח: "כוונה במכוון לעבר מחנה העקורים"
הרשות הפלסטינית גינתה את הפעולה ברפיח, והאשימה את ישראל בתקיפה מכוונת של מחנה העקורים, שם טענו הרשויות ברצועה הנשלטות על ידי חמאס, כי נהרגו לפחות 35 בני אדם. "הטבח הנורא הזה שבוצע על ידי כוחות הכיבוש הישראליים הוא אתגר לכל ההחלטות הבינלאומיות הנוגעת ללגיטימציה", מסרה הרשות בהצהרה. (רויטרס)
0:45 - צה"ל: אלה המחבלים הבכירים שחיסלנו בתקיפה ברפיח. דובר צה"ל עדכן כי בתקיפה אמש ברפיח, כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ, תקפו וחיסלו את המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור.

13 צפייה בגלריה
מחבל חמאס יאסין רביע חוסל ברפיח
מחבל חמאס יאסין רביע חוסל ברפיח
יאסין רביע

לפי הודעת צה"ל, התקיפה בוצעה באזור תל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח ועל בסיס מודיעין מדויק. מטה הגדה בחמאס אחראי על הכוונה, מימון ותמיכה בהוצאת פיגועים בשטחי יהודה ושומרון ובפנים הארץ. רביע ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה של ארגון הטרור, עסק בהעברת כספים למטרות טרור והכווין פיגועים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון. עוד נמסר כי רביע "ביצע בעברו מספר פיגועים רצחניים, בהם פיגועים בשנים 2001 ו-2002, שבהם נהרגו חיילי צה"ל.
נגאר, בכיר במטה הגדה של הארגון שחוסל, הכווין פיגועי ירי ומתווי טרור נוספים ביהודה ושומרון, ועסק בהעברות כספים שיועדו לטרור עבור חמאס ברצועת עזה. בעברו, כך נמסר, ביצע חאלד מספר פיגועים רצחניים, בין היתר, בשנים 2003-2001, שבהם נרצחו אזרחים ישראלים, ונהרגו ונפצעו חיילים. דובר צה"ל הדגיש פעם נוספת כי "מוכרים הדיווחים לפיהם כתוצאה מהתקיפה ומשריפה שהתלקחה באזור נפגעו מספר בלתי מעורבים, האירוע בבדיקה".
התקרית ברפיח עלולה להתברר כנפיצה במיוחד, כשברקע ההתנגדות הרבה בעולם למבצע של צה"ל בעיר שבדרום הרצועה, והצו שהוציא רק בסוף השבוע האחרון בית הדין הבינלאומי לצדק – שבו דרש להפסיק כל פעולה צבאית ברפיח שעלולה לגרום "להשמדה מלאה או חלקית של האוכלוסייה הפלסטינית", לשון הצו.