סגור
אבו מאזן
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (צילום: AFP)

אירלנד, ספרד ונורבגיה הודיעו על הכרה במדינה פלסטינית

רה"מ הנורבגי הודיע על הכרה במדינה פלסטינית החל מ-28 במאי, אירלנד וספרד הצטרפו: "זו הדרך לתמוך במתונים ולהשאיר את פתרון שתי המדינות בחיים". כ"ץ הורה להחזיר את השגרירים ותקף: "פרס לטרור". הכרזות צפויות גם מסלובניה, מלטה ומדינות נוספות באירופה

נורבגיה ואירלנד הכירו הבוקר (ד') במדינה פלסטינית למרות התנגדות ישראלית חריפה, ובהמשך גם ספרד פרסמה הודעה דומה.
עוד לפני הודעת ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס, שהודיע כי החל מ-28 במאי תכיר ארצו במדינה פלסטינית, שר החוץ ישראל כ"ץ הורה בתגובה על הורה להחזיר "מיידית" להתייעצויות בישראל את שגריר ישראל באירלנד ונורבגיה. וציין כי אם ספרד תממש את כוונתה - גם השגריר ממנה יוחזר. הוא הוסיף: "אני שולח היום מסר חד וברור - ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".

ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטיורה הסביר את ההחלטה אחרי ההודעה כי ההכרה במדינה פלסטינית בארצו תחל ב-28 במאי, ואמר: "עלינו לשמור בחיים את האלטרנטיבה היחידה שמציעה פתרון פוליטי לישראלים ולפלסטינים כאחד, שתי מדינות, החיות זו לצד זו, בשלום ובביטחון". לדבריו, "הכרה בפלסטין היא האמצעי לתמוך בכוחות המתונים שהפסידו אחיזה בשטח בסכסוך הממושך והאכזרי הזה. נורבגיה שולחת מסר חזק למדינות אחרות וקוראת להן ללכת בעקבותיה ובעקבות ומספר מדינות אירופיות אחרות ולהכיר במדינת פלסטין".
סטיורה אמר כי המטרה של ההחלטה היא להוביל להקמת מדינה פלסטינית על בסיס הרשות הפלסטינית. "זה יכול בסופו של דבר להפוך לאפשרי את חידוש התהליך לקראת השגת פתרון שתי מדינות ולייצר לו מומנטום מחדש", טען. "המלחמה המתמשכת בעזה הראתה בבירור כי השגת שלום ויציבות חייבת להיות מבוססת על פתרון הסוגיה הפלסטינית".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטרה מכריז על הכרה ב מדינה פלסטינית 22.5.24
ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטרה מכריז על הכרה ב מדינה פלסטינית 22.5.24
ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטרה מכריז על הכרה במדינה פלסטינית, היום
(צילום: EPA/ERIK FLAARIS)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך על הודעת הנורבגים. "הנשיאות מעריכה מאוד את התרומה של החלטת נורבגיה בנוגע לזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית על אדמתו ואת נקיטת הצעדים הממשיים לתמיכה ביישום פתרון שתי המדינות", מסרה לשכת אבו מאזן.
ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס הודיע גם הוא, כאמור, שארצו מכירה במדינה פלסטינית, וציין כי הוא צופה שמדינות נוספות יצטרפו להחלטה כבר בשבועות הקרובים. לטענת הממשלה האירית, הכרה במדינה פלסטינית "תשלים את מאמצי השלום ותתמוך בפתרון שתי המדינות". בדרך הזו צפויות ללכת בין השאר גם סלובניה, מלטה ואולי - לפי דברים שאמר לאחרונה שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל - גם בלגיה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס מכריז על הכרה ב מדינה פלסטינית 22.5.24
ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס מכריז על הכרה ב מדינה פלסטינית 22.5.24
ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס מכריז על הכרה במדינה פלסטינית, היום
(צילום: EPA/TOLGA AKMEN)
עוד לפני החלטת כ"ץ היום, משרד החוץ הישראלי הזהיר מהמהלך - וטען ברשת X כי הכרה במדינה פלסטינית "תוביל ליותר טרור וחוסר יציבות במזרח התיכון, ותסכן כל סיכוי לשלום". בנוסף, נכתב, "אל תהיו פיון של חמאס".
"אירלנד ונורבגיה מתכוונות לשלוח היום מסר לפלסטינים ולכל העולם: הטרור משתלם", מסר היום שר החוץ כ"ץ. "אחרי שחמאס ביצע את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, אחרי שביצע את פשעי המין המחרידים שראה העולם, מדינות אלו בחרו לתת פרס לחמאס ולאיראן ולהכיר במדינה פלסטינית". הוא הוסיף: "הצעד המעוות של מדינות אלו הוא עוול לזכר קורבנות 7/10. הוא אף פוגע במאמצים להשבת 128 החטופות והחטופים. אני שולח היום מסר חד לאירלנד ונורבגיה: ישראל לא תעבור על כך בשתיקה".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז מודיעה על הכרה ב מדינה פלסטינית 22.5.24
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז מודיעה על הכרה ב מדינה פלסטינית 22.5.24
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז מודיעה על הכרה במדינה פלסטינית
(צילום: EPA/Chema Moya)
לפני הכרזת שתי המדינות, מאז 1988, 143 מתוך 193 המדינות החברות באו"ם הכירו במדינה פלסטינית - אך אלו היו עד כה בעיקר מדינות לא-מערביות. לאחרונה, בצל המלחמה והיעדר האופק המדיני, החלו גם מדינות מערביות לקדם מהלכים בנושא, דבר שמעיד בעיקר על הידרדרות חמורה במעמד הבינלאומי של ישראל.
ב-10 במאי, נזכיר, העצרת הכללית של האו"ם אישרה ברוב עצום את הבקשה הפלסטינית לקבל סמכויות הדומות לאלו של מדינה חברה. למעשה, המדינות הבודדות שהצביעו נגד פרט לישראל היו ארה"ב, ארגנטינה, צ'כיה, הונגריה, מיקרונזיה, נאורו, פלאו ופפואה ניו גינאה. בנוסף, 25 מדינות נמנעו - אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פינלנד, גרמניה, גאורגיה, לטביה, אלבניה, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, אוקראינה, שווייץ, שבדיה, בריטניה, רומניה, ליטא, מולדובה, פרגוואי, איטליה, פיג'י, ונואטו ומלאווי.
בין התומכות בהצבעה היו: צרפת, דנמרק, יוון, אוסטרליה, בלגיה, יפן, הודו, נורבגיה, סעודיה, קטאר, פורטוגל, טורקיה, פולין, סרביה, סין וגם גואטמלה, הנחשבת לידידתה הקרובה של ישראל. בסיום ההצבעה נשמעו מחיאות כפיים סוערות. הפלסטינים, נציין, לא קיבלו מעמד של מדינה, מאחר שזה הליך שפתוח רק דרך מועצת הביטחון - אך אישור ההצעה באו"ם העניק להם מקום בשורה אחת עם מדינות העולם.