סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
יו"ר הכנסת מיקי לוי ו נשיא המדינה יצחק הרצוג ב השבעת הכנסת
יו"ר הכנסת מיקי לוי ונשיא המדינה יצחק הרצוג בהשבעת הכנסת (צילום: עמית שאבי)

הרצוג בהשבעת הכנסת: "הרשות המחוקקת - חלק ממערכת הכרחית של איזונים ובלמים"

הכנסת ה-25 יוצאת לדרך, ו-120 חבריה הצהירו אמונים בזה אחר זה. הנשיא הפציר בהם: "הפסיקו את ההשתעבדות המופרזת ל'מה יזכה ללייקים'". מיקי לוי: "הכנסת הקודמת - נקודת שפל בתולדות המדינה"

כנסת חדשה יוצאת לדרך בפעם החמישית תוך שלוש שנים וחצי. הישיבה הראשונה של הכנסת ה-25 נפתחה בנאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, ששלח מסר לחברי הכנסת: "בשנה ה-75 למדינה, אזרחי ישראל ניצבים כשהם גאים במדינתם, אבל בה בעת, אם להודות על האמת, הם מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו". לאחר נאומו, בזה אחר זה, נעמדו 120 חברי הכנסת החדשה, והצהירו כי ישמרו אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותם במשכן.
לחברי הכנסת הוא אמר: "האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם – נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים, ואם יורשה לי – מהשתעבדות מופרזת ל'מה יכתבו ומה יגידו', ל'מה יזכה ליותר תגובות, לייקים ושיתופים', ול'איך נביא לסערה ברשתות'. אחריות לנשום עמוק, לברר את העובדות, ולשקול היטב - לפני כל נאום, ריאיון ולחיצה על המקלדת".
5 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-25
השבעת הכנסת ה-25
מליאת הכנסת
(צילום: AP)
הוא שלח מסר לממשלה המתגבשת, שהבטיחה לבצע שינויים מפליגים במערכת המשפט. "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור, כי כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות", אמר. עם זאת: "שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות. זו כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה בעת – להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה".
הרצוג התייחס להתייעצות שערך בבית הנשיא בשבוע שעבר, ואמר: "זהו כוחה של הדמוקרטיה הישראלית, ואני סמוך ובטוח שגם כאן – בכנסת המושבעת היום הכוח הזה יבוא לידי ביטוי. הציבור הישראלי אמר את דברו, ובחר בכם באחוזים מרשימים לפעול בשמו. כעת, אזרחי ישראל מצפים מכם פשוט לעבוד למענם".
"הם מצפים מכם – מכולכם – לפעול למענם בוועדות, במליאה, ובתפקידיכם הציבוריים והפרלמנטריים השונים. הם מצפים מאיתנו –מכולנו – שנקום בבוקר ונדאג להם. להוריד את יוקר המחייה, להגביר את הביטחון האישי, לשפר את החינוך והרווחה, לפתור את העומס בכבישים ואת אתגרי התחבורה הציבורית, לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז, לתרום וליטול חלק בהתמודדות העולמית עם משבר האקלים שמסכן את חיינו וחיי ילדינו, לפתח, להצמיח, לשפר את החיים של כולנו כאן כחיים מלאי ערכים ומשמעות, זהות, גאווה ותקווה; ועוד ועוד אתגרים רבים וחשובים – זה מה שמדאיג את אזרחי ישראל. זה מה שצריך לעמוד לנגד עינינו יומם ולילה".
הוא התייחס לתת-ייצוג של מפלגות או מגזרים מסוימים בכנסת ואמר כי "אני מבקש להזכיר במיוחד בישיבה החגיגית הזאת שיש גם אוכלוסיות – ובעיקר אוכלוסיות מיעוט – החרדות שצרכיהן לא יהיו חלק מסדר היום. עליכם – על נבחרות ונבחרי הציבור – לתת דעתכם על כך, ולהציב גם אותן לנגד עיניכם".
יו"ר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, שצפוי להיות מוחלף כבר בימים הקרובים בנציג מטעם אחת ממפלגות הקואליציה המתגבשת, אמר כי הכנסת הקודמת "היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה בשיח הפוגעני והמשתלח, בערעור על הלגיטימציה של ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ובשבירת כל כללי המשחק הנהוגים שידע הבית הזה".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי גדעון סער יאיר לפיד ו בני גנץ ב השבעת הכנסת
מרב מיכאלי גדעון סער יאיר לפיד ו בני גנץ ב השבעת הכנסת
מימין: מרב מיכאלי, גדעון סער, יאיר לפיד ובני גנץ בהשבעת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
הוא קרא לפיוס: "השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת. בואו ניקח את הדברים הטובים שעשינו בכנסת ה-24, נלמד מהם ונעלה אותם על נס. והיו הרבה". לדבריו, "הדברים שאנו מסכימים עליהם גדולים לאין שיעור מהמחלוקות בינינו. חברי הכנסת שיושבים באולם הזה הגיעו לבית הזה מתוך שליחות ומתוך רצון אמיתי לעבוד קשה כדי לקדם את החברה הישראלית. בואו נקדם את המשותף בינינו ולא נדגיש את המפריד. בואו נכבוש שיאים חדשים של שיתוף פעולה בינינו ולא נדרדר לשנאה ולאיבה".
לחברי הכנסת, החדשים והוותיקים, קרא לשיתופי פעולה ב"עבודה בבית הזה": "על שולחנו של כל אחד מכם נמצא שעון חול בלתי נראה שכבר התהפך וסופר לאחור את הזמן שנשאר לכהונתה של הכנסת. האמינו לי, הזמן חולף מהר. נצלו אותו. הציבור הפקיד בידיכם את אמונו וזוהי זכות גדולה".
"אל תבזבזו אותה במריבות על קרדיטים, כותרות קצרות מועד ואגו. כמו בועות סבון, לא נשאר מהם כלום. קחו סוגיות שקרובות לליבכם. התמקדו בהן, לימדו אותן היטב והעמיקו. צרו שיתופי פעולה עם חברי כנסת ממפלגות אחרות כדי לקדם את אותן הסוגיות. חברויות ושיתופי פעולה זהו מפתח חשוב לעבודה בבית הזה".
5 צפייה בגלריה
ראשי המפלגות ב השבעת הכנסת
ראשי המפלגות ב השבעת הכנסת
ראשי המפלגות בהשבעת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
לוי איחל הצלחה לראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו. "הבחירות נגמרו והעם הכריע הכרעה ברורה. אני ומפלגתי הולכים לאופוזיציה. כפי שאמרנו, נהיה אופוזיציה לממשלה, לא למדינה. אם הממשלה תקדם מהלכים שיטיבו עם העם, נתמוך בהם ולא ננהל נגדם מאבק רק בגלל הפוזיציה. בהזדמנות הזו אני מבקש לברך אותך, חבר הכנסת בנימין נתניהו על ניצחונך בבחירות. שוב נפלה בחיקך הזכות להוביל את הממשלה והעם".
לדבריו, "אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפניך הוא הקרע ההולך וגדל בעם. השנים האחרונות קרעו אותנו מבפנים, וזוהי הסכנה הקיומית הגדולה ביותר שמדינת ישראל ניצבת בפניה. אני מאחל לך בהצלחה למען העם והמדינה, שכל-כך יקרה לכולנו".
לאחר נאומו נשמע במליאה המנון התקווה, מי שלא נשארו שם הם חברי הכנסת מטעם חד"ש-תע"ל. יו"ר רע"מ מנסור עבאס נותר במליאה ועמד בזמן ההמנון.
השבעת הכנסת התקיימה בצל הפיגוע שאירע הבוקר באריאל, וכשראש הממשלה המיועד נתניהו הגיע לכנסת הוא אמר: "זה יום שהיה צריך להיות יום חג לדמוקרטיה הישראלית, אבל הוא גם יום קשה". כשנשאל מתי יקים ממשלה, נתניהו ענה: "בקרוב".
5 צפייה בגלריה
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו מגיע ל השבעת הכנסת
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו מגיע ל השבעת הכנסת
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו מגיע לכנסת
(צילום: AP)
ראשי האופוזיציה העתידית נפגשו בהזמנת ראש הממשלה יאיר לפיד. בפגישה נכחו יו"ר רע"מ מנסור עבאס, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.
חברי הכנסת ה-25 הגיעו למליאה שבועיים אחרי הבחירות שהעניקו 64 מנדטים לגוש שבראשו עומד נתניהו. בליכוד קיוו גם להשביע במקביל ממשלה חדשה, אבל זה לא יקרה. אחת הסיבות לכך היא הנתק בין נתניהו ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', בין היתר סביב הדרישה שסמוטריץ' יוותר על כהונה כשר האוצר או כשר הביטחון.
הסוגיה הזו נחשבת למעשה ליחידה שתוקעת את המשא ומתן הקואליציוני, מאחר שכל עוד התיקים הגדולים לא נסגרים – נתניהו לא יכול להתקדם עם סבב התיקים בליכוד. לפיכך, מעריכים בליכוד שהממשלה תקום בשלב מאוחר מהשאיפות ומהציפיות.

סמוטריץ': "ההסתדרות והשמאל לא יכתיבו את מדיניות הממשלה החדשה"

"בזירה הפנימית אנחנו לא ניתן להסתדרות או לכל גורם אחר בשמאל להחליט עבורנו ולהכתיב את המדיניות הכלכלית ואת המינויים בממשלה החדשה" - כך הכריז מוקדם יותר היום יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', בישיבת סיעתו.
דבריו של סמוטריץ' כוונו להתנגדותו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד למינויו כשר האוצר. בר דוד אף התקשר בעניין אל רה"מ המיועד בנימין נתניהו.
סמוטריץ נאבק על תיק האוצר מול יו"ר ש"ס אריה דרעי, זאת לאחר שהאחרון סירב להצעת נתניהו לקבל את תיק הביטחון. בשל המחלוקת על תיק האוצר נדחתה הצגתה של הממשלה החדשה לשבוע הבא.
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו איתמר בן גביר ב השבעת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' ו איתמר בן גביר ב השבעת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בהשבעת הכנסת
(צילום: AP)
סמוטריץ', שדרש את תיק הביטחון אם לא יקבל את האוצר, התייחס לרמזים שהתקבלו מהממשל האמריקאי נגד מינויו כשר הביטחון ואמר: "גם ידידינו בעולם צריכים להבין את זה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אני, בשיתוף פעולה מלא עם איתמר בן גביר ועם כל השותפים בראשותו של נתניהו, נחזיר את הביטחון ואת המשילות, נתקן את מערכת המשפט, נפתח ונסדיר ההתיישבות ביהודה ושומרון, הנגב, הגליל והגולן, נסכל מאמצי הרשות הפלשתינאית להקים מדינת טרור, נחזק את הזהות היהודית ונטפל ביוקר המחיה כדי לאפשר למדינה לצמוח ולאזרחיה להתפרנס בכבוד".
עוד הוסיף סמוטריץ' כי "לא ניתן לאף אחד לגנוב את הקול. נבטיח כי מי שבחר ימין יקבל ימין. אין ולא יהיו תירוצים. יש קואליציה הומוגנית עם הסכמות ברוב הדברים החשובים".