סגור
צוללת
צוללת של חיל הים. המשטרה חדרה למיילים בטענה כוזבת (צילום: דובר צה"ל)

פרשת הצוללות: המשטרה חדרה למיילים בטענה כוזבת של עבירות פדופיליה

מצווים שהגישה ההגנה לבית המשפט עולה שהמשטרה פנתה לשופטת וביקשה צו חיפוש למיילים של סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף, ואשתו עליזה בטענה שהם חשודים ב"הפצת חומר תועבה בדמות קטין". חודשים לאחר מכן פנתה המשטרה על בסיס המיילים שתפסה וביקשה להדביק בפגסוס של NSO את רעייתו של בר-יוסף. הסנגורים טוענים לקשר: "הצווים האסורים על יסוד הצהרות שקריות נועדו 'להלבין' את המידע שהופק מהפעלת הרוגלות בחריגה מהצווים בעניינו של מיקי גנור"; הפרקליטות טוענת: "שגגה מצערת, לא מוצאים את הדו"ח הסודי שהוצג לשופטת"

המשטרה הוציאה צו חיפוש כוזב בחשד לעבירות פדופיליה לתיבות המייל של נאשם ורעייתו בתיק הצוללות, וזאת כדי להלבין ראיות שהושגו שלא כחוק בחדירה באמצעות פגסוס של NSO - כך נטען בבקשה לעיון בחומרי חקירה שהגיש היום (ד') צוות ההגנה בתיק הצוללות לבית המשפט המחוזי בתל אביב.


על פי הבקשה, המשטרה הציגה לבית המשפט חשד כוזב להפצת חומרי פדופיליה (תועבה בדמות קטין) על ידי סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף, ואשתו עליזה, כדי לקבל צו חדירה וחיפוש לתיבות המייל של השניים ב"וואלה" לאיסוף ראיות בפרשת הצוללות. מדובר, לפי הבקשה, בחשד כוזב ושקרי שהשניים מעולם לא נחקרו עליו.
2 צפייה בגלריה
עינת רון שופטת נשיאת בתי משפט השלום
עינת רון שופטת נשיאת בתי משפט השלום
השופטת עינת רון ז"ל
(צילום: אתר בתי המשפט)
עוד נטען כי המידע שהושג לכאורה בחיפוש הלא חוקי והפסול בתיבות המייל של השניים, שאותו אישרה לכאורה על בסיס המצג השקרי נשיאת השלום בת"א, עינת רון ז"ל, שימש בהמשך את המשטרה כדי לפנות לשופט אחר, נשיא המחוזי מרכז אברהם טל, כדי להוציא צו הדבקה ברוגלה לאשתו של סגן ראש המל"ל, שכלל לא הייתה חשודה.
לטענת הסנגורים, הם חושדים כי "הצווים האסורים כלפי בר-יוסף ורעייתו על יסוד הצהרות שקריות נועדו 'להלבין' את המידע שהופק מהפעלת הרוגלות בחריגה מהצווים בעניינו של מיקי גנור (נציג תאגיד טיסנקרופ, ת.ג)".
על פי הבקשה, והצווים שצורפו אליה, בתאריך 18.4.17 (שלב החקירה הסמויה בתיק הצוללות) פנתה נציגה מטעם היחידה החוקרת, רס"ר אורית חוטר מהיחידה הכלכלית בלהב 433 (היאל"כ), לבית משפט השלום בראשל"צ בבקשה לקבלת צו שיאפשר לה גישה לתיבות המייל של עליזה בר-יוסף, אשתו של סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף, שלא הייתה חשודה בתיק. צו דומה ביקשה היחידה גם עבור אבריאל בר-יוסף בתאריך 28.3.17. הצווים הופנו לחברת WALLA שבה החזיקו השניים תיבות מייל.
בנימוק לבקשת הצווים הצהירה השוטרת רס"ר חוטר בפני ביהמ"ש כי הם דרושים ליחידה בגין "הפצת חומרי תועבה בדמות קטין". לטענת הסנגורים, "מדובר בהצהרה שקרית של היחידה החוקרת. המבקש ורעייתו מעולם לא הוחשדו בביצוע מעשים מסוג זה או מסוג דומה לו. החקירה נושא פרשה זו, בגינה הוצאו הצווים כאמור, לא עסקה בחשדות מסוג זה, ובחומר החקירה אין להכפשה שקרית זו סימן וזכר".
על פי הבקשה, במידע שהושג לכאורה על בסיס מצג שקרי וחיפוש כוזב עשתה בהמשך היחידה החוקרת שימוש כדי לקבל צו האזנת סתר וצו להדבקה בפגסוס של NSO לבני הזוג. כך לפי הנימוק בצו ההדבקה מתאריך 28.6.17 בתוכנת הסייבר ההתקפי של עליזה בר-יוסף, שאותו אישר נשיא המחוזי מרכז בדימוס אברהם טל, טענה המשטרה כי "ייתכן ואבריאל משתמש בתיבת המייל של עליזה אשתו בידיעתה או שלא בידיעתה".
לטענת הסנגורים של בר-יוסף – ז'ק חן, אורנה פינטו-גפסון, ינון סרטל וניר לזר, "מדובר במעשה חמור מאין כמותו. הניסיון לקבל תיבות מייל וחומר ראיות על בסיס טענות כזב המוצגות בפני שופט נושא בחובו חומרה יתרה שאין צורך להכביר מילים בדבר עוצמתו".
"די במתואר לעיל", נטען, "כדי ללמד על הצורך החיוני בהעמדת חומר החקירה המבוקש לעיון המבקש לצורך הגנתו: כדי לבסס את הטענה כי בנסיבות אלה הצווים שניתנו חסרי תוקף משפטי ובהתאמה גם התוצרים שהתקבלו על בסיסם; וכן כדי להוסיף ולברר עד תום את התנהלותה השערורייתית של היחידה החוקרת בפרשה, על המשמעויות המשפטיות הנובעות ממנה". ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בתיק תלוי ועומד, ואין בכוונתנו לנהלו באמצעות התקשורת". טרם התקבלה תגובת הפרקליטות.
עדכון 26.2.2023: בתגובה ששלחה הפרקליטות לביהמ"ש היא טענה כי "הכיתוב על על גבי הבקשות להוצאת הצווים לפיו מתנהלת חקירה בגין הפצת חומרי תועבה בדמות קטין הינה שגגה מצערת". עוד טענה הפרקליטות, כי לאחר בדיקה התברר לה כי הדו"ח הסודי שהוגש לשופטת במעמד הוצאת הצווים, על מנת לתמוך בהוצאתם, לא נמצא בידי המשטרה וגם לא נמצא בתיק ביהמ"ש. השופטת עינת רון שחתמה על הצווים, נזכיר, נפטרה, כך שגם לא ניתן לברר ולה מה קרה. עם זאת הפרקליטות טוענת, באמצעות עוה"ד טל תבור ועידו נולמן, כי השופטת רון ז"ל חתמה בשלב החקירה הסמויה על צווים רבים בפרש. "נראה כי על אף הטעות", נכתב בתגובה, "הרי שכבוד הנשיאה רון ז"ל החליטה על מתן הצווים בהתאם לחומר רלוונטי (הכוונה לחשד לעבירות שוחד, ת"ג) אשר הניח את דעתה לטובת החטותיה, ומצוי כולו בחומר החקירה".