סגור
גג עמוד NSO דסקטופ

המשטרה מודה: השתמשנו בפגסוס בתיק הצוללות תוך חריגה מצווים

הודאה זאת מתווספת לשלוש פרשות נוספות – תיק 4000, טלגראס, והחקירה בעיריית חדרה - שבהן הודתה המשטרה שעשתה שימוש בתוכנה של NSO תוך חריגה מצווים, ושאבה אנשי קשר, הודעות פתקים ומידע נוסף – בניגוד לסמכות

המשטרה מודה בפני בית המשפט כי עשתה שימוש בתוכנת פגסוס של NSO במסגרת תיק הצוללות וחרגה מצווים שיפוטיים. לפי הודאתה, היא שאבה מהטלפונים הניידים אנשי קשר, הודעות, פתקים ומידע נוסף שהיה אגור בהם. נזכיר כי מדובר בפעולות החורגות מסמכות המשטרה בתחום האזנות הסתר, כך קבע בחודש אוגוסט צוות בראשות המשנה לפרקליט המדינה, עמית מררי, שמצא "כשל רוחבי בשימוש שעשתה המשטרה בתוכנה". צוות מררי הוקם במשרד המשפטים בעקבות תחקיר "כלכליסט" כדי לבדוק את השימוש שעושה המשטרה בפגסוס.
בתיק הצוללות השימוש נעשה על הטלפונים של מיקי גנור, נציג מספנת טיסנקרופ לשעבר, וכן על הטלפונים של עליזה בר יוסף, אשתו של סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף, ואליעזר (צ'יני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר. בר יוסף, כך עולה מהבקשה לצו שאישר השופט אברהם טל, כלל לא היתה חשודה בתיק, היתה אמורה למסור עדות פתוחה, ועל אף זאת השופט אברהם טל שחתם על הצווים אישר למשטרה לבצע האזנת סתר לנייד שלה.
הודאה זאת של המשטרה, בתום חודשים רבים שבהם סירבה להשיב לשאלות בנושא, מתווספת לשלוש פרשות נוספות שבהן נחשף כי נשאב מידע מטלפונים בחריגה מצו וללא סמכות: תיק 4000, פרשת טלגראס, והחקירה בעיריית חדרה.
לפי ההודאות של הפרקליטות בתיק הצוללות, שבו הוגשו כתבי אישום נגד מספר מעורבים, בתאריך 22.2.17 חתם השופט אברהם טל על צו האזנת סתר לאליעזר (צ'יני) מרום, שנחשד בקבלת שוחד והתיק נגדו נסגר לימים, למשך חודש ימים. במשטרה מודים כעת כי עשו שימוש בצו האזנת הסתר להפעלת "המערכת הטכנולוגית" (פגסוס) והתקבלו תוצרים מההדבקה ברוגלה. בנוסף, ותוך חריגה מצו האזנת הסתר, נשאבו גם אנשי קשר, הודעות ומספר פרטי מידע שהיו אגורים בנייד של מרום ולא פורטו. המידע, נטען, לא עבר ליחידה החוקרת אלא נשאר בידי יחידת הסיגינט-סייבר - יחידת המודיעין הטכנולוגי שמפעילה את הרוגלות.
הודאה דומה נמסרה כאמור גם לגבי מיקי גנור, שנגדו הוגש לימים כתב אישום על מתן שוחד והלבנת הון, ונגד עליזה בר יוסף שבעת מתן צו האזנת הסתר, כך כתבה המשטרה לשופט, היתה אמורה למסור רק עדות פתוחה וכלל לא היתה חשודה.
עורכי הדין ז׳ק חן, אורנה פינטו-גבסון; ינון סרטל וניר לזר המייצגים את אבריאל בר יוסף, מסרו עם חשיפת השימוש החורג ברוגלה בפרשת הצוללות: "הגיע הזמן שהחתירה לגילוי האמת ועשיית הצדק תוך שמירה על הליך הוגן יפסיקו להיות מליצה ריקה. אין ספק שהגיע הזמן למצות את הדין עם פורעי החוק מקרב רשויות האכיפה. ומי ישמור על השומרים?"