סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
פגסוס NSO תוכנת ריגול פרטיות סייבר פריצה האקרים
פגסוס של NSO (צילום: גטי)

תחקיר NSO והמשטרה
ביהמ"ש: המשטרה לא חשפה את כל הבקשות לשימוש ברוגלות בפרשת הצוללות

המשטרה ביקשה להדביק בפגסוס של NSO חמישה מעורבים ולא שלושה, כפי שדיווחה לביהמ"ש בחודש נובמבר. שני המעורבים הנוספים – עד ונאשם ששמותיהם חסויים – לא הודבקו לבסוף לטענתה ברוגלה. השופטת טלי חיימוביץ' הורתה להעביר לסנגורים מידע נוסף הקשור להדבקה ברוגלות. בחיפוש התגלה מידע הקשור לרה"מ נתניהו, אך לדברי השופטת: "החומר סתמי לחלוטין ואינו רלוונטי להגנה"

המשטרה לא חשפה את כל הבקשות לשימוש בפגסוס של NSO בפרשת הצוללות, ובנוסף תעביר להגנה מידע נוסף – בין היתר צווים ופרוטוקולים. כך עולה מהחלטה שפרסמה היום (ה') השופטת טלי חיימוביץ', שדנה בתיק, ובה חשפה לראשונה כי המשטרה ביקשה להדביק בתוכנת הסייבר ההתקפי עוד שני אנשים, מלבד השלושה שעליהם דיווחה המשטרה להגנה בחודש נובמבר האחרון.
מדובר, על פי ההחלטה בעד נוסף ובנאשם נוסף בפרשת הצוללות שבמשטרה ביקשו להדביק בתוכנת הסייבר ההתקפי. שני השמות הנוספים, שלא פורטו בהחלטה, יישארו לפי ההחלטה חסויים בין היתר משום שהמשטרה לא הדביקה אותם לטענתה, וכן בשל חשש לחשיפת שיטות ואמצעים.
עוד עולה מההחלטה, כי במסגרת בדיקה שביקשה השופטת לעשות בחומרים שהתקבלו מהשימוש בפגסוס, בין היתר בחריגה מצווים, נמצאו חומרים הקשורים לראש הממשלה, בנימין נתניהו. יחד עם זאת השופטת ציינה כי: "תוצאות החיפוש הוצגו לי, וככל שנמצא חומר כזה הוא סתמי לחלוטין ואינו רלוונטי להגנת הנאשמים".
השופטת חיימוביץ' ציינה בהחלטה, כי לפי המידע שהוצג בפניה כל חומר שהושג באופן חורג מהפגסוס, הועבר לצוות המודיעין בלבד, ולא נעשה בו שימוש על ידי צוות החקירה. במילים אחרות, חיימוביץ' מאשרת שאנשי המודיעין נחשפו לחומרים שנשאבו באמצעות הרוגלות, אך לדבריה אלה לא הפכו לימים לחומרי חקירה שעל המדינה להעבירם לסנגורים.
בתיק הצוללות, כך דיווחה הפרקליטות לביהמ"ש בחודש נובמבר, נעשה שימוש בפגסוס על הטלפונים הניידים של מיקי גנור, נציג מספנת טיסנקרופ לשעבר; אליעזר (צ'יני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר; ועליזה בר יוסף, אישתו של אבריאל בר יוסף, סגן ראש המ"ל לשעבר שמואשם בפרשה. לימים, כאשר בר יוסף זומנה לחקירה, היא נחקרה באזהרה. התיק נגדה נסגר לימים, וכן גם התיק נגד מרום.
לפי הודאת המשטרה, היא שאבה מהטלפונים הניידים אנשי קשר, הודעות, פתקים ומידע נוסף שהיה אגור בהם. נזכיר כי מדובר בפעולות החורגות מסמכות המשטרה בתחום האזנות הסתר, כך קבע בחודש אוגוסט צוות בראשות המשנה לפרקליט המדינה, עמית מררי, שמצא "כשל רוחבי בשימוש שעשתה המשטרה בתוכנה".
צוות מררי הוקם במשרד המשפטים בעקבות תחקיר "כלכליסט" כדי לבדוק את השימוש שעושה המשטרה בפגסוס.
הודאת המשטרה על ניסיון לעשות שימוש נוסף בפגסוס, היא בעקבות עתירה שהגישו הסנגורים בתיק הצוללות שבה טענו כי יש בידיהם מידע כי לא נחשף כל השימוש ברוגלות בתיק. טענה כאמור שהתבררה כנכונה. בבקשה שהגישו סנגוריהם של גנור והחברות בשליטתו, עורכי הדין עמית ניר ורווית צמח, וסנגוריו של בר יוסף, עורכי הדין ז'ק חן, אורנה פינטו גפסון, ינון סרטל וניר לזר, הם טענו כי: "יש אינדיקציות לשימוש נרחב ברוגלות, מעבר למה שטוענת המשטרה"
השימוש בפגסוס בתיק הצוללות התווסף לשלוש פרשות נוספות שבהן נחשף כי נשאב מידע מטלפונים בחריגה מצו וללא סמכות: תיק 4000, פרשת טלגראס, והחקירה בעיריית חדרה. בסך הכול, בנוסף לשני מעורבים נוספים שנחשפו היום בהחלטה של השופטת חיימוביץ', הודתה המשטרה בהדבקה או ניסיון הדבקה של 11 אנשים, לעיתים תוך חריגה מצווים.
זוהי הפרשה הרביעית, מאז פורסם תחקיר "כלכליסט" בחודש ינואר על השימוש הפסול שעושה המשטרה "בפגסוס", שבה המשטרה מודה ששאבה מידע מטלפונים ניידים ללא צו המאפשר לה עשות זאת. בפברואר (16.2) המשטרה הודתה שחדרה באופן סמוי באמצעות הפגסוס של NSO למכשיר הנייד של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר, ושאבה משם מידע שהיה אגור בטלפון, וזאת ללא ידיעה ואישור מפורש של שופט ולא צו מתאים. על פי ההודעה, מערכת פגסוס הופעלה גם נגד איריס אלוביץ' אישתו של איש העסקים שאול אלוביץ', נאשמת בתיק 4000, אולם לטענת המשטרה הניסיון להדבקה בסוס טרויאני כשל.
ביוני (7.6.22) המשטרה הודתה שעשתה שימוש ברוגלות לצורך מעקב אחרי 2 חשודים בפרשת הטלגראס – רשת שמכרה סמים באפליקציית טלגרם - והעתיקה פתקים והודעות מאחד הטלפונים "מחוץ לתקופת הצו". הרוגלה, ששאבה מידע אסור, הופעלה נגד שני נאשמים בפרשה – רן בוגנים, לפי כתב האישום אחראי על מערך השליחים ואימות המזמינים, ויפית דואר שמואלי (שכונתה "שילה"), אחראית בקרת סחר לפי כתב האישום.
באוגוסט (2.8.22) המשטרה הודתה שהדביקה ברוגלה את הנייד של מורן גנדלמן, בת זוגו של ראש עיריית חדרה המושעה, צביקה גנדלמן, ושאבה ממנו מידע שחרג מהצו השיפוטי. זאת, במסגרת החקירה הסמויה שניהלה והובילה לימים להגשת כתב אישום נגדו על עבירות מרמה והפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. התיק נגד מורן גנדלמן נסגר.