סגור

פרשנות
במגזר הערבי לא מספיק להקציב, צריך גם לוודא שאפשר לבצע

במגזר הערבי לא מספיק להקציב, צריך גם לוודא שאפשר לבצע רע"מ מממשת את החזון של לסחוט כספים למגזר, כמו החרדים. אלא שהמפלגות הערביות רוצות שילוב בשוק ולהן ולכלכלה הישראלית יש אינטרס זהה

להלן תחזית: בעוד עשר שנים, גם אם המגזר הערבי יקבל חלק גדול מ־50 מיליארד השקלים שהובטחו למנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"מ, עדיין יהיו פערים גדולים בין המגזר היהודי לבין הערבי ועדיין המגזר הערבי יהיה מקופח תקציבית. הפערים פשוט גדולים מדי והמכשולים בדרך לסגירתם רבים וגבוהים מדי. זה כמובן לא משנה את העובדה שמדובר בסיכום חשוב שיכול לעשות רבות כדי לקדם את האוכלוסייה הערבית ואיתה את המשק הישראלי כולו.
דבר ראשון צריך להיות ברור – הסכם לעשר שנים לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב. קודם שהממשלה הזו תצליח להעביר תקציב אחד. ועדיין, 5 מיליארד שקל לשנה הנוכחית ואולי גם לשנה הבאה זה הישג יפה, אפילו אם הוא לא יחזור בכל שנה. הוא גם יקבע סטנדרט.
צריך גם קרקעות
התוכנית הקודמת לפיתוח כלכלי של החברה הערבית עמדה על 10 מיליארד שקל לחמש שנים, כלומר מדובר בהגדלה פי 2.5. אלא שמתוך ה־10 מיליארד שקל של תוכנית 922 הוצאו בפועל רק 58%.
1 צפייה בגלריה
מנסור עבאס יו"ר רע"ם רע"מ הצהרה ל תקשורת מסיבת עיתונאים בחירות 2021
מנסור עבאס יו"ר רע"ם רע"מ הצהרה ל תקשורת מסיבת עיתונאים בחירות 2021
מנסור עבאס, יו"ר רע"מ
(צילום: עידו ארז)
סיבה אחת היא שהרשויות המקומיות החלשות של המגזר הערבי מתקשות לעשות שימוש בכסף. סיבה שנייה היא שבשל בעיית הקרקעות קשה מאוד לקדם ולבנות תשתיות במגזר הערבי. אם עבאס רוצה שלכסף יהיה שימוש הוא צריך לתבוע גם שהמדינה תעביר אלפי דונמים מהשפע של המועצות האזוריות היהודיות למחסור של היישובים הערבים.
להתמקד בתעסוקה ובאיכות החינוך
תוכנית 922 לא איתרה בזמן את בעיית הפשיעה והאלימות ואת בעיית הצעירים חסרי המעש (שלא לומדים ולא עובדים) בחברה הערבית ונכשלה לגמרי ביצירת מקומות עבודה בישובים ערביים. אלה בדיוק הנושאים שבהם התוכנית הבאה צריכה להתמקד. צריך יהיה כמובן גם להזרים הרבה יותר תקציבים לחינוך אבל חלק גדול מהם יהיה צריך להפנות לשיפור איכות ההוראה. ברור שבשיטות ההוראה המיושנות הקיימות במגזר הערבי, שום סכום לא יעזור.
רע"מ מממשת את החזון של לסחוט כספים למגזר, כמו החרדים. ובכל זאת קיים הבדל גדול. כשהמפלגות החרדיות סוחטות תקציבים זה למען מערכת חינוך שפועלת להרחיק את בוגריה משוק העבודה. המפלגות הערביות רוצות חינוך שישלב אנשים בשוק העבודה בצורה הטובה ביותר. לכן, להן ולכלכלה הישראלית יש אינטרס זהה.