סגור

ליצמן יועמד לדין בכפוף לשימוע על מרמה והפרת אמונים

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לשר הבינוי והשיכון על כוונתו להעמידו לדין בפרשת מלכה לייפר ובפרשת מעדניית בית ישראל. בכוונת מנדלבליט להאשים את ליצמן בעבירות מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט - ולמחוק את סעיף השוחד כנגדו

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן (יהודת התורה) יועמד לדין בעבירות מרמה והפרת אמונים, ושיבוש מהלכי משפט - בכפוף לשימוע. כך הודיע לפני זמן קצר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) שלחה היום לסנגוריו של ליצמן כתב חשדות בשתי פרשות (פרשת מלכה לייפר ופרשת מעדניית בית ישראל) שבהן הוא חשוד והזמינה אותו לשימוע, ככל שהוא יחפוץ בכך.
3 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן ראיון אולפן ynet
יעקב ליצמן ראיון אולפן ynet
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן. בדרך לשימוע
(צילום: אבי מועלם)
החלטת היועמ"ש מגיעה כמעט שנתיים אחרי המלצת המשטרה מחודש אוגוסט 2019 להעמיד לדין את ליצמן, בחשד לעבירות מרמה, הפרת אמונים, הצעת שוחד והדחה בחקירה. היום הודיעה הפרקליטות כי ליצמן לא יואשם בעבירת השוחד.
מדובר בפרשה המכונה "תיק 1452" שנחקרה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 . במסגרתה נחקרו למעשה שתי פרשות משנה שבהן עלה החשד שליצמן ניצל לכאורה את מעמדו ומרותו במשרד הבריאות, עת כיהן כסגן שר הבריאות, ואת כוחו השלטוני, במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו כדי לקדם אינטרסים של אנשים פרטיים.
פרשת מלכה לייפר – ניסה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי
הפרשה הראשונה נוגעת להליך משפטי בו עתר היועמ"ש לבית המשפט המחוזי בירושלים להכריז על מלכה לייפר כבת הסגרה לאוסטרליה בחשד לעבירות מין שביצעה שם, לכאורה, בקטינות בבית הספר אותו ניהלה בעיר מלבורן. לכל אורך ההליך טענו באי-כוחה של לייפר כי היא אינה כשירה לעמוד לדין ועל כן יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה.
לפי כתב החשדות, בעקבות פניות מטעמה של לייפר במהלך 2015, פעל השר ליצמן באופן פסול במטרה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי במחוז ירושלים באותה תקופה ולגרום לכך שיחזור בו מעמדתו וישנה את חוות הדעת שמסר באשר למצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה בת הסגרה.
3 צפייה בגלריה
מלכה לייפר ה מורה שחשודה ב פדופיליה
מלכה לייפר ה מורה שחשודה ב פדופיליה
מלכה לייפר בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
בשלב מאוחר יותר בהליך המשפטי, בפברואר 2018, עת ביקשה המדינה לחדש את הליכי ההסגרה, התבקש הפסיכיאטר המחוזי על ידי בית המשפט להגיש את התייחסותו העדכנית בסוגיה.
על פי החשד, כמה ימים לאחר מכן, זימן השר ליצמן את הפסיכיאטר המחוזי ללשכתו פעם נוספת וביקש שוב להשפיע באופן פסול על חוות הדעת בעניין מצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה כשירה לעמוד לדין ומשכך היא איננה בת הסגרה.
בשלב מאוחר יותר בהליך המשפטי, בפברואר 2018, עת ביקשה המדינה לחדש את הליכי ההסגרה, התבקש הפסיכיאטר המחוזי על ידי בית המשפט להגיש את התייחסותו העדכנית בסוגיה.
כמה ימים לאחר מכן, זימן ליצמן, לפי כתב החשדות, את הפסיכיאטר המחוזי ללשכתו פעם נוספת וביקש שוב להשפיע באופן פסול על חוות הדעת בעניין מצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה כשירה לעמוד לדין, ומשכך היא איננה בת הסגרה.
לטענת הפרקליטות, בפעולות אלה, לצד פעולות נוספות המתוארות בכתב החשדות, ניצל לכאורה השר ליצמן את תפקידו הציבורי ואת משרתו הרמה כדי להניע עובד ציבור הכפוף לו במטרה שיחזור בו מחוות דעתו המקצועית שנתן כמומחה בתחום בריאות הנפש, על פי סמכותו ובהתאם להחלטת בית המשפט בהליך שיפוטי.
בכך, נטען, הוא פעל לכאורה בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לעיוות דין. "השר ליצמן פעל בשרירות, מתוך שיקולים זרים, בניגוד לדין ובניגוד לאינטרס הציבור שעל קידומו הוא היה מופקד כסגן שר הבריאות; בכך לכאורה עשה בתפקידו כעובד הציבור מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור", לשון כתב החשדות.
פרשת "בית ישראל" – ניסה להפעיל את קשריו למנוע ביטל רישיון למעדנייה של ידידו
הפרשה השנייה נוגעת לסיוע למעדניית "בית ישראל", המספקת שירותי הסעדה, ואשר ליצמן עצמו נהג לקנות בה מוצרים מידי שבוע והיה בקשרי ידידות עם בעליו.
בשנת 2015 קבעה מחלקת המזון המחוזית במשרד הבריאות, אחרי שימוע שערכה בעניין, כי על בית העסק להפסיק את ייצור הסלטים ומכירתם, נאסר עליו למכור מוצרי מזון נוספים בשל ליקויים תברואתיים חמורים שנתגלו ומקרי תחלואה של סועדים, והומלץ על ביטול רישיון היצרן למפעל בשל הפרות תנאי הרישיון.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
(צילום: אוראל כהן)
בשלב הזה, על פי החשד, נכנס ליצמן לתמונה. בעל בית העסק, אשר היה מיודד עם ליצמן, ביקש את עזרתו - וליצמן נעתר לבקשתו וניסה לסייע לו להפעיל את העסק ללא ההגבלות שהוטלו עליו. לצורך כך, הורה ליצמן לזמן את הדרג המקצועי הרלוונטי בשירות המזון לפגישה בבית העסק. זאת, ככך נטען בכתב החשדות, כדי להשפיע על עובדי מחלקת המזון המחוזית לשנות את החלטתם ולהסיר את ההגבלות שהוטלו על בית העסק במסגרת ההחלטה בשימוע.
במסגרת הפגישה, ולמרות העובדה שגורמי המקצוע המוסמכים בכל הקשור לפיקוח על המזון, הבהירו כי הסרת המגבלות שהוטלו על "בית ישראל" מהווה סכנה של ממש לציבור עקב תנאי תברואה ירודים ואי עמידה בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים, לרבות הימצאות של חיידקי ליסטריה בבדיקות שנערכו במקום, הבהיר השר ליצמן לעובדות מחלקת המזון כי עליהן לשנות את החלטתן באופן שייטיב עם בעל העסק.
במעשיו אלה, טוענת הפרקליטות, "ניצל לכאורה השר ליצמן את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים כספיים של ידידו, כשהוא עושה שימוש בכוחו השלטוני בשרירות, משיקולים זרים, ונגד אינטרס בריאות הציבור שעליו הוא מופקד כסגן שר הבריאות, ובכך עשה לכאורה מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור".
ליצמן: "תמיד פעלתי למען כלל הציבורים והאוכלוסיות"
מלשכתו של ליצמן, המיוצג בידי עו"ד ז'ק חן, נמסר בתגובה: "לאורך כל שנות פעילותו הציבורית פעל השר ליצמן למען כלל הציבורים והאוכלוסיות, ובכלל זה מתן מענה מיוחד לפניות הציבור ללא אפליה ועל פי החוק בלבד. אנו מאמינים בחפותו המלאה של השר ליצמן ומברכים על ההחלטה לנקות את השר ליצמן מסעיף השוחד.
"השר ליצמן ייערך לשימוע, שבסופו אנו בטוחים שבעזרת השם יוסר גם החשד הנותר מעלילת הכזב שטפלו עליו. בחלקו של השר ליצמן נפלה הזכות הגדולה לעשות למען הכלל ולמתן מענה לאלפי פניות של אנשים מכל גווני האוכלוסיה שפנו אליו בבקשה שיושיט להם עזרה. דלתו של השר ליצמן תישאר תמיד פתוחה והוא ימשיך לפעול כשליח ציבור נאמן של אזרחי ישראל כולם, תוך הקפדה על הוראות החוק והמנהל התקין".
ארגון מגן שליווה את נפגעותיה של מלכה לייפר מסר בתגובה כי הוא מברך על החלטת היועמ"ש: "אנו מקווים שהמסר שיוצא היום מלשכת היועמ"ש, שמזכיר שהתערבות של בעלי כוח ושררה לטובת עברייני מין היא פסולה ומהווה עבירה על החוק, יהדהד היטב וימנע התערבויות כאלה בעתיד".