סגור

דעה
פתיחת נתב”ג: תנו לתיירים להיכנס לארץ

משרד הבריאות מתכוון לאפשר כניסת תיירים ממדינות ירוקות – אבל רק בעוד חודש. להמשיך ולדחות את הכניסה של תיירים כי יש קורונה ויש וריאנטים זו התחמקות שפוגעת בחלשים ביותר, באלה שהכי צריכים "לחזור לחיים"

משרד הבריאות הודיע אתמול על אסטרטגיה חדשה בכל הנוגע לכניסה ויציאה של תיירים וישראלים במטרה "לשמור על תחלואה נמוכה ולאפשר את המשך ההקלות במשק כבר בשבוע הבא", כפי שמסבירים במשרד הבריאות.


הפתרון שמציע המשרד הוא שיטת הרמזור המוכרת. המדינות יחולקו לשתי רמות, כאשר בקבוצה ברמה 1 (רוב מדינות העולם) תימשך המדיניות הקיימת (מקלה), ואילו בקבוצה ברמה 2 (מדינות בעלות סיכון גבוה) תהיה הקשחה של ממש. ברור לכל בר־דעת כי ישראל ניצחה את המגפה לפי כל פרמטר אפשרי וכי הסכנה העיקרית היא בכניסתם של זרים לישראל. לכן, אחרי הופעת החיסון – והיכולת הקלה והמהירה היחסית למחזר אותו וליצור גרסה עדכנית שתכלול פתרונות לווריאנטים הבאים - חובה על מקבלי ההחלטות ללמוד ולתכנן חיים לצד הקורונה. חלק אינטגרלי מהחיים האלה הוא התיירות. לכן, לא ברור מדוע באותה החלטה מבקש משרד הבריאות "לדחות את פיילוט התיירות הנכנסת בחודש".

1 צפייה בגלריה
נתב"ג טיסות נכנסות חוזרים מחו"ל קורונה
נתב"ג טיסות נכנסות חוזרים מחו"ל קורונה
נתב"ג, ארכיון
(צילום: יריב כץ )

התיירות הנכנסת מהווה רק 2% מהתוצר אך יש לה חשיבות עליונה מבחינת התעסוקה: היא מעסיקה לא פחות מ־140 אלף ישראלים - אותם ישראלים שנמצאים כעת בחל"ת ומתקשים (או מסרבים) לשוב לשוק העבודה. אלה הם גם אותם ישראלים שסובלים מפריון נמוך ולכן הכנסתם נמוכה יותר, ובגלל הקורונה הפגיעה בהכנסה הפרמננטית וברמת החיים ארוכת הטווח של אותם משקי בית - היא הקשה ביותר.
ההסבר שנתן משרד הבריאות לדחייה מטריד במיוחד: "לאור מצב התחלואה המתפשטת בעולם וגילוי הווריאנטים החדשים". חשוב להבהיר: לא נראה כעת כי ביוני המצב ישתפר. הקורונה ממשיכה להתפשט, וריאנטים יצוצו כל הזמן ולכן יש חשיבות ל"רמזור" של מדינות. אבל להמשיך ולדחות את הכניסה של תיירים מחו”ל כי יש קורונה ויש וריאנטים זו התחמקות שפוגעת בחלשים ביותר, באלה שהכי צריכים "לחזור לחיים".