סגור

רגע לפני החלפת ממשלה - פרופ' שמחון פרסם את הדו"ח הסופי לפינוי מפרץ חיפה

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרסם היום את ההמלצות הסופיות של ועדת המנכ"לים לענייני מפרץ חיפה, זאת על אף הסתייגויות של משרד האנרגיה ואגף התקציבים במשרד האוצר. בזן בתגובה: "עיתוי תמוה"

פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרסם היום את ההמלצות הסופיות של ועדת המנכ"לים לענייני מפרץ חיפה. הדו"ח התפרסם כשיש בו, בנקודות מסוימות, הסתייגויות של משרד האנרגיה, ובנוסף לכך אגף התקציבים במשרד האוצר שלח עמדת מיעוט. המשרד להגנת הסביבה מיהר לברך על הגשת הדו"ח הסופי. בבזן לעומת זאת תוקפים את עיתוי פרסום הדו"ח.
טיוטת הדו"ח פורסמה בחודש שעבר להערות הציבור, ולאחר שאלו התקבלו נדרשו חבריה להגיש דו"ח סופי. שמחון ביקש לפרסם את הדו"ח הסופי בהקדם, אך חלק ממשרדי הממשלה התנגדו לכך, ובין היתר משרד האנרגיה שטען כי יש לקיים דיון בתרחישי לחימה במפרץ חיפה, שלא נלקחו מספיק בחשבון.
1 צפייה בגלריה
פרופסור אבי שמחון יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה
פרופסור אבי שמחון יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה
פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
על פי הדו"ח, ממליצה ועדת המנכ"לים לקבוע יעד ממשלתי לפיו בתוך עשור תושלם היערכות כלל הגורמים הממשלתיים כך שתופסק הפעילות של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בטווח זמן זה, בכפוף לעמידה בצורכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית לאחר הפסקת הפעילות. בדו"ח נכתב כי תתאפשר הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית גם במועד מוקדם יותר בכפוף לעמידה בתנאים המפורטים בדו"ח.
מבזן (בתי זיקוק לנפט) נמסר בתגובה: "ההמלצות המתפרסמות על ידי יועץ ראש הממשלה הן בניגוד לעמדה המקצועית של משרדי הממשלה, כולל כלכלני משרד האוצר וראשי משרד האנרגיה.
"הניסיון של יועץ ראש הממשלה לפרסם בעיתוי הנוכחי המלצות שאינן מקובלות על הדרגים המקצועיים מעלה סימני שאלה כבדים של הכנסת שיקולים זרים לדו"ח שהיה אמור להיות מבוסס על עובדות ונתונים.
"בזן קוראת לכל ממשלה שתוקם לנהל דיון מקצועי מעמיק המבוסס על עובדות ונתונים, ולא על סיסמאות. שמירה על זכויות קניין, עמידה בחוזים חתומים על ידי הממשלה והבטחת רציפות תפקודית של משק האנרגיה הן אינטרס לאומי".
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מסרה: "אני מברכת על סיום עבודת ועדת המנכ"לים והגשת המלצותיה שמגבות את החזון שהצגנו. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה נקייה ממזהמים... כעת יש שורת פעולות לבצע לשם קידום המפרץ, הכוללות בשורה של ממש לקידום עתיד בר-קיימה ולסגירת התעשייה הפטרוכימית. בשנים הקרובות יצטמצם השימוש בדלקים פוסיליים, עד להפסקת הצריכה של מרבית תזקיקי הנפט בתוך שני עשורים כתוצאה מהמעבר לכלי רכב חשמליים ולשימוש בדלקים נקיים יותר".
מהמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה נמסר: "המחטף שמקדם שמחון בעיתוי הנוכחי נטול עובדות ושיקולים מקצועיים, ויוצר אי ודאות בתעשייה ובמשק. מסקנות הוועדה עומדות בסתירה לחוות הדעת של המשרדים המקצועיים, ובהם האוצר, הכלכלה, האנרגיה והמשפטים. אנו קוראים לממשלה לגנוז את המסקנות ולבחון מחדש את פעילות הוועדה במתכונתה זו, נוכח הסתייגות המשרדים וגורמי המקצוע הרלוונטיים".
עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים חיפה, מסרה בתגובה: "ועדת המנכ"לים בחרה בבריאות התושבים ובעתיד מפרץ חיפה. זוהי אבן דרך משמעותית בתהליך לשינוי פני האזור, שיחד עם ההתחייבות של מפלגות רבות לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, נותנת תקווה אמתית".
מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר: "הצורך של פרופ' שמחון לפרסם בבהילות את מסקנותיו הלא מבוססות הוא ניסיון למחטף על רקע המצב הפוליטי. התעשייה מדברת עובדות. כיום ברור לכולם כי הגורם המרכזי לבעיית הזיהום במפרץ חיפה הוא התחבורה הימית והיבשתית הפולטת את מזהמיה ללא סינון".
רוית שטוסל, מרכזת קהילת מנקים את מפרץ חיפה מסרה: "תושבי מפרץ חיפה מצפים בקוצר רוח (ונשימה) להפיכת דוח ההמלצות למסמך עבודה וקידום תכנית לאומית לסגירת הפטרוכימיה המזהמת ומסוכנת בלב מטרופולין חיפה".
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר מסרה: "חשוב להדגיש כי מינהל התכנון מתנגד לחלופה של מתקני אחסון "זמניים" בבז"ן לצורך פינוי תש"ן וזאת מהחשש שיהפכו לאחסון קבע. אנו מברכים על ההחלטה שתחזק את מטרופולין חיפה".