סגור

האם זו תהיה ממשלת שינוי של תקציבים לחרדים

לראשי ממשלת השינוי אין עניין בעימות עם החרדים, אבל שר האוצר המיועד ישאף להביא קבלות לבוחריו ולמנוע כניסת חרדים לממשלה כדי שלא ייפגע כוחו. המשמעות: הקואליציה לא תגייס תלמידי ישיבות ולא תחייב לימודי ליבה, אך תערוך מהפכות בגיור ובכשרות ותקצץ תקציבים

1
לכאורה, ההסכם הקואליציוני של יש עתיד וימינה משאיר פתח לצירוף סיעות נוספות, כלומר יהדות התורה וש"ס החרדיות. בראיון שנתן ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, הוא אמר שמי שרוצה להיכנס לממשלה מוזמן ושה"חרדים בחרו להדיר את עצמם". בנט גם הבטיח "שליברמן נתן את מילתו לי, לגדעון וללפיד שלא תהיה פגיעה בחינוך החרדי".
ספק אם האמירות האלה ירגיעו את החרדים שאביגדור ליברמן חסר המעצורים הוא מקור החרדה הגדול שלהם. זה לא רק שהוא הציע במערכת הבחירות "לזרוק את החרדים למזבלה". ברקע עומדת גם התוכנית שלו לבטל את קצבאות הילדים מהילד החמישי או השישי ומעלה, וכן להקטין את ההנחות לאברכים במעונות יום.

4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד יו"ר יש עתיד 24.3.21
יאיר לפיד יו"ר יש עתיד 24.3.21
ראש הממשלה המיועד ברוטציה יאיר לפיד. ליצור תקדים של שיתוף פעולה בין החרדים למרכז־שמאל
(AP)

2
הבעיה של החרדים היא שהאינטרס של ליברמן שונה לגמרי מהאינטרס של שאר המפלגות בקואליציית השינוי. בנט, איילת שקד וגדעון סער שואפים להנהגת הימין ולכן הם רוצים מאוד את שיתוף הפעולה עם החרדים.
יאיר לפיד, מרב מיכאלי וניצן הורוביץ ישמחו ליצור תקדים של שיתוף פעולה בין החרדים למרכז־שמאל. הם גם יספקו לציבור שלהם את הסחורה אם יסלקו את בנימין נתניהו ואין להם צורך גם להביא גם הישגים על חשבון החרדים.
ליברמן, לעומת זאת, הבטיח לציבור שלו להגביר את חופש הדת ולהקטין את ההקצבות לחרדים והוא צריך להציג קבלות. יתרה מכך, הכוח של ליברמן בממשלה יפחת דרמטית אם החרדים יכנסו, וקיים אף חשש בישראל ביתנו שכדי להכניס את החרדים יוותרו עליהם. לכן יש לו עניין מובהק בעימות איתם.
ח"כ יעקב מרגי מש"ס טען בתוכנית "פילפוליטיקה" ברדיו קול חי ש"התנאי הראשון של ליברמן היה שנה וחצי ללא חרדים כדי לגמור לחוקק את מה שהוא רוצה". במצב שליברמן שולט גם באוצר וגם בוועדת הכספים, השאלה הגדולה היא כמה הוא יפגע בתקציבים חרדיים וכמה הוא יעשה להם את המוות בדרך לקבלת התקציבים שיישארו.

4 צפייה בגלריה
אינפו מספר המנדטים שקיבלו המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות
אינפו מספר המנדטים שקיבלו המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות
אינפו מספר המנדטים שקיבלו המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות
3
נתניהו, כידוע, מנסה לגרור איתו את כל המערכת הפוליטית לתהום, אבל לפחות לגבי החרדים נראה שהצליח. בממשלת בנט־לפיד יש נציגות לכל שבטי ישראל חוץ מאשר לחרדים. קשה שלא לראות בכך כישלון פוליטי מוחץ של המפלגות החרדיות וקוצר ראות פוליטי משמעותי. אם יש משהו שהחרדים הוכיחו בשנתיים האחרונות מעל לכל ספק זה שהם לא לשון מאזניים - הם חלק בלתי נפרד מגוש הימין ועוד יותר מגוש נתניהו. כל זמן שלימין יש רוב, אין להם שום יכולת ללכת לממשלה עם המרכז־שמאל.
סביר להניח שחלק מהחרדים דווקא זוכרים שהמרכז והשמאל יכולים לתת להם מה שהימין לא יכול והיו שמחים לנסות. ההסבר הרווח של החרדים לכך שלקחו את עצמם כבני ערובה של נתניהו הוא שהם הולכים עם הציבור המסורתי והמסורתיים עם הימין. ההסבר הזה הוא כיסוי לאמת הפשוטה שהציבור שלהם לגמרי עם הימין והם יתקשו להיכנס בית כנסת או לחתונה אם יתרמו להקמת ממשלה אחרת.

4
די ברור מה הממשלה הזו לא תעשה. היא לא תנסה לכפות על החרדים לימודי ליבה וגם לא תנסה לבטל את התקצוב הבלתי סביר בהיקף של 100% כמו החינוך הממלכתי, לרשתות החינוך החרדיות, המפלגות, החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני. חוק הגיוס שליברמן ולפיד נלחמים עליו הוא חוק להמשך ההשתמטות, כך שגם אם חלק מהחרדים יזעקו מרה כשהוא יעבור, מאחורי הקלעים הם יברכו על החוק.
שאלה גדולה שתעמוד בפני הקואליציה הזו היא בכמה לקצץ את תקציב הישיבות. בתקציב 2019 הכניסה הממשלה לראשונה את כל תקציב הישיבות לבסיס התקציב בסכום שיא של 1.3 מיליארד שקל, שכולם משמשים להרחקת גברים חרדים משוק העבודה. אין שום דרך שבה ליברמן יכול להסביר למה להשאיר את סכום העתק הזה. סביר להניח שבקואליציה תהיה הורדת ידיים בשאלה בכמה לקצץ.

4 צפייה בגלריה
מימין אביגדור ליברמן יור ישראל ביתנו ו אריה דרעי יור שס
מימין אביגדור ליברמן יור ישראל ביתנו ו אריה דרעי יור שס
שר האוצר המיועד אביגדור ליברמן, יו"ר ש"ס אריה דרעי. העימות ביניהם הוא בלתי נמנע
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)

5
קשה לראות קואליציה, שהמפלגה החרדית הערבית רע"מ חברה בה, מקצצת בקצבאות הילדים ופוגעת קשה בהכנסת הבדואים.
אבל "כלכליסט" חשף בעבר ששליש מתקציב הסובסידיה למעונות יום הולך למשפחות אברכים. זאת בניגוד מוחלט למטרה של תקציבים אלה לעודד כניסה לשוק העבודה. בפעם הקודמת שבה יש עתיד היתה בקואליציה היא העניקה למשפחות שאחד ההורים בהן לא עובד מדרגת הנחה נמוכה יותר. יו"ר ש"ס אריה דרעי ביטל את זה כשהיה שר הכלכלה. קשה להאמין שליברמן לא יחזור לדרוש מיצוי כושר השתכרות.
התקציבים שדי ברור שהחרדים יכולים לשכוח מהם הם אלה שממומנים מכספים קואליציוניים - למשל תקציב הפנימיות החרדיות במשרד העבודה הורווחה שהוא קופה ב' של תקציב הישיבות הקטנות (לגילאי תיכון); למשל תקציב שיעורי התורה במשרד החינוך שמשמש לחלוקת תקציבים לארגונים מפלגתיים חרדיים וארגוני החזרה בתשובה; למשל כל מיני תוספות שהחרדים מסדרים לרשתות החינוך שלהם, כמו תקציבי הסעות.
גם חגיגת התקציבים שיו"ר ש"ס אריה דרעי חילק ליישובים חרדיים ממשרד הפריפריה הנגב והגליל צפויה להיפסק, כולל הכמות האדירה של מופעים של זמרים חסידיים וסבסוד מחנות קיץ לישיבות. ליברמן מן הסתם ידאג שם לחגיגת תקציבים אחרת, שתהיה מכוונת ליישובים עם עולים מבוגרים.

4 צפייה בגלריה
אינפו ממשלה חדשה פגיעות אפשריות בתקציבי החרדים ובממסד הדתי
אינפו ממשלה חדשה פגיעות אפשריות בתקציבי החרדים ובממסד הדתי
אינפו ממשלה חדשה פגיעות אפשריות בתקציבי החרדים ובממסד הדתי

6
אחד הדברים הראשונים שממשלת השינוי צפויה לעשות זה להקים ועדת חקירה לאסון מירון. לש"ס שהייתה ממונה על כל המנגנון הממשלתי לטיפול במקומות הקדושים זו בוודאי בשורה רעה.
מה יקרה בתחומי חופש הדת? מפלגות הקואליציה הסכימו להתנהל לפי העקרונות המתונים (יחסית) של רבני ארגון צוהר הדתיים לאומיים. אם יש דבר שמצפים מממשלה שאומרת שתנהג לפי רבני צוהר זה לפתוח את שוק הכשרות ושוק הגיור למתחרים ובמיוחד לאנשי צוהר עצמם.
האמת היא שעבור ההכשרים החרדיים - קבלת חוק שיבטל את מונופול הרבנות הראשית על הכשרות - יעשה רק טוב. הוא יפתור אותם מהצורך לתת הכשר כפול עם הרבנות הראשית. זה לא ימנע כמובן מהח"כים החרדים להתנגד לחוק כזה כדי לא לתת לגיטימציה כלשהי לאנשי צוהר.
בתחום אחר, האתגר האמיתי של שרת התחבורה המיועדת מרב מיכאלי יהיה להפוך את התחבורה הציבורית בשבת למצב קבוע בלי להפוך את ישראל לשדה קרב אחד גדול. אמצעי לכך יכול להיות יישום מכרזי מוניות השירות. הבעיה בדרך היא הקשיים הגדולים לייבא מספיק מוניות.

7
לעשרות המשרות שיאבדו החרדים בלשכות השרים וסגני השרים תתווסף עוד מכה. החרדים הם חסידים גדולים של החוק הנורבגי כדי לייצר עוד תפקידים. עכשיו כשהשרים דרעי וליצמן וסגני השרים החרדים יחזרו לכנסת, שלושה ח"כים חרדים הולכים הביתה ואיתם העוזרים שלהם.

8
לעובדה שכל המערכת הפוליטית הפנימה שהחרדים שפוטים של הימין יכול להיות מחיר יקר למפלגות החרדיות גם בטווח הארוך.
בשל הסירוב של מפלגות המרכז־ימין והימין הרך לשבת עם נתניהו הוא היה תלוי לגמרי בחרדים להקמת ממשלה ולכן נתן להם כל מה שביקשו.
לכל ראש ממשלה עתידי מהליכוד או ממפלגת ימין אחרת תהיה אפשרות לבחור בין החרדים למפלגות אחרות. ובמילים אחרות – עמדת המיקוח של החרדים נחלשה והם יוכלו לקבל פחות.