שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

פרסום ראשון

אלסטום מבקשת לפסול את שיכון ובינוי ואגד ממכרז הרכבות הקלות בתל אביב

הנימוק של אלסטום, שניגשה עם אלקטרה ודן למכרז שעלותו כ-15 מיליארד שקל, ושכולל את הקו הסגול והירוק - שהערבות הנדרשת למכרז לא הוגשה. נת"ע טוענים שהאירוע טופל וכי הערבות הוגשה באיחור; תלונה נוספת הוגשה מצד שפיר ו-CAF, הטוענות שמיזוג אלסטום-בומברדייה משפיע על המכרז

ליאור גוטמן 11:0610.11.20

רשימת התלונות שמגיעות מצד המתמודדים השונים על מכרזי הענק להקמת קווי הרכבת הקלה גדלה השבוע, עם הגשת שתי דרישות מצד מתמודדים מול חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לפסול מתמודדים שונים.

 

 

מדובר במכרזים לעבודות ולאספקת מערכות לשני קווים - הקו הירוק (חולון עד הרצליה) והקו הסגול (מעגלי בתל אביב מתחנת הרכבת סבידור, מערבה לים וחזרה מזרחה על רחוב אלוף שדה עד אזור אור יהודה) - ובעלות כוללת שנאמדת בכ-15 מיליארד שקל.

הדמיה לקו הירוק הדמיה לקו הירוק הדמיה: נט"ע

 

המכרזים כוללים בין השאר הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, איתות ואספקת הקרונות בשני הקווים החדשים, כאשר על פי ההערכות בענף התחבורה שני הקווים מיועדים להשקה עד סוף 2027. רשימת הקבוצות שניגשו למכרזים כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC הסינית עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה, ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית שהיא כאמור צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל.

 

ממידע שהגיע לידי כלכליסט עולה שקבוצת אלסטום, שניגשה עם אלקטרה ודן למכרז, מבקשת לפסול את קבוצת שיכון ובינוי, שניגשה עם אגד ו-CRRC הסינית, תחת הנימוק שהערבות הנדרשת להגשה לא הוגשה. בסביבת נת"ע טוענים שהאירוע טופל עוד בחודש שעבר, כאשר בשעת הגשת המכרז התחוור שהערבות הנדרשת להגשה לא הוגשה בפועל.

 

עם גילוי המקרה ועדת המכרזים בנת"ע החליטה שמדובר בטעות אנוש, ולאחר ברור הערבות אכן הוגשה, אבל באיחור. במקרים שונים בעבר חברות ממשלתיות שונות פסלו התמודדות בשל העדר עמידה בכל התנאים, ובמקרים אחרים הוחלט שמדובר בפרט טכני. כך או כך, נת"ע אישרה את ההגשה המאוחרת, ועתה כאמור הוגשה בקשה לפסול את קבוצת שיכון ובינוי-אגד-CRRC הסינית על עצם אי העמידה הטכנית בתנאי ההגשה.

 

התלונה השניה שהוגשה היא מצד שפיר הנדסה, שניגשה למכרז עם CAF הספרדית. במקרה זה התלונה היא אחרת ונוגעת למיזוג הענק שבין בומברדייה לאלסטום, שהוכרז בפברואר האחרון. למרות שהמיזוג לא הושלם סופית, שפיר ו-CAF טוענות שיש במיזוג להשפיע על המכרז כיוון שאלסטום ניגשה תחת קבוצה אחת ובומברדייה תחת קבוצה שניה (CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס). טרם ההגשה למכרז המתמודדים היו מועדים למיזוג ואף נשלחו מסמכים מפורטים בנידון לכלל המשתתפים, אולם כך או כך הבקשה הוגשה.

 

מנת"ע נמסר בתגובה: "ועדת המכרזים של נת"ע פועלת בכפוף לחוק בליווי משפטי ובשקיפות מלאה. לאחר בחינה, אישרה הוועדה את המועמדות במכרז, ואף עדכנה את כלל הקבוצות בתוצאות הבדיקה".
x