$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

האוצר ונת"ע נגד משרד הכלכלה: ההוראה להקפיא את מכרזי הרכבת הקלה בת"א ניתנה בחוסר סמכות

במשרד טענו כי נת"ע לא השלימה את הליכי רכש הגומלין; מנכ"ל החברה, חיים גליק: "אנו דוחים מכל וכל את הדרישה שנעשתה בחוסר סמכות וללא הודעה מוקדמת להקפאת הליכי המכרז"; באוצר תומכים בעמדת נת"ע

ליאור גוטמן 12:2311.12.19

המחלוקת על קידום פרויקטי הסעת ההמונים בתל אביב עולה מדרגה: חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שאחראית על קידום שלושת קווי הרכבת בגוש דן, הודיעה הבוקר (ד) שהיא דוחה את הוראת משרד הכלכלה להקפיא את כל המכרזים של שני הקווים החדשים בעיר, כך נודע לכלכליסט.

 

 

 

ההודעה נשלחה לאחר שמשרד הכלכלה הקפיא השבוע מכרזים בהיקף של כ-15 מיליארד שקל עבור ה"הקו הירוק" (חולון-ת"א-הרצליה) ו"הקו הסגול" (ת"א-אור יהודה) שאמורים להיפתח בעוד כחמש וחצי שנים, זאת תחת טענה שנת"ע לא השלימה הליכי רכש גומלין מול משרד הכלכלה. רכש הגומלין היא חובת רכישה של חברה זרה שפועלת בישראל, לעיתים עד כ-20% משווי העסקה.

 

במקביל, המחלקה משפטית של משרד האוצר הודיעה היום כי היא תומכת בעמדת נת"ע: "חרף הוראות התקנות לא נערכה פנייה מטעם הרשפ"ת (רשות לשת"פ תעשייתי - ל"ג) אל חשב הכללי לקבלת הסכמתו להקפאת הליכי המכרז וכמובן שלא התקבלה הסכמה כאמור. 

 

"על כן, הודעתכם על הקפאת הליכי המכרז נעשתה שלא בסמכות ובניגוד להוראות התקנות ואין בה כדי לעכב את התנהלות ההליך המכרזי כסדרו. כן יוער כי ממילא התנהלותכם כפי שמפורט במכתב שבסמך סותרת את התחייבותכם המפורטת בסעיף 4 לסיכום הדיון מיום 31 בדצמבר 2018 בעניין "רכש גומלין בפרויקטי תחבורה בשיטת PPP". במילים אחרות הסכסוך בין משרד הכלכלה לנת"ע הפך שניה לפני התפזרות הממשלה לסכסוך בין משרדי האוצר לכלכלה.

 

חיים גליק חיים גליק צילום: יובל חן

 

במכתב תגובה ששלחה נת"ע כותב המנכ"ל הנכנס חיים גליק לאחראית על התחום במשרד הכלכלה, זיוה איגר, ש"אנו דוחים מכל וכל את דרישתך אשר נעשתה בחוסר סמכות וללא הודעה מוקדמת להקפאת הליכי המכרז. הסדרת חובת רכש הגומלין בקשר עם הפרויקטים התעכבה עד כה אך ורק בשל סירוב הרשפ"ת ליישם את המתווה, ובשל דחיית הרשפ"ת את בקשת נת"ע מטעמים שאינם ענייניים - ולא מכל סיבה אחרת", כותב גליק.

 

במכתבו מזכיר גליק שהמכרז לשני הפרויקטים "מהווה נדבך מרכזי בפרויקט החשוב, הגדול והמורכב ביותר המתנהל בימים אלה (וייתכן שבכלל) במדינת ישראל, פרויקט הקמת והפעלת מערכת הסעת המונים באזור גוש דן, הסובל מגודש תחבורתי ההולך ומחריף מדי יום. בשל כך, אין צורך להרחיב בדבר החשיבות העצומה של הצלחת המכרז לטובת מדינת ישראל ותושביה", מה גם שמדובר במכרז בינלאומי ש"חברות תשתית בעלות שם עולמי וגורמים מממנים בינלאומיים מובילים מתעתדים להשתתף בו, השתתפות שהיא כמובן מהותית להצלחתו.

 

למרות הרגישות נת"ע מטיחה במשרד הכלכלה שההודעה על ביטול המכרזים, שחלקם כבר יצאו לדרך, הגיעה "בהפתעה, בחוסר סמכות ובניגוד להוראות הדין - ללא הסכמת החשב הכללי במשרד האוצר, ומבלי שניתנה לנו הזדמנות להשמיע את טענותינו כנגד האמור. ההתנהלות האמורה, אשר באופן תמוה מתרחשת באמצעי התקשורת, ולא באמצעות דיונים פנימיים בין גופי ממשלה כפי שהיה מצופה, עלולה לגרום נזק של ממש (אשר כולי תקווה שלא יתממש) למכרז ולפרויקט שבנדון בפרט, ולמוניטין הבינלאומיים של מדינת ישראל בכל הקשור במכרזים בינלאומיים. למעשה, כבר בעת כתיבת שורות אלו מתקבלות פניות שעניינן אי הוודאות שנוצרה כתוצאה מהודעתכם"

 

עניינית טוען גליק שנת"ע הגישה בקשה לפטור מרכש גומלין כבר ביולי, כאשר "דחיית הבקשה אך משום שהבקשה הוגשה על ידי נת"ע ולא על ידי החשב הכללי תמוהה מאד. מדובר בעניין פרוצדורלי גרידא, שאין בו בכדי להוות עילה לסירוב יישום המתווה. אין לי אלא להביע צער על האופן בו בחרת להתנהל. אני סבור, כי כפי שסוכם במסגרת המתווה, עליכם לקבל את בקשת נת"ע ועמדתה כפי שמוסברת במכתבי זה ולקוות כי בכך יימנע נזק בלתי הפיך למכרז ולפרויקט חשובים מאין כמותם אלה", מסכם גליק.

 

השורה התחתונה - נת"ע קיבלה "אור ירוק" ממשרד האוצר להתקדם במכרזים ולהתעלם מההוראה של משרד הכלכלה, ועל פי ההערכות מכתב דומה יצא עוד היום ממשרד האוצר שם יטען שההוראה להקפאת המכרזים נעשתה בהעדר סמכות ומבלי להיוועץ עם החשב הכללי כפי שהחוק מחייב.

 

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "על פי תקנות חובת המכרזים, נת"ע מחויבת ברכש גומלין על מכרז הרכבת הקלה (קו ירוק וסגול). פניית נת"ע לפטור, נדחתה מכח סמכות שיקול דעת שבתקנות, ולפיכך על נת"ע ליישם את הוראות הדין ואנו נעמוד על כך. תשובה מסודרת לפניית החברה שהגיעה אלינו לפני שעה קלה, תועבר לה".

 

x