$
רכב

60 אלף מכוניות מיובאות שלא נמכרו תקועות בנמלים ובמחסני היבואנים

המחאה החברתית והמשבר הכלכלי הותירו מלאי ענק של מכוניות ללא דורש. ל"כלכליסט" נודע כי שטחי האחסון בנמל אשדוד ואילת נמצאים בתפוסת שיא

תומר הדר וליאור גוטמן 09:1027.12.11

יבואני הרכב מחזיקים במלאי ענק של כ־60 אלף כלי רכב בלתי מכורים, שעיקרו מאוחסן בנמלים, כך נודע ל"כלכליסט". לשם המחשה, לפי הערכות של גורמים בענף, ב־2011 צפויות להימסר בישראל בסך הכל כ־225 אלף מכוניות חדשות.

 

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי כיום מאוחסנות בנמל

אילת כ־21 אלף מכוניות חדשות. מהנהלת הנמל נמסר כי "הנמל נמצא כיום בתפוסת שיא וכמות כלי הרכב הצפויים להגיע הולכת וגדלה. אנו נערכים לפתרונות שיאפשרו ליבואני הרכב אחסון אופטימלי". גם ב־2008 נוצר בנמל אילת גודש של כלי רכב שלא נמכרו. הנהלת הנמל בחנה אז אפשרות לאחסן חלק מכלי הרכב באזור התעשייה בתמנע.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה שגם בנמל אשדוד הגיעה תפוסת המכוניות לשיאה, ונכון לסוף 2011, מאוחסנות שם קרוב ל־25 אלף מכוניות. באמצע נובמבר הודיעה הנהלת הנמל על העלאת תעריפי האחסון למכוניות, עקב גודש כלי רכב.

 

בנמל חיפה, שבו מאוחסנות כיום בעיקר משאיות קלות ובינוניות, החלו לאחרונה בהפשרת שטח של כ־95 דונם בקרבת נחל הקישון, שם הם מתכננים להציע ליבואנים לאחסן מכוניות חדשות. שאר כלי הרכב שלא נמכרו מאוחסנים בשטחי הערובה של יבואני הרכב.

 

עודף המלאי נובע מכמה סיבות. לדברי גורמים בענף, לעתים היבואנים מזמינים את המכוניות כחצי שנה לפני הגעתן, כשבעיתוי הנוכחי הם הזמינו מכוניות עוד לפני המחאה החברתית והשפעותיה. בנוסף, המשבר הכלכלי ב־2008 הביא לירידה ניכרת בכמות הרכישות והחוזים החדשים של חברות הליסינג. רוב חוזי הליסינג נחתמים לשלוש שנים, ולכן במחצית השנייה של השנה חלה ירידה בהיקף הרכישות של חברות הליסינג הגדולות. כמו כן, בסוף השנה מעדיפים לקוחות פרטיים רבים לחכות ולרכוש כלי רכב ממודל 2012.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x