$
רכב

בלי טויוטה, מאזדה ומיצובישי, הפרטת נמל אילת תיפגע אנושות

מבדיקת "כלכליסט" עולה שמעבר בתעלת סואץ אמנם מייקר את עלות ההובלה, אולם חוסך את עלות העברת המכוניות מאילת למרכז הארץ, כך שבשורה התחתונה בחלק מהדגמים ייחסכו כמה אלפי שקלים

ליאור גוטמן 06:5515.12.11

המלצת ועדת זליכה לבטל את החיוב לייבא מכוניות מהמזרח דרך נמל אילת בלבד, תפגע אנושות בכוונת המדינה להפריט את הנמל.

 

נכון להיום, כ־70% מפעילות נמל אילת נשענת על פריקת מכוניות חדשות שיוצרו במזרח הרחוק (כמו טויוטה, מאזדה ומיצובישי), תנאי שנרשם ברישיון היבוא של יבואני

הרכב. אם התנאי יוסר, עשויים חלק מהיבואנים להעדיף לפרוק את המכוניות בנמל אשדוד. מבדיקת "כלכליסט" עולה שמעבר בתעלת סואץ אמנם מייקר את עלות ההובלה, אולם חוסך את עלות העברת המכוניות מאילת למרכז הארץ, כך שבשורה התחתונה בחלק מהדגמים ייחסכו כמה אלפי שקלים.

 

הבעיה העיקרית של ההמלצה היא התזמון שלה. בימים אלו מקדמים משרדי האוצר והתחבורה את הפרטת פעילות נמל אילת, כחלק ממהלך כולל שמובילה המדינה להפרטת הפעילות בשלושת נמלי ישראל. השלב הראשון יהיה מכירת 100% מהפעילות של נמל אילת למשקיע בודד או לקבוצת משקיעים, והגוף שיזכה במכרז יקבל משר התחבורה זיכיון להפעלת הנמל למשך 15 שנה, עם אופציה ל־10 שנים נוספות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", המחיר המבוקש עבור הפעילות בנמל הוא כ־150 מיליון שקל, וברשות החברות הממשלתיות מקווים להכריז על זוכה כבר בתחילת 2012.

 

המכרז בנושא כבר עבר כמה שלבים, וכעת נותרו בו כ־12 מתמודדות. בימים אלה עוברים המתמודדים בדיקת נאותות, בטרם תוגש ההצעה הכספית הסופית. הוצאת חלק מיבואני הרכב מנמל אילת ערב ההפרטה - פגיעה כה בסיסית בפעילות הנמל - עלולה לתקוע את הפרויקט ולהבריח חלק מהמתמודדים.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x